...برنامج مقترح في الدراسات الاجتماعية وفق رؤية مصر 2030 باستخدام "الهولوجرام" لتنمية مفاهيم التنمية المستدامة والتفكير المستقبلي لدى طلاب كلية التربية.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 3, April 2025, Pages 1069-1107 PDF (792.28 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465473 | ||
| Author | ||
| سماح أيمن عبد العزيز المرسى | ||
| Abstract | ||
| مستخلص البحث: يهدف البحث الحالي إلى تقصي فاعلية برنامج مقترح في تدريس الدراسات الاجتماعية باستخدام تقنية "الهولوجرام" وفقًا لرؤية مصر 2030، بهدف تنمية مفاهيم التنمية المستدامة ومهارات التفكير المستقبلي لدى طلاب الفرقة الرابعة (قسم التاريخ) بكلية التربية جامعة المنصورة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي لإعداد الإطار النظري وبناء البرنامج المقترح، بالإضافة إلى المنهج التجريبي لاختيار عينة البحث وتطبيق أدوات البحث المتمثلة في اختبار تحصيل مفاهيم التنمية المستدامة واختبار قياس مهارات التفكير المستقبلي. أظهرت نتائج الدراسة وجود تأثير دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) للبرنامج المقترح باستخدام "الهولوجرام" في تنمية مفاهيم التنمية المستدامة ومهارات التفكير المستقبلي لدى عينة الدراسة لصالح التطبيق البعدي . كما أوضحت النتائج أن البرنامج يتماشى مع أهداف رؤية مصر 2030 التي تهدف إلى تحسين جودة التعليم من خلال دمج التقنيات الحديثة في العملية التعليمية وتحديث المناهج الدراسية بما يتواكب مع احتياجات العصر الرقمي وتعزيز استخدام التكنولوجيا لزيادة التفاعل بين الطلاب والمحتوى التعليمي. من خلال إدخال "الهولوجرام" في تدريس مفاهيم التنمية المستدامة وتنمية التفكير المستقبلي، كما يسهم البرنامج في توفير بيئة تعليمية مبتكرة، مما يعزز من تطوير مهارات الطلاب وإعدادهم لمتطلبات المستقبل. كما أوصت الدراسة بضرورة تنظيم ورش عمل وبرامج تدريبية مستمرة لأعضاء هيئة التدريس في كليات التربية، لتزويدهم بالمهارات اللازمة لاستخدام تقنيات "الهولوجرام" في التدريس. كما أوصت بتعديل المناهج الدراسية لتشمل هذه التقنيات، بما يساهم في تقديم موضوعات معقدة مثل التنمية المستدامة بشكل تفاعلي ومبتكر، مما يعزز من فعالية العملية التعليمية ويسهم في تحقيق أهداف رؤية مصر 2030. Research Abstract: The current research aims to investigate the effectiveness of a proposed program in teaching social studies using hologram technology, in accordance with Egypt Vision 2030. This program aims to develop concepts of sustainable development and future-thinking skills among fourth-year students (History Department) at the Faculty of Education, Mansoura University. The research relied on a descriptive-analytical approach to develop the theoretical framework and construct the proposed program. It also used an experimental approach to select the research sample and apply research tools, including a test of achievement of sustainable development concepts and a test measuring future-thinking skills. The results of the study showed a statistically significant effect at a significance level of (0.01) for the proposed program using holograms on developing concepts of sustainable development and future-thinking skills among the study sample, in favor of the post-test. The results also indicated that the program aligns with the goals of Egypt Vision 2030, which aims to improve the quality of education by integrating modern technologies into the educational process, updating curricula to keep pace with the needs of the digital age, and enhancing the use of technology to increase interaction between students and educational content. By incorporating holograms into the teaching of sustainable development concepts and the development of future-thinking, the program also contributes to providing an innovative educational environment, enhancing the development of students' skills and preparing them for future requirements. The study also recommended organizing ongoing workshops and training programs for faculty members in colleges of education to equip them with the skills necessary to use hologram technologies in teaching. It also recommended amending curricula to include these technologies, which would contribute to presenting complex topics such as sustainable development in an interactive and innovative manner. This would enhance the effectiveness of the educational process and contribute to achieving the goals of Egypt's Vision 2030. | ||
| Keywords | ||
| ...برنامج مقترح في الدراسات الاجتماعية وفق رؤية مصر 2030 باستخدام "الهولوجرام" لتنمية مفاهيم التنمية المستدامة والتفكير المستقبلي لدى طلاب | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||