مدى تضمن برنامج إعداد معلمي التاريخ بكلية التربية الأساسية بالعراق لمتطلبات اقتصاد المعرفة.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 31-61 PDF (688.82 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465292 | ||
| Author | ||
| أحمد شاكر مزهر عبود الكريطي | ||
| Abstract | ||
| مستخلص البحث هدف البحث الحالي إلى تحديد مدى تضمن برنامج إعداد معلمي التاريخ بكلية التربية الأساسية بالعراق لمتطلبات اقتصاد المعرفة, وفي ضوء ذلك سعى البحث الحالي إلى تحديد متطلبات اقتصاد المعرفة, من خلال إعداد قائمة مبدئية بها, ثم تحكيمها, والوصول إلى قائمة نهائية, تم بناء استمارة تقييم متضمنة هذه المتطلبات وتطبيقها على برنامج إعداد معلمي التاريخ؛ لتحديد درجة تضمنها بمكونات برنامج الإعداد, وقد تمثلت هذه المتطلبات في متطلبات: معرفية, واقتصادية, وتكنولوجية, واجتماعية, وقد تمثلت مواد البحث في قائمة متطلبات اقتصاد المعرفة مكونة من ( 65 ) متطلباً, واستمارة تقييم برنامج الإعداد, وقد أسفر البحث عن النتائج التالية: -انخفاض درجة تضمن برنامج إعداد معلمي التاريخ بكلية التربية الأساسية بالعراق لمتطلبات اقتصاد المعرفة , حيث جاءت النسبة أقل 50% . وبناء على تلك النتائج, تم التوصل إلى عدد من التوصيات, والمقترحات المرتبطة بها. الكلمات المفتاحية: برنامج إعداد معلمي التاريخ بكلية التربية الأساسية بالعراق - متطلبات اقتصاد المعرفة. Abstract The current research aims to determine the extent to which the preparation program includes History teachers at the College of Basic Education in Iraq For the requirements of the knowledge economy, In light of this, the current research seeks to identify the requirements of the knowledge economy by preparing a preliminary list of them, then arbitrating them, and arriving at a final list. An evaluation form was constructed that includes these requirements and applied them to the history teacher preparation program; to determine the degree of their inclusion in the components of the preparation program. These requirements were represented in: cognitive, economic, technological, and social requirements. The research materials were represented in a list of knowledge economy requirements consisting of (65) requirements, and a preparation program evaluation form. The research yielded the following results: - Low degree includes preparation program History teachers at the College of Basic Education in Iraq For the requirements of the knowledge economy, the percentage was less than 50%. Based on these results, a number of recommendations and related proposals were made. Keywords: preparation program History teachers at the College of Basic Education in Iraq- Requirements of the knowledge economy. | ||
| Keywords | ||
| مدى تضمن برنامج إعداد معلمي التاريخ بكلية التربية الأساسية بالعراق لمتطلبات اقتصاد المعرفة | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||