القَوْلُ الأَتَمّ في شرح حديث " مَطْلُ الْغَنِيِّ ظُلْم " دراسة حديثية تحليلية " | ||
| المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق | ||
| Volume 37, Issue 3, July 2025, Pages 679-778 PDF (1.21 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/fraz.2025.467016 | ||
| Author | ||
| أحمد محمد صبري فرج عيطه | ||
| قسم الحديث وعلومه، كلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق، جامعة الأزهر، مصر. | ||
| Abstract | ||
| يعدُّ الحديث - محل الدراسة – أصلاً من أصول المعاملات والديون، ويؤسس لقاعدة شرعية عادلة تضبط سلوك الدائن والمدين، وتحقق التوازن بين الرحمة والعدل، وترفع الظلم عن الدائن بسبب مماطلة المدين في ردِّ الحق، حيث يتناول مسألتين عظيمتين؛ الأولى: عظم إثم مطل الغني، وما يترتب على ذلك من أحكام، والثانية: الحوالة، ومشروعيتها وما يتعلق بها من أحكام، لذا يهدف البحث إلى دراسة الحديث من حيث: تخريجه من مظانه من كتب السنة الأصلية، والترجمة لرجال إسناده، والحكم عليه، وشرح الألفاظ الغريبة الواردة فيه من كتب غريب الحديث واللغة، والشروح الحديثية، وشرح المعنى العام للحديث، وبيان المسائل الفقهية المتعلقة به، وإبراز الفوائد المستفادة منه، وقد اتبعت في هذه الدراسة المنهج الاستقرائي التحليلي والاستنباطي؛ وذلك بجمع المعلومات، ثم تحليها للوصول إلى النتائج. وقد خلصت الدراسة إلى: تحريم المطل بالحق، وعظم إثمه، ولا خلاف في ذلك مع القدرة بعد الطلب، وأن مطل الغني ظلم، والظلم محرم، والحديث فيه دليل واضح على أن المدين إذا لم يقدر على الوفاء لا يكون ظالماً، ولا يجوز حبسه؛ لأنه لا عقوبة على غير الظالم، وفي الحديث الزجر عن المماطلة التي تؤدي إلى ذلك، وأن الحديث أصل في إثبات الحوالة ومشروعيتها، وأن الحق يتحول بها إلى المحال عليه، ويسقط عن المحيل، ولا يكون عليه للمحتال سبيل عند موت المحال عليه وإفلاسه، وأنها شرعت تيسيراً على المعسر، وتنفيساً عنه، وهي من باب المعروف بالاتفاق، وأن المطل يحِلُّ عرضه، بأن يقول: ظلمني ومطلني، وترد شهادته به، ويفسَّق بفعله عند كثير من العلماء، وأن الأمر في الحديث للندب والاستحباب، وليس للوجوب عند الجمهور، وأنه يشترط لصحة الحوالة: رضا المحيل والمحال، دون المحال عليه عند الجمهور، وأن الحوالة لا تكون إلا من ديْن لازم حالّ، واستدل بالحديث على إلزام الماطل بدفع الدين، والتوصل إلى ذلك بكل طريق؛ من إكراهه على الإعطاء، وأخذه منه قهراً، وحبسه، وملازمته. وقد اشتمل البحث على: مقدمة، ومبحثين، وخاتمة، ثم ثبت المصادر، وفهرس الموضوعات. Abstract: The hadith under study is a fundamental principle regarding transactions and debts. It establishes a just legal rule regulating the behavior of the creditor and debtor, achieving a balance between mercy and justice and preventing injustice to the creditor due to the debtor’s delay in repaying the right. The study addresses two significant issues: first, the gravity of the sin of delay by the rich debtor and the resulting legal rulings; second, the concept of transfer of debt (hawala), its legitimacy and related rulings. The research aims to study the hadith in terms of its authentication from original Sunnah sources, the biographies of the narrators in its chain, its classification, explanation of rare words from hadith and linguistic dictionaries, commentary on its general meaning, clarification of related jurisprudential issues, and highlighting the derived benefits. The study follows an inductive analytical and deductive approach by gathering information, analyzing it, and reaching conclusions.The study concludes that:Delaying repayment of the right is forbidden, with a grave sin, and there is no dispute about this after the demand is made with the ability to pay.The delay by the rich is considered oppression, and oppression is prohibited.The hadith clearly indicates that a debtor unable to repay is not considered oppressive and should not be imprisoned, as punishment is not for the non-oppressor. The hadith warns against delaying that leads to injustice.The hadith is foundational evidence for establishing the legitimacy of hawala (debt transfer), where the right passes to the transferee and is released from the transferor, and the creditor has no recourse against the transferor if the transferee dies or becomes insolvent.Hawala is legislated as a facilitation and relief for the debtor and is universally regarded as an act of kindness.The delay harms the debtor’s honor, and he may declare “He wronged me and delayed me,” affecting his testimony and leading to moral blame by many scholars.The ruling on the hadith is recommendation and commendation rather than obligation according to the majority.For a valid hawala, the consent of both transferor and transferee is required, but not the debtor (majority opinion).Hawala applies only to current obligatory debts.The hadith is evidence for obligating the delaying debtor to pay the debt and for taking all measures to enforce payment, including coercion, seizure, imprisonment, and close pursuit.The research includes an introduction, two main sections, conclusion, followed by sources and subject index. Keywords: delay, rich, oppression, follow-up, transfer, full. | ||
| Keywords | ||
| مطل; الغني; ظلم; أتبع; أحيل; مليء | ||
|
Statistics Article View: 5 PDF Download: 2 |
||