الاضطرابات النفسيَّة وتمثيلاتها في الخطاب المسرحيّ قراءة في البنية الدّلاليَّة لمسرحيَّة (العُزلة) لهارولد بنتر Psychological Disorders and Their Representations in Theatrical Discourse: A Semiotic Reading of the Semantic Structure in Harold Pinter’s The Isolation | ||
| المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 24 November 2025 | ||
| Document Type: أبحاث علمیة | ||
| DOI: 10.21608/sjsep.2025.382794.1269 | ||
| Author | ||
| امانى جميل العطار* | ||
| استاذ المسرح المساعد كلية التربية النوعية – جامعة طنطا | ||
| Abstract | ||
| يَهْدفُ البحث إلى تحليل تمثيلات الاضطرابات النفسيَّة في الخطاب المسرحيّ من خلال قراءة سيميائيَّة ونفسيَّة لمسرحية "العُزلة" لهارولد بنتر. اعتمدت الدراسة على المنهج السيميائيّ؛ لتفكيك الرموز والعلامات داخل النصّ المسرحيّ، وعلى المنهج النفسيّ؛ لتحليل الأبعاد اللاواعية والصراعات الداخليّة للشخصيَّات. ومن أهم النتائج التي توصل إليها: يُعيد الخطاب المسرحيّ لدى بنتر تشكيل الاضطرابات النفسيَّة ضمن بنية سيميائيّة معقَّدة، تُحوّل المسرحيّة إلى فضاء نفسيّ مشحون بالتوتّر، وتُقدّم الذات بوصفها مأزومة، محاصَرة داخل نظام لغويّ ومكانيّ لا يتيح الخلاص، ومن ثَمَّ، تُسهم المسرحيّة في تعرية الخطاب النفسيّ المعاصر، وكشف تمثيلاته الرمزيَّة في الدراما. كشفت الدراسة أنَّ اللغة في المسرحيّة تتحوَّل إلى ساحة صراع داخليّ، حيث تُستخدم آليَّات دفاعيّة، مثل: الإنكار، والتكرار، والصمت؛ لتفادي المواجهة مع الذات أو الآخر، فيما يُعاد تشكيل المكان بوصفه مرآة لحالة الانغلاق النفسيّ والعُزلة الاجتماعيَّة. أمَّا الزمن، فليس إلا دورانًا في فراغ إدراكيّ يعكس هشاشة الوعي، وتفكُّك الذاكرة، كذلك تبرز الرموز غير اللفظيَّة - من إيماءات، وسكون، وإضاءة وظلال – بوصفها أنظمة دلاليَّة مكثَّفة تشفّ عن اللاوعي المقموع، والقلق الوجوديّ. This study aims to analyze the representations of psychological disorders in theatrical discourse through a semiotic and psychoanalytic reading of Harold Pinter’s “The Isolation.” The research adopts a semiotic approach to deconstruct the symbols and signs embedded in the dramatic text, alongside a psychoanalytic approach to examine the unconscious dimensions and internal conflicts of the characters. The most significant findings include: Pinter’s theatrical discourse reconstructs psychological disorders within a complex semiotic structure that transforms the play into a psychologically charged space filled with tension. It presents the self as troubled and confined within a linguistic and spatial system that offers no escape. Consequently, the play contributes to exposing contemporary psychological discourse and revealing its symbolic representations within drama. The study demonstrates that language in the play becomes a site of internal conflict, where defensive mechanisms—such as denial, repetition, and silence—are employed to avoid confrontation with the self or the Other. Meanwhile, space is reshaped as a mirror of psychological closure and social isolation. Time appears as a circular movement within a perceptual void, reflecting the fragility of consciousness and the fragmentation of memory. Nonverbal symbols—gestures, stillness, lighting, and shadows—emerge as dense semiotic systems that disclose repressed unconscious layers and existential anxiety. | ||
| Keywords | ||
| الاضطرابات النفسيَّة، البنية الدلاليَّة، هارولد بنتر، المسرح الانجليزيّ. psychological disorders; semiotic structure; Harold Pinter; English theatre | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||