تفعيل أنسنة التعليم بالمرحلة الثانوية في منطقة المدينة المنورة في ضوء تحديات التحول الرقمي: تصور مقترح Activating The Humanization of Education at The Secondary Level In Al-Madinah Al-Munawwarah Region Considering the Challenges of Digital Transformation: A proposed Conception | ||
| المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية | ||
| Volume 81, Issue 1, October 2025, Pages 57-114 PDF (1.68 M) | ||
| DOI: 10.12816//ijeps.2025.465263 | ||
| Author | ||
| مها بنت حمود فالح المغامسي | ||
| معلم تعليم عام وزارة التعليم في المملكة العربية السعودية | ||
| Abstract | ||
| ملخص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية لتفعيل أنسنة التعليم بالمرحلة الثانوية في منطقة المدينة المنورة في ضوء تحديات التحول الرقمي كتصور مقترح، من وجهة نظر طلاب وطالبات المرحلة الثانوية، طبقت الدراسة الأسلوب المزجي التتابعي التفسيري، باستخدام استبانة في القسم الكمي، والتي تم توزيعها على عينة الدراسة البالغ عددهم 425، وخلصُت نتائج الدراسة، أن واقع تفعيل أنسنة التعليم من وجهة نظر طلاب وطالبات المرحلة الثانوية في منطقة المدينة المنورة في ضوء تحديات التحول الرقمي" جاء متحققاً بدرجة متوسطة، حيث بلغت قيمة المتوسط الوزني للدرجات الكلية (2.903 من 5) بانحراف معياري 0.855، وجاءت جميع الأبعاد الفرعية متحققة بدرجة متوسطة، بالترتيب الأول بعد "ديمقراطية البيئة الصفية، وفي الترتيب الثاني جاء بعد مهارات "التفكير النقدي" ، واخذ الترتيب الثالث بُعد "التفاعل الاجتماعي، وفي الترتيب الرابع والأخير جاء بعد "التعاطف والتفهم" ، وبعد تحليل نتائج الاستبانة أجرت الباحثة مقابلات مع عينة مقصودة من المجتمع نفسه قوامها ( 15)؛ لتفسير العبارات المتطرفة التي أظهرتها النتائج الكمية ، وتوصلت الدراسة إلى وضع تصور مقترح مستقبلي في ضوء الأهداف ونتائج الدراسة والادبيات السابقة من أجل تفعيل انسنة التعليم بالمرحلة الثانوية في منطقة المدينة المنورة في ضوء التحول الرقمي"، وحتى يمكن التنفيذ في الميدان التعليمي أثناء الحصة الدراسية، تم عرض تطبيق عملي وفق نموذج ADDI. كما تم ايراد توصيات ومقترحات. Abstract: The current study aimed to explore the activation of humanizing education in secondary schools in the Madinah region in light of the challenges of digital transformation, as a proposed framework, from the perspective of secondary school students. The study employed a sequential interpretive mixed method, using a questionnaire in the quantitative section, which was distributed to a sample of 425 students. The results concluded that the activation of humanizing education, from the perspective of secondary school students in the Madinah region in light of the challenges of digital transformation, was achieved to a moderate degree, with a weighted average of 2.903 out of 5 (standard deviation 0.855). All sub-dimensions were achieved to a moderate degree, ranking first after "Democracy of the Classroom Environment," second after "Critical Thinking Skills," third after "Social Interaction," and fourth and last after "Empathy and Understanding." After analyzing the questionnaire results, the researcher conducted interviews with a purposive sample of 15 students from the same population to interpret the extreme statements that appeared in the quantitative results. The study then developed a proposed framework. My future, in light of the study's objectives, results, and previous literature, aims to activate the humanization of secondary education in the Madinah region within the context of digital transformation. To facilitate implementation in the educational field during class time, a practical application of the ADDI model was presented. Recommendations and suggestions were also included. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: تصور مقترح; أنسنة التعليم; المرحلة الثانوية; منطقة المدينة المنورة; التحول الرقمي. Keywords: Proposed vision; Humanization of education; Secondary education; Madinah region; Digital transformation | ||
|
Statistics Article View: 5 PDF Download: 1 |
||