المصليات وأحكامها الفقهية Prayer Rooms and Their Jurisprudential Rulings | ||
| مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||
| Volume 10, Issue 3, September 2025, Pages 757-802 PDF (788.17 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jcia.2025.464795 | ||
| Author | ||
| مبارك بن عبد الله القحطاني | ||
| كلية الشريعة والدراسات الإسلامية جامعة القصيم | ||
| Abstract | ||
| إن صلاة الجماعة من أهم شعائر الإسلام, ومن أبرز الخصائص المميزة للمجتمعات الإسلامية, والتي ينبغي أن يحرص المسلمون في كل زمان ومكان على إظهارها وإبرازها والعمل على إقامتها, وقد استجدت في هذا العصر بما يسمى بالمصليات التي قد تأخذ حكم المسجد في بعض الأحكام وقد حصل اختلاف في هذا العصر في حكم الصلاة فيها مع وجود المساجد فاخترت هذا العنوان (المصليات وأحكامها الفقهية) وذلك لبحثه وتجليته, والله أسأل التوفيق والإعانة إنه على كل شيء قدير. ومن أسباب اختيار البحث: 1-اختلاف العلماء في حكم الصلاة في المصليات والوصول للراجح. 2-لم أجد دراسة تناولت الموضوع. 2-إضافة مادة علمية للبحث العلمي. Congregational prayer is one of the most important rituals of Islam and one of the most prominent characteristics of Muslim societies. Muslims in every time and place should strive to uphold, promote, and establish it. In this era, prayer rooms have emerged, which may be considered equivalent to mosques in some rulings. There is a difference of opinion regarding the permissibility of praying in these prayer rooms, given the presence of mosques. Therefore, I have chosen this topic, "Prayer Rooms and Their Jurisprudential Rulings," to research and clarify it. I ask God for guidance and assistance, for He is capable of all things. The reasons for choosing this topic are: 1- The difference of opinion among scholars regarding the permissibility of praying in prayer rooms, and the need to arrive at the most sound opinion. 2- The lack of existing studies on this subject. 3-To add scholarly material to the research | ||
| Keywords | ||
| المصليات; الجماعة; شعائر; الإسلام; المساجد Prayer Rooms; Congregation; Rituals; Islam; Mosques | ||
|
Statistics Article View: 2 |
||