تقييـم المناهج الإثرائيـة المقدمة للطلبـة الموهوبيـن في مدرسـة اليوبيـل في ضـوء المعاييـر العـالميـة Evaluating the Enrichment Curricula Offered to Gifted Students in the Jubilee School in the Light of International Standards | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.1, November 2025, Pages 185-236 PDF (1.88 M) | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465716 | ||
| Authors | ||
| فدوى أبو غليون; حمزه العوامره | ||
| جــامعــــة العلــــوم الإســــلاميــــة العــالميــــة | ||
| Abstract | ||
| هدفت هذه الدراسة إلى تقييم المناهج الإثرائية المقدمة للطلبة الموهوبين في مدرسة اليوبيل في المملكة الأردنية الهاشمية في ضوء المعايير العالمية، ولتحقيق ذلك اتبعت الدراسة المنهج المختلط، وتم جمع البيانات الكمية من خلال المنهج الوصفي، حيث قامت الباحثة بتصميم استبانة للمعلمين مكونة من (8) مجالات ومن (72) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وتم جمع البيانات النوعية من خلال استخدام أداة المقابلة مع المشرفين، وتم التحقق من موثقيتها، وتكونت عينة الدراسة الكمية من (41) معلمًا ومعلمة، وبلغ عدد المشاركين في المقابلة (5) مشرفين، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين الثنائي والثلاثي والمتعدد واختبار شيفيه، وتم التحليل الاستقرائي للمقابلات، وأظهرت النتائج أن توافر المعايير العالمية في المناهج الإثرائية المقدمة للموهوبين في مدرسة اليوبيل من وجهة نظر المعلمين بدرجة كبيرة جدًا، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) لمستوى تقييم المناهج الإثرائية المقدمة للطلبة الموهوبين في مدرسة اليوبيل في ضوء المعايير العالمية تُعزى لمتغيرات ( المؤهل العلمي، تصنيف المادة التي يُدرسها) من وجهة نظر المعلمين، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) لمتغير (عدد سنوات الخبرة) من وجهة نظر المعلمين، كما أظهر نتائج الدراسة النوعية أهم المعايير والصعوبات والمقترحات في إعداد المناهج الإثرائية في مدرسة اليوبيل من وجهة نظر المشرفين. وفي ضوء ذلك أوصت الدراسة بتعميم تجربة مدرسة اليوبيل في تصميم المناهج الإثرائية للمؤسسات التعليمية للموهوبين. This study aimed to evaluate the enrichment curricula provided to gifted students at the Jubilee School in the Hashemite Kingdom of Jordan in light of international standards. To achieve this, the study followed the mixed approach, and quantitative data were collected through the descriptive approach. The researcher designed a questionnaire for teachers consisting of (8) fields and (72) paragraphs. Its validity and reliability were verified. Qualitative data were collected through the use of an interview tool with supervisors, and its reliability was verified. The quantitative study sample consisted of (41) male and female teachers. The number of participants in the interview was (5) supervisors. To answer the study questions, arithmetic means, standard deviations, two-way, three-way and multiple variance analysis, and Scheffe test were extracted. The interviews were inductively analyzed, and the results showed that the availability of international standards in the enrichment curricula provided to the gifted at the Jubilee School from the teachers’ point of view was very high. It also showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α=0.05) in the level of evaluation of the enrichment curricula provided to the gifted students at the Jubilee School in light of international standards attributed to the variables (academic qualification, classification of the subject taught) from the teachers' point of view. There were statistically significant differences at the significance level (α=0.05) for the variable (number of years of experience) from the teachers' point of view. The results of the qualitative study also showed the most important criteria, difficulties and suggestions in preparing enrichment curricula at the Jubilee School from the supervisors' point of view. In light of this, the study recommended generalizing the Jubilee School's experience in designing enrichment curricula for educational institutions for the gifted. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: التقييم، المناهج الإثرائية، الطلبة الموهوبين، المعايير العالمية.Keywords: Evaluation; Enrichment Curricula; Gifted Students; International Standards | ||
|
Statistics Article View: 1 PDF Download: 1 |
||