استخدام التدريس التشاركي في تنمية التعبير الكتابي لـدى الطلبــة ذوي صعــوبــات التعلــمUsing Co-teaching to develop written expression among students with learning difficulties | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.1, November 2025, Pages 237-275 PDF (947.24 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465717 | ||
| Authors | ||
| جوخه الكلبانية1; زهرة المنذرية2; مروة المعمرية2 | ||
| 1مشـــرفـــة صعـــوبـــات التعلـــم بـــوزارة الـــتربيـــة والتعليـــم | ||
| 2معلمـــــــة صعـــــــوبـــــــات تعلـــــــم | ||
| Abstract | ||
| هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام التدريس التشاركي في تنمية التعبير الكتابي لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم كأسلوب لتحسين مهارة التعبير الكتابي في الصف الخامس الأساسي. ولتحقيق ذلك، تم تطبيق الاستراتيجية على عينة مكونة من أربعة من الطلبة الذين يعانون من صعوبات في الكتابة التعبيرية في إحدى مدارس محافظة الظاهرة بسلطنة عمان. تم تقديم ورشة تدريبية للمعلمات، واستمارة ملاحظة لتسجيل بيانات الطلبة، واستمارة الملاحظة للملاحظ الخارجي، ومقابلة المعلمات المشاركات في الدراسة، واستخدام برنامج لتدريب الطلبة على كيفية التعبير الكتابي. وقد استخدم المنهج شبه التجريبي والمتمثل في تصاميم الحالة الواحدة التصميم البسيط ABC. وأظهرت النتائج وجود تحسن واضح لدى تلاميذ العينة في قدرتهم على التعبير الكتابي من خلال استخدام التدريس التشاركي، وأسهم استخدام هذا التدخل في احتفاظ الطلبة في قدرتهم على التعبير الكتابي. وقد أوصت الدراسة بضرورة تشجيع معلمي التربية الخاصة ومعلمي التعليم العام على استخدام الاستراتيجية مع الطلبة سواء الطلبة العاديين أو ذوي صعوبات التعلم. This study aimed to identify the contribution of Co-teaching to the development of written expression among students with learning disability as a method for improving written expression skills in first grade. To achieve this, the strategy was applied to four students with dysgraphia in a school in Al Dhahirah Governorate, Sultanate of Oman. A training workshop was provided for teachers, an observation form was used to record student data, and an observation form was used for external observers. Participating teachers were interviewed, and a program was used to train students in written expression. The quasi-experimental approach was used, using a single-case design (ABC). The results showed a clear improvement in the students' ability to express themselves in writing through the use of learning disability. The use of this intervention contributed to the students' maintenance of their ability to express themselves in writing. The study recommended the need to encourage special education teachers and general education teachers to use the strategy with students, whether regular students or those with learning disability. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: التدريس التشاركي، صعوبات التعلم، صعوبات التعبير الكتابي، تصاميم الحالة الواحدة.Keywords: Co-teaching; Learning Disability; Dysgraphia; single-case designs | ||
|
Statistics Article View: 1 PDF Download: 2 |
||