Exploring Students’ Perceptions of Faculty Competencies in Online Education استكشاف تصـورات الطلاب حول كفــاءات أعضـاء هيئـة التدريس فـــي التعليـــم عبـــر الإنتـــرنـــت | ||
| مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
| Article 9, Volume 37, Issue 37.1, November 2025, Pages 27-54 PDF (624.23 K) | ||
| Document Type: بحوث | ||
| DOI: 10.21608/jeor.2025.466890 | ||
| Author | ||
| Ateka Alshuaibi | ||
| , Imam Abdulrahman bin Faisal University | ||
| Abstract | ||
| This study examines students’ perceptions of faculty competencies in online teaching at the Saudi Electronic University (SEU). While online learning has rapidly expanded, many institutions continue to face challenges in ensuring instructional quality and faculty readiness. A total of 226 SEU students participated in an online survey designed to assess essential teaching competencies and to explore variations in perception by gender. Data were analyzed using independent-sample t-tests via SPSS. Findings revealed that the most valued competencies were related to interaction, timely feedback, and effective communication between instructors and students. Significant gender-based differences were observed in six of seven competency areas. The results emphasize the importance of continuous faculty development and digital pedagogy training to sustain the quality of online instruction and align with evolving higher education models. This study contributes to the growing body of knowledge on learner-centered online education within developing and digitally transforming contexts. تتناول هذه الدراسة تصورات الطلاب لكفاءات أعضاء هيئة التدريس في التدريس عبر الإنترنت في الجامعة السعودية الإلكترونية (SEU). في حين يشهد التعلم عبر الإنترنت توسعًا سريعًا، لا تزال العديد من المؤسسات تواجه تحديات في ضمان جودة التدريس وجاهزية أعضاء هيئة التدريس. شارك 226 طالبًا من طلاب الجامعة السعودية الإلكترونية في استطلاع رأي عبر الإنترنت صُمم لتقييم كفاءات التدريس الأساسية واستكشاف الاختلافات في التصورات حسب الجنس. حُلّلت البيانات باستخدام اختبارات t لعينات مستقلة عبر برنامج SPSS. كشفت النتائج أن الكفاءات الأكثر قيمة كانت مرتبطة بالتفاعل، وتقديم التغذية الراجعة في الوقت المناسب، والتواصل الفعال بين الأساتذة والطلاب. ولوحظت فروق جوهرية بين الجنسين في ستة من مجالات الكفاءات السبعة. تؤكد النتائج على أهمية التطوير المستمر لأعضاء هيئة التدريس والتدريب على أصول التدريس الرقمية للحفاظ على جودة التدريس عبر الإنترنت ومواكبة نماذج التعليم العالي المتطورة. تُسهم هذه الدراسة في إثراء المعرفة حول التعليم عبر الإنترنت الذي يركز على المتعلم في سياقات التطور الرقمي. | ||
| Keywords | ||
| Keywords: Online education؛ online instructor؛ online student؛ teaching competencies الكلمات المفتاحية: التعليم عبر الإنترنت; المعلم عبر الإنترنت; الطالب عبر الإنترنت; كفاءات التدريس | ||
|
Statistics Article View: 5 PDF Download: 2 |
||