تطوير مناهج العلوم في ضوء المشروعات المرقمنة لتنمية التفكير الابتكاري والتنور العلمي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 3, April 2025, Pages 759-791 PDF (739.14 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465437 | ||
| Author | ||
| رحاب ممدوح عطية عطا | ||
| Abstract | ||
| المستخلص: هدف البحث الحالي إلى تطوير مناهج العلوم في ضوء المشروعات المرقمنة وتقصي فاعليته في تنمية التفكير الابتكاري والتنور العلمي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية؛ ولتحقيق هذا الهدف سعى البحث للإجابة عن السؤال الرئيس: "كيف يمكن تطوير مناهج العلوم في ضوء المشروعات المرقمنة، وقياس أثره على التفكير الابتكاري، والتنور العلمي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية؟"، استخدمت الباحثة المنهج الفرضي الاستدلالي بشقيه المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (40) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي بمدرسة الزهراء الإسلامية الخاصة، وتم إجراء تطبيق قبلي قبل تقديم المنهج المطور ثم تطبيق بعدي، وتكونت أدوات البحث والمواد التعليمية في قائمتي معايير، الأولى: قائمة معايير مناهج العلوم في ضوء المشروعات المرقمنة، والثانية: قائمة معايير محتوى مناهج العلوم في ضوء التعلم القائم على المشروعات المرقمنة ، وأداتي فحص وتحليل مناهج ومحتوى منهج العلوم للصف الأول الإعدادي في ضوء معايير التعلم القائم على المشروعات المرقمنة، وتصور مقترح لمنهج العلوم للصفوف الثلاثة للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير التعلم القائم على المشروعات المرقمنة، -كتاب التلميذ لمنهج العلوم للصف الأول الإعدادي، ودليل المعلم، واختبار التحصيلي - واختبار التفكير الابتكاري، واختبار التنور العلمي، وتوصلت نتائج البحث عن وجود فرق ذا دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي في كلٍ من التحصيل، والتفكير الابتكاري، التنور العلمي. الكلمات المفتاحية: الرقمنة، المشروعات المرقمنة، تطوير مناهج العلوم، التفكير الابتكاري، التنور العلمي. Abstract: The current research aimed at Developing science curriculum in the light of digitized projects to enhance preparatory school pupils' creative thinking and scientific literacy. For achieving this aim, the research attempted to answer the following main question: "How can science curriculum be developed in light of digitized projects and investigate its effectiveness in enhancing creative thinking and scientific literacy among preparatory school pupils?, The researcher used the inferential hypothesis curriculum with two aspects: the descriptive approach and the semi-experimental approach, and the research sample consisted of (40) female pupils from the first year of the preparatory stages at Al-Zahraa Islamic Private School, The research tools and educational materials consisted of two lists of criteria: the first: a list of standards which should be available in science curriculum in the preparatory stage in light of digitized projects, and the second: a list of standards which should be available in science curriculum content in the preparatory stage in light of digitized projects, and two tools for evaluating and analyzing the curriculum and content of the science curriculum for the first year of preparatory stage in light of digitized projects standards, and a proposed vision for the science curriculum for the three grades of preparatory stages in light of the digitized projects standards, - developing the student’s book for the science curriculum for the first year of preparatory stage and the teacher’s manual, developing the study tools (achievement test -the creative thinking test -scientific literacy test). So, the research results indicated the effectiveness of digitized projects and there is a statistically significant difference in favor of the post-application in each of achievement test , the creative thinking test and scientific literacy test. Keywords: digitization, digitized projects, Developing science curriculum, the creative thinking and scientific literacy. | ||
| Keywords | ||
| تطوير مناهج العلوم في ضوء المشروعات المرقمنة; لتنمية التفكير الابتكاري والتنور العلمي لدى; تلاميذ المرحلة الإعدادية. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||