علم المنطق وأثره في الدراسات الشرعية علم الكلام الإسلامي نموذجا Logic and its Impact on Sharia Studies Islamic Theology as a Model | ||
| مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||
| Volume 10, Issue 2, September 2025, Pages 595-672 PDF (963.55 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jcia.2025.464773 | ||
| Author | ||
| أحمد عبد القادر الرفاعي | ||
| كلية الإمام مالك للشريعة والقانون بدبي | ||
| Abstract | ||
| يُظهر البحث أن العلماء المسلمين قبل اطلاعهم على الموروث المنهجي عند فلاسفة اليونان في علم المنطق كانوا قد أسسوا علما موازيا بأصول وقواعد وآداب إسلامية بحتة تحت اسم (أصول الجدل)، و(آداب المناظرة)، و(محك النظر)، واسم (تمحيص الأدلة) وسواها، وبما أن علم المنطق باعتباره من علوم الآلة المساندة للعلوم الأساسية، ويهتم ببناء منظومات الاستلال النظري الحسي، وقواعد وصور البرهان اليقيني، ويميز ما هو صحيح من الأقيسة البرهانية عما هو فاسد، وما هو صادق عما هو كاذب، فكذلك كانت أصول الجدل والمناظرة وكتابات محكات النظر عند العلماء المسلمين تعمل. ثم لما انفتح هؤلاء العلماء على المنطق بصورته الأرسطية اليونانية نقحوه وطوروه وأفادوا منه في توسعة براهينهم واستدلالاتهم، وقد كان ذلك في قرون لاحقة لنشأة العلوم الشرعية خاصة ما حصل من قبيل ذلك في علم أصول الفقه وعلم الكلام. The research demonstrates that Muslim scholars, prior to their exposure to the methodological heritage of Greek philosophers in the science of logic, had already established a parallel discipline based entirely on Islamic principles, foundations, and ethics. This discipline was known by names such as Usul al-Jadal (Principles of Debate), Adab al-Munazara (Etiquette of Disputation), Muhakk al-Nazar (Criterion of Reasoning), and Tamhees al-Adilla (Examination of Evidence), among others. Since logic is considered an instrumental science that supports the core sciences—concerned with constructing systems of rational and sensory inference, the rules and forms of certain proof, and distinguishing valid syllogisms from fallacious ones, and truth from falsehood—so too did these Islamic disciplines function in a similar capacity. Later, when these scholars encountered Aristotelian Greek logic, they refined it, developed it further, and utilized it to expand their own proofs and reasoning methods. This engagement occurred in centuries following the establishment of the Islamic sciences, especially evident in disciplines such as Usul al-Fiqh (Principles of Islamic Jurisprudence) and Ilm al-Kalam (Islamic Theology). | ||
| Keywords | ||
| علم المنطق; علم الكلام; العلم الضروري; العلم النظري; القياس النظري; الدليل البرهاني; اليقين; الظن; الشك; الوهم. Logic; Ilm Al-Kalam (Islamic Theology); Necessary Knowledge; Theoretical Knowledge; Theoretical Syllogism; Demonstrative Proof; Certainty; Presumption; Doubt; Illusion | ||
|
Statistics Article View: 3 |
||