حرمة القتال بين المسلمين دراسة تحليلية The Prohibition of Fighting Among Muslims: An Analytical Study | ||
| المجلة العلمية بکلية الآداب | ||
| Volume 2025, Issue 61, October 2025, Pages 3147-3173 PDF (374.71 K) | ||
| Document Type: أبحاث علمیة | ||
| DOI: 10.21608/jartf.2025.465251 | ||
| Author | ||
| مرفت بنت عبد الجبار سعد | ||
| أستاذ مشارك بقسم الشريعة والدراسات الإسلامية بالكلية الجامعية بالقنفذة، فرع جامعة أم القرى- بالمملكة العربية السعودية. التخصص العام (العقيدة) – التخصص الدقيق (العقيدة) | ||
| Abstract | ||
| هدف البحث بيان حرمة القتال بين المسلمين وعظم ذلك عند الله، وعدم الاستهانة به، أيّاً كانت الأسباب. وأهمية استشعار عظمة حرمة دم المسلم؛ ومن ثَمَّ السلامة من دمه. وبيان عظمة الشريعة في تحريم هذا الجانب أيّما تحريم؛ حفظاً للحقوق الآدمية من الضياع. واعتمد البحث على المنهج الاستقرائي والتحليلي. وجاءت الدراسة في مقدمة شملت الإطار العام للبحث، ثم ثلاثة مباحث، هي: المبحث الأول: المقصود بالقتال بين المسلمين وأبرز صوره. أ- المقصود بالحرمة لغة، واصطلاحاً. ب- أنواع القتل. ج- بيان حرمة القتال. د- صور تعظيم حرمة المسلم. هـ- النهي عن ترويع المسلم. وجاء المبحث الثاني عن حكم القتال بين المسلمين وأدلته، وحوى أربعة مطالب: المطلب الأول: أدلة تحريم التفرق، وضرورة الرجوع لمنهج السلف. المطلب الثاني: النهي عن قتال المسلمين. المطلب الثالث: أدلة تحريم سفك الدماء. المطلب الرابع: الأصناف التي يجوز قتالهم. وجاء المبحث الثالث عن: ضوابط القتال بين المسلمين وأبرز نماذجه، وحوى خمسة مطالب مطالب: المطلب الأول: الأصناف التي يجوز قتالهم من المسلمين، المطلب الثاني: شروط ينبغي الأخذ بها عند قتال المسلمين المشروع قتالهم. المطلب الثالث: إنهاء القتل وطرائقه، المطلب الرابع- نماذج من موقف السلف مع أهل القتال: كالخوارج. المطلب الخامس: لا يلزم من قتالهم أنهم كفار. وأبرز ما توصلت إليه الدراسة من نتائج: أن الحفاظ على الروح الإنسانية مطلب شرعي قبل أن يكون مطلباً إنسانياً، نصّت عليه الشريعة الإسلامية قبل أن تعرف المنظمات، والقوانين البشرية، ويستوي في ذلك المؤمن، والكافر. أن للنفس الإنسانية صورَ تعظيمٍ شتّى، بيّنتها الشريعة، ونصّت عليه أعظمها شأناً، هي: حرمة الدم، خاصة في حق المسلم تجاه المسلم. أن ترويع المسلم، مدخل من مداخل الشيطان لما هو أكبر من الترويع، خاصة إذا كان بآلة، يتحقق بها القتل: كالسلاح والسكين. The aim of this research was to highlight the prohibition of fighting among Muslims and its magnitude from Allah’s perspectives, emphasizing the importance of recognizing the sanctity of a Muslim's life and ensuring its preservation. It also aims to demonstrate the magnificence of Islamic law in strictly prohibiting this aspect to safeguard human rights from being violated. The research adopts an inductive and analytical approach. It is divided into an introduction that provides an overview of the research, followed by three main sections: Section one entitled: the concept of fighting among Muslims and its manifestations tackled the linguistic and technical meanings of prohibition, types of killing, emphasizing the prohibition of fighting, illustrating the magnification of a Muslim's sanctity, and prohibition of terrorizing Muslims. Section two entitled the ruling on fighting among Muslims and its evidence, evidence for the prohibition of division and the necessity of returning to the methodology of the predecessors, prohibition of fighting Muslims, evidence for the categories of Muslims permissible to fight, conditions to be considered when engaging in legitimate combat against Muslims, termination of killing and its methods, examples of the predecessors' stance towards combatants such as the Khawarij, it is not necessary for those fought against to be considered disbelievers. The study concludes with the following key findings: The preservation of human life is a legitimate requirement before being a humanitarian one, as established by Islamic law even before the existence of international organizations and human laws which applies equally to believers and non-believers, the sanctity of human life has various forms of magnification, as outlined by Islamic law, with utmost significance placed on the sanctity of Muslim life; terrorizing Muslims is a gateway to acts more severe than mere terror, particularly when weapons such as firearms and knives are involved; division among Muslims often becomes a gateway to fighting among themselves; there are specific categories of Muslims permissible to fight, but strict guidelines must be followed, and the initiation of killing should only occur within those parameters; and it is essential to adhere to the methodology of the predecessors in all matters, especially in major issues such as the temptation of fighting among Muslims. | ||
| Keywords | ||
| حرمة - القتال - المسلمين Prohibition of Fighting; Injustice; Killing; Sanctities of Allah | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||