استـراتيجيات التدريـس الفعّالـة من وجهـة نظـر معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية في محافظـة جـدة (دراســـــة نـوعيــــة)“Effective Teaching Strategies for Students with Intellectual Disabilities from the Perspective of Teachers in Jeddah: A Qualitative Study” | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.1, November 2025, Pages 87-137 PDF (1.46 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465712 | ||
| Author | ||
| عبدالرحمن المطيري | ||
| كليـــــة الـــــتربيـــــة - جـــــامعــــــــــة جــــــــــدة | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة إلى التعرف على استراتيجيات التدريس الفعّالة المستخدمة مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية من وجهة نظر المعلمين والمعلمات في معاهد وبرامج التربية الفكرية بمحافظة جدة، بالإضافة إلى استكشاف العوامل التي تعيق فاعلية هذه الاستراتيجيات. اعتمد الباحث على المنهج النوعي، حيث أجرى مقابلات شبه منظمة مع (14) معلماً ومعلمة تم ترشيحهم من قبل قسم ذوي الإعاقة في الإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة. توصلت الدراسة إلى تحديد (12) استراتيجية تدريسية فعّالة تشمل: التعلم باللعب، النمذجة، الصف المقلوب، تعلم الأقران، التدريس الفردي، التعلم التعاوني، استخدام القصة، تحليل المهام، الحوار والمناقشة، العصف الذهني، المسرح، والتعلم الإلكتروني. وأكدت النتائج أن هذه الاستراتيجيات تساعد في تحسين مستوى التحصيل الأكاديمي للطلبة، وتسهيل إيصال المعلومات، وتعزيز تفاعلهم وتحفيزهم داخل الفصل الدراسي. كما كشفت الدراسة عن عدة تحديات تؤثر على فاعلية هذه الاستراتيجيات، من أبرزها: درجة الإعاقة، ضعف التواصل مع أولياء الأمور، قلة وعي الأسر بالاستراتيجيات التعليمية، صعوبة التعاون مع إدارة المدرسة، قصر زمن الحصة، ضيق مساحة الفصل، نقص التجهيزات، محدودية محتوى المناهج، قصور بعض مهارات التواصل لدى الطلبة، عدد الطلاب داخل الفصول، عدم توفر المعلم المساعد، والتكلفة المرتفعة لبعض الوسائل التعليمية، بالإضافة إلى ضعف إلمام بعض المعلمين بالاستراتيجيات الحديثة. كما أوصت الدراسة بضرورة تنظيم ورش تدريبية للمعلمين حول الاستراتيجيات التدريسية الفعّالة، وتعزيز دور الأسرة في العملية التعليمية، وعقد اجتماعات دورية مع أولياء الأمور، إلى جانب تحسين البيئة الصفية عبر توفير التجهيزات المناسبة، وإعادة تنظيم زمن الحصة الدراسية، بالإضافة إلى تعيين معلم مساعد وتطوير المناهج لتناسب احتياجات الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية. This study aimed to identify effective teaching strategies used with students with intellectual disabilities from the perspective of teachers in special education institutes and programs in Jeddah. It also explored the factors that may hinder the effectiveness of these strategies. The researcher adopted a qualitative approach, conducting semi-structured interviews with 14 teachers nominated by the Department of Special Education in Jeddah's Education Administration. The findings revealed 12 effective teaching strategies, including learning through play, modeling, flipped classroom, peer learning, individualized instruction, cooperative learning, storytelling, task analysis, dialogue and discussion, brainstorming, theater-based learning, and e-learning. The results highlighted that these strategies contribute to improving students' academic achievement, facilitating knowledge delivery, and enhancing student engagement and motivation in the classroom. However, the study also identified several challenges that limit the effectiveness of these strategies. These challenges include the severity of the disability, difficulties in communicating with parents, lack of parental awareness of teaching strategies, challenges in coordination with school administration, short lesson durations, limited classroom space, inadequate facilities, the content limitations of textbooks, communication difficulties among students, classroom overcrowding, the absence of assistant teachers, high costs of some teaching tools, and insufficient teacher training on modern teaching strategies. The study recommended organizing training workshops for teachers on effective teaching strategies, increasing parental involvement in educational planning, and holding regular meetings with parents to keep them informed about their children's progress. Additionally, it emphasized the need to enhance the learning environment by providing necessary classroom facilities, optimizing lesson time management, hiring assistant teachers, and developing curricula to better meet the educational needs of students with intellectual disabilities. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التدريس الفعالة، الإعاقة الفكرية، الأشخاص ذوي الإعاقة، الممارسات التدريسية.Keywords: Teaching Strategies; Intellectual Disability; Teaching Strategies | ||
|
Statistics Article View: 1 PDF Download: 1 |
||