أثر استخدام استراتيجية التقييم الذاتي للمتعلم في تدريس الرياضيات لتنمية التحصيل والکفاءة الذاتية الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 2, Volume 21, Issue 4, April 2018, Page 40-85 PDF (1.15 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2018.81238 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
مريم موسى متى عبد الملاک | ||||
مدرس بکلية التربية بالوادي الجديد جامعة أسيوط | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى دراسة أثر استخدام استراتيجية التقييم الذاتي للمتعلم على تنمية تحصيل الرياضيات والکفاءة الذاتية الرياضية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدينة الخارجة بالوادي الجديد. تکونت عينة البحث من 84 تلميذاً وتلميذة تم تقسيمهم إلى مجموعتين: إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة. تضمنت أدوات الدراسة اختبار تحصيلي في الرياضيات، مقياس الکفاءة الذاتية في الرياضيات، مقابلات مع مجموعات النقاش المرکزة. کشفت نتائج البحث على وجود أثر ذو دلالة إحصائية لاستخدام استراتيجية التقييم الذاتي في تنمية التحصيل والکفاءة الذاتية الرياضية. وفي ضوء ما أسفرت عنه النتائج يوصي البحث بضرورة توظيف استراتيجية التقييم الذاتي للمتعلم في تدريس موضوعات الرياضيات، وتشجيع المعلمين على تنمية الکفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. The effect of using student self-assessment strategy in mathematics teaching to develop mathematics achievement and self-efficacy among preparatory school students The study aimed at investigating the effect of using student self-assessment strategy in developing mathematics achievement and self- efficacy among second year preparatory students in Elkarga city, New Valley. The study sample included 84 students, divided into two groups: the control and experiment group. The study instruments consisted of mathematics achievement test, mathematics self-efficacy scale, and focus group interviews. The results revealed that there was a statistically significant effect for using student self-assessment strategy in developing mathematics achievement and self-efficacy. The study recommended using student self-assessment strategy in teaching mathematics, and encouraging teachers to develop self-efficacy among preparatory students. | ||||
Keywords | ||||
استراتيجية التقييم الذاتي; التحصيل; الکفاءة الذاتية الرياضية; student self-assessment strategy; mathematics achievement; among preparatory school students | ||||
Statistics Article View: 486 PDF Download: 421 |
||||