برنامج إرشادي لتنمية بعض القيم الأخلاقية لدى ضعاف السمع.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 3, April 2025, Pages 831-853 PDF (643.63 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465442 | ||
| Author | ||
| ريحانة معن العراقي أحمد الشويخ | ||
| Abstract | ||
| ملخص البحث هدف البحث الحالي إلي الكشف عن فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني لتنمية بعض القيم الأخلاقية لدى المراهقين ضعاف السمع، وتكونت عينة الدراسة من(20) تلميذ مراهق ضعيف سمع، ممن تراوحت أعمارهم بين(12: 15) عامًا، تم تقسيمهم عشوائيًا إلي مجموعتين متكافئتين، المجموعة التجريبية وشملت(10) من التلاميذ ضعاف السمع(3 إناث و7 ذكور)، والمجموعة الضابطة وتشمل(10) من التلاميذ ضعاف السمع (3 إناث و7 ذكور)، وجميع التلاميذ المراهقين ضعاف السمع من ذوي فقد السمع المتوسط (40: 69ديسيبل) من تلاميذ مدرسة ميت حدر لضعاف السمع بمدينة المنصورة بمحافظة الدقهلية، واشتملت أدوات الدراسة علي مقياس القيم الأخلاقية للمراهقين ضعاف السمع(إعداد الباحثة)، برنامج إرشادي نفسي ديني لتنمية بعض القيم الأخلاقية للمراهقين ضعاف السمع (إعداد الباحثة). وقد توصلت نتائج الدراسة إلي فعالية البرنامج الإرشادي النفسي الديني المستخدم في الدراسة في تنمية القيم الأخلاقية المتمثلة في: (الضمير، والصدق، والأمانة، والاحترام، وضبط الذات) لدى أفراد المجموعة التجريبية من التلاميذ المراهقين ضعاف السمع. الكلمات المفتاحية: البرنامج الإرشادي النفسي الديني، القيم الأخلاقية ، ضعاف السمع. Abstract: The current study aims to reveal the effectiveness of a religious psychological counseling program to develop some moral values and its impact on improving the adjustment behavior of hearing-impaired adolescents. Study sample consisted of (20) hearing-impaired adolescent students, whose ages ranged between (12: 15) years. They were randomly divided into two equal groups: Experimental group included (10) hearing-impaired students (3 females and 7 males), and Control group included (10) hearing-impaired students (3 females and 7 males), and all hearing-impaired adolescent students with hearing loss average (40: 69 decibels) from students of Mit Hadar School for the Hearing Impaired in Mansoura City, Dakahlia Governorate, Study tools included a scale of moral values for hearing-impaired adolescents (prepared by the researcher), a scale of adjustment behavior for hearing-impaired adolescents (prepared by the researcher), and a religious psychological counseling program to develop some moral values for hearing-impaired adolescents (prepared by the researcher). The results of the study revealed the effectiveness of the religious psychological counseling program used in the study in developing the moral values represented in: (conscience, honesty, trustworthiness, respect, and self-control) among members of the experimental group of hearing-impaired adolescent students. Keywords: Religious Psychological Counseling Program, Moral Values , Hearing-Impaired adolescents. | ||
| Keywords | ||
| برنامج إرشادي لتنمية بعض القيم الأخلاقية لدى ضعاف السمع. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||