آراء أبي البركات البغدادي في الإيمان بالله تعالى من كتب ابن تيميَّة عرضٌ ونَقْد Abu al-Barakat al-Baghdadi's views on belief in God Almighty From the books of Ibn Taymiyyah Presentation and critique | ||
| المجلة العلمية بکلية الآداب | ||
| Volume 2025, Issue 61, October 2025, Pages 3252-3303 PDF (635.57 K) | ||
| Document Type: أبحاث علمیة | ||
| DOI: 10.21608/jartf.2025.465262 | ||
| Author | ||
| ريما بنت مقرن بن محمد الشيخ | ||
| الأستاذ المشارك في قسم العقيدة والمذاهب المعاصرة، كلية أصول الدِّين والدَّعوة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية | ||
| Abstract | ||
| يهدف هذا البحث إلى جمع آراء أبي البركات البغدادي من كتب ابن تيميَّة، وبيان موقفه منها. ولقد اعتمدتُ المنهج الاستقرائي التَّحليلي، وذلك بجمعِ واستقراء النُّصوص والأقوال الواردة عن أبي البركات البغدادي في كتب ابن تيميَّة رحمهما الله، ثم تحليلها، وبيان موقف ابن تيميَّة فيها. ويتضمَّن البحث التَّعريف بابن تيميَّة وأبي البركات البغدادي، ويُوضِّح البحث آراء أبي البركات البغدادي في توحيد الرُّبوبية، والألوهية وكذلك آراءه في توحيد الأسماء والصِّفات، وبيان موقف ابن تيميَّة من هذه الآراء. ومِن أبرز النَّتائج التي تَوصَّل إليها البحث: أنَّ ابن تيميَّة في التَّعامل والنقل عن المخالفين له منهج واضح يتَّسم بالنَّزاهة والعدال والإنصاف، وأنَّه قد ينقل عن المخالفين ويكرر النَّقل عنهم لإثبات مخالفتهم، أو تناقضهم، أو اختلاف آرائهم، وهذا يدلُّ على سعة اطلاعه ومعرفته بأقوال المخالفين وتمكنه منها، مِن المسائل التي أثبتها ابن مَلْكا في كتبه، كمال الله تعالى، وعِلمه الشامل للكليات والجزئيات، وخالف الفلاسفة ورد عليهم في قولهم: «إنَّ الواحد لا يَصدُر عنه إلا واحد»، وأنكر شبهة التَّركيب في الإثبات وبَيَّن أنَّ التَّكثُّر إنَّما يكون في الإضافات والمناسبات، وليس في ذات الله سبحانه ، وأنَّه وافق في بعض المسائل الاعتقادية كبار الأشاعرة كالرازي كما في مسألة الكلام، ولكنَّه أثبت بعض الصِّفات في الجملة كالكلام والعلم والحكمة والإرادة، ووافق بعض أهل السنة في إثبات الحركة، واستخدام بعض الأقيسة العقلية الصَّحيحة كقياس الأولى، والأصول العقلية الصَّحيحة كالقول في الصِّفات كالقول في البعض الآخر، إلا أنَّه تناقض في إثبات الصِّفات والأفعال مع قوله بقِدَم العَالَم، وقد رَدَّ عليه ابن تيميَّة وعلى مَن قبله من الفلاسفة. This research aims to compile the views of Abū al- Barakāt al- Baghdādī from the works of Ibn Taymiyyah and to clarify Ibn Taymiyyah’s position toward them. The study adopts an inductive analytical methodology, by collecting and examining the statements and opinions of Abū al- Barakāt al- Baghdādī cited in the writings of Ibn Taymiyyah — may Allah have mercy on them both — and then analyzing these views to determine Ibn Taymiyyah’s stance on them. The research includes an introduction to both Ibn Taymiyyah and Abū al- Barakāt al- Baghdādī, and it elucidates al- Baghdādī’s views on Tawḥīd al- Rubūbiyyah, Tawḥīd al- Ulūhiyyah, and Tawḥīd al- Asmā’ wa al- Ṣifāt, along with Ibn Taymiyyah’s evaluation of these views. Among the most significant findings of the study is that Ibn Taymiyyah maintained a clear and fair methodology in dealing with and citing the statements of those who disagreed with him. His approach was characterized by integrity, justice, and objectivity. He would sometimes quote his opponents repeatedly to demonstrate their inconsistencies or contradictions, which reflects his broad knowledge and deep understanding of their positions. The research also shows that Abū al- Barakāt affirmed, in his writings, several essential theological matters - such as the perfection of Allah, and His encompassing knowledge of both universals and particulars. He opposed the philosophers’ claim that “from the One only one can proceed,” refuted their argument of composition (tarkīb) in divine affirmation, and clarified that multiplicity pertains only to relations and attributions, not to the Divine Essence itself. Moreover, Abū al- Barakāt agreed with prominent Ash‘arī scholars, such as al- Rāzī, in certain doctrinal issues — like the question of Divine Speech — and affirmed some divine attributes in general, including speech, knowledge, wisdom, and will. He also concurred with some Ahl al- Sunnah scholars in affirming motion for Allah in a manner befitting His majesty, and employed valid rational analogies such as Qiyās al- Awlā and sound rational principles (e.g., “the rule regarding one attribute applies to others”). However, he contradicted himself by affirming the divine attributes and actions while also holding the view of the eternity of the world, a notion refuted by Ibn Taymiyyah — who responded to him and to the philosophers before him on this matter. | ||
| Keywords | ||
| ابن تيميَّة، أبو البركات، الفلاسفة، المعتبَر، ابن مَلْكا. Ibn Taymiyyah; Abū al- Barakāt; Philosophers; al- Mu‘tabar; Ibn Malka | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||