فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة علي نظرية المخططات العقلية في تنمية التحصيل لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية المتأخرين دراسيا في الدراسات الإجتماعية.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 3, April 2025, Pages 961-983 PDF (881.94 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465456 | ||
| Author | ||
| سامي محمود عبد الفتاح | ||
| Abstract | ||
| مستخلص هدفت البحث إلى الكشف عن فاعلية الاستراتيجية المقترحة القائمة على المخططات العقلية في تنمية التحصيل لدي التلاميذ المتأخرين دراسيا بالمرحلة الإعدادية في الدراسات الاجتماعية، واعتمدت الدراسة على المنهجين الوصفي والتجريبي، وتمثلت أداة الدراسة في اختبار التحصيل الدراسي تم تطبيقه على عينة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بغ عددها (60 ) تلميذ حيث تم تقسيمها إلى مجموعتين احدهما تجريبية بلغ عددها (30) تلميذ بمدرسة طناح الإعدادية بنين والآخري المجموعة الضابطة بلغ عددها(30) تلميذ بمدرسة ميت على الإعدادية، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستودى دلالة (≥ 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي لصالح القياس البعدي ، ، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بعدة توصيات منها: ضرورة توفير برامج تدريبية مستمرة للمعلمين لتعريفهم بأحدث التطورات في مجال استخدام المخططات العقلية، وتزويدهم بالمهارات اللازمة لتطبيقها في الفصول الدراسية، وتطوير أدوات تقييم متنوعة لقياس مدى فعالية استخدام المخططات العقلية في تحسين التحصيل والدافعية لدى الطلاب. الكلمات المفتاحية: المخططات العقلية – التحصيل الدراسي . Abstract The study aimed to investigate the effectiveness of the proposed strategy based on mind maps in enhancing achievement among academically delayed students in the intermediate stage, specifically in social studies. The study relied on both descriptive and experimental approaches. The tool used in the study achievement test, which were applied to a sample of 60 second-grade preparatory students. The sample was divided into two groups: an experimental group consisting of 30 students from Tannah Preparatory Boys' School and a control group of 30 students from Mit Ali Preparatory School.The results of the study showed a statistically significant difference at the significance level of (≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-test of academic achievement in favor of the experimental group. The study also found statistically significant differences at the significance level of (≥ 0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre-test and post-test of academic achievement, with the post-test scores showing greater improvement.. Furthermore, a correlational relationship was found between academic achievement skills and motivation in social studies among academically delayed students.In light of these results, the study recommended several suggestions, including the need to provide continuous training programs for teachers to familiarize them with the latest developments in the use of mind maps and equip them with the necessary skills to apply them in the classroom. It also recommended developing diverse assessment tools to measure the effectiveness of using mind maps in improving academic achievement among students. Keywords: Mind maps – Academic achievement | ||
| Keywords | ||
| فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة علي نظرية المخططات العقلية; في تنمية التحصيل لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية المتأخرين دراسيا; في الدراسات الإجتماعية | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||