برنامج قائم على مدخل الطرائف الأدبية لتنمية الحصيلة اللغوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 3, April 2025, Pages 881-909 PDF (699.23 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465445 | ||
| Author | ||
| ريهام السيد عبد العظيم الشريف | ||
| Abstract | ||
| مستخلص البحث هدف هذا البحث تنمية مهارات الحصيلة اللغوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بتطبيق برنامج قائم على مدخل الطرائف الأدبية، ولتحقيق هدف البحث قامت الباحثة بالإجراءات التالية: دراسة نظرية لما جاء بالبحوث والدراسات والأدبيات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث الحالي، ثم إعداد قائمة بمهارات الحصيلة اللغوية المناسبة لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي، ووضعها في استبانة وعرضها على المحكمين لضبطها علميا، ثم اختبار مهارات الحصيلة اللغوية لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي، وتطبيقه على عينة البحث تطبيقا قبليًّا، ثم إعداد دليل المعلم باستخدام البرنامج القائم على مدخل الطرائف الأدبية، ثم تطبيق اختبار مهارات الحصيلة اللغوية على عينة البحث تطبيقا بعديًّا وإجراء المعالجة الإحصائية لدرجات التطبيقين: القبلي والبعدي لعينة البحث بعد تلقيهم المعالجة التجريبية، وتوصل البحث إلى عدد من النتائج، أهمها: وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية، كما حقق البرنامج القائم على مدخل الطرائف الأدبية فاعلية مقبولة في تنمية مهارات الحصيلة اللغوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وفي النهاية قدم البحث عددا من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها. الكلمات المفتاحية: البرنامج القائم على مدخل الطرائف الأدبية – مهارات الحصيلة اللغوية – تلاميذ المرحلة الابتدائية. Research abstract This research aimed to develop the linguistic output skills of primary school students by applying a program based on the literary antics approach. To achieve the research goal, the researcher carried out the following procedures: a theoretical study of what was included in previous research, previous studies and literature related to the current research topic, then preparing a list of linguistic output skills appropriate for fifth-grade primary school students, putting it in a questionnaire and presenting it to the arbitrators for scientific control, then testing the linguistic output skills of fifth-grade primary school students, and applying it to the research sample as a pre-application, then preparing the teacher’s guide using the program based on the literary antics approach, then applying the linguistic output skills test to the research sample as a post-application and conducting statistical processing of the scores of the two applications: pre- and post-application of the research sample after they have received the experimental processing. The research reached a number of results, the most important of which are: there is a statistically significant difference between the average scores of students in the control and experimental groups. The program based on the literary antics approach also achieved acceptable effectiveness in developing linguistic output skills among primary school students. Finally, the research presented a number of recommendations and proposals according to the results that It has been reached. Keywords: program based on literary methods approach – linguistic output skills – primary school students. | ||
| Keywords | ||
| برنامج قائم على مدخل الطرائف الأدبية لتنمية الحصيلة اللغوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||