The strangeness of shapes formulation in Islamic architecture decorations | ||||
International Design Journal | ||||
Article 9, Volume 9, Issue 2 - Serial Number 30, April 2019, Page 131-139 PDF (1.52 MB) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/idj.2019.83431 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
Amin Abdel Zahra Al Noury, | ||||
Lecturer, Faculty of Fine Arts, Caligraphy and Decoration Dept. Baghdad University, Iraq. | ||||
Abstract | ||||
The aim of the research is to uncover the concept of strangeness in general and the methods of making the ornament form, which is designed according to his / her artistic skill in producing the formations of a nature that embodies various meanings interpreted by the recipient according to his mental abilities. also his attitude is a changeable from invisible texts according the era and its culture, the research is determined by the different forms of decorative ornament in the picture formations within the ornament of Islamic architecture in its present state.The theoretical part includes two axes , the first: it deal with the concept of exoticism and its intellectual references. The second axis: the mechanisms of shaping the shape in the ornament of Islamic architecture.The research procedures included: Research methodology according to the descriptive approach, and the research society of (35) different ornament form. The sample of the research was selected (6) models and analysis, as well as the results of the research and its conclusions:Transferring the reference (thought or text), realistic and consciously, to an aesthetic visual equivalent of an expressive dimension (interpreted or implicit) within the ornament text through the formal similarity to extract the real form and modulation, the formal exaggeration and the intensification of organizational acts and their details in the original structure of abstraction The shape of its physiological characteristics by removing parts and maintaining the general appearance and the two forms of the organizational act of a single ornament form in heterogeneous patterns within a unified system.The difficulty of monitoring the features of the original ornament shapes through exaggeration and complexity, such as the elements of the kasua ornament and based on the mathematical act, such as geometric ornament, mythological and myth forms like (phoenix) and the shape of (dragon) used in the non-circular in ornament recruitment.Due to the presence of participants in the characteristics between the likeness and the likeness with and their convergence in representation, the qualitative form within the decorative text through the use of transformed morphological metaphor into forms of similarity, the source of their extraction or derivation represents the approach between the first source (realistic) and the migration by modifying the plant, animal and innovative forms | ||||
Keywords | ||||
Shapes Formulation; Islamic Architecture; Decorations | ||||
References | ||||
1. ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، دار صادر للطباعة والنشر، بیروت، 1955 . 2. الاطرقجی، واجدة مجید، التشیبهات القرأنیة والبیئة العربیة، منشورات وزارة الثقافة والفنون، العراق، سلسلة دراسات 143، 1978 . 3. الالفی، ابو صالح، الفن الاسلامی فلسفته مدارسه، دار المعارف، مصر، 1969 . 4. التوحیدی، ابو حیان، الامتاع والمؤانسة، ج1و2، شرح: محمد امین وزمیله، ط:2، مطبعة لجنة التألیف والترجمة للنشر، القاهرة، 1953 . 5. جعفر، قدامة، نقد الشعر، تحقیق: کمال مصطفى، مکتبة الخانجی، القاهرة، ط:3، د.ت . 6. جونثار، کلر، تحدید الوحدات السردیة، ت: فاضل ثامر، مجلة الثقافة الاجنبیة، ع :1، 2004 . 7. حسن، حمودة، فن الزخرفة، مؤسسة روز یوسف، القاهرة، 1990 . 8. الرمانی واخرون، ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن، تحقیق: محمد زغلول سلام، وزمیله، ط: 3، دار المعارف، مصر، 1976 . 9. سرحان، سمیر وزمیله، المختار من رسائل اخوان الصفا وخلان الوفا ،مطابع الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1998.[a1] 10. عبد الامیر، وسام کامل، التحول المفاهیمی للبنیة الزخرفیة فی العمارة الاسلامیة، اطروحة دکتوراه غیر منشورة، جامعة بغداد، کلیة الفنون الجمیلة، 2014 . 1. عبود، حنا، النظریة الادبیة الحدیثة والنقد الاسطوری، اتحاد کتاب العرب، دمشق، 1999 11. فتحی، ابراهیم، معجم المصطلحات العربیة، المؤسسة العربیة للناشرین المتحدین، تونس، ص:1، 1986 . 12. قادری، علیمة، نظام الرحلة ودلالاتها، وزارة الثقافة، دشق، 2006 . 13. کیلیطو، عبد الفاتح، الادب والغرابة، دار الطلیعة، بیروت، ط1، 1992 . 14. لوشن، نور الهدى، علم الدلاله، منشورات جامعة قار یونس بنغازی، ط:1، 1995 . 15. محمد، فتاح، استراتیجیة النص، دار التنویر، بیروت، 1985 . 2. النوری، امین عبد الزهرة یاسین ، الروافد الجمالیة للفکر الاسلامی وتمثلاتها فی التزیین الزخرفی، اطروحة دکتوراه غیر منشورة، جامعة بغداد، کلیة الفنون الجمیلة، 2015 . 16. یموت، غازی ، علم اسالیب البیان، دار الاصالة للطباعة والنشر، بیروت، ط: 1 ،1983. 17. زیتونی، لطیف، الغرابة فی قصص روکز اسطفان، المصدر: www.lzeitouni.lau.edu[a2] | ||||
Statistics Article View: 364 PDF Download: 384 |
||||