اتجاهات الطالبات بکلية التربية (جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن) نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Article 17, Volume 8, Issue 4, October 2017, Page 257-302 PDF (441.53 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2017.83645 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
إيناس أبو بکر محمد البلتاجي هلال | ||||
Abstract | ||||
اتجاهات الطالبات بکلية التربية (جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن) نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة الملخص: لقد جاءت فکرة البحث الحالي حول معرفة اتجاهات طالبات کلية التربية نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة والذي أصبح ضرورة حتمية من ضروريات اقتصاد المعرفة، فکان لثورة تکنولوجيا المعلومات والاتصالات دور الريادة وقيادة التحول الهائل في الآونة الأخيرة في جميع جوانب الحياة ومناحيها المختلفة وخاصة في مجال التربية الخاصة والاتجاه العالمي نحو الدمج حيث مکن اقتصاد المعرفة الإنسان من فرض سيطرته والذي استمد قوته من قوة المعلومات إذ أصبحت مورداً أساسياً من الموارد الاقتصادية لها خصوصيتها، من حيث انتاج أنشطة التعليم والتدريب والتعلم فضلا عن تطوير الأدوات العملية والتقنية التي يمکن تطبيقها مباشرة على فئات المتعلمين ذوي الاحتياجات الخاصة أثناء دمجهم في المدارس العامة بشکل يعطي الحياه أکثر سهولة ومرونة. وهدف البحث الى معرفة اتجاهات الطالبة بکلية التربية جامعة الأميرة نورة نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة واتبع البحث المنهج الوصفي لقياس الاتجاهات حيث قامت الباحثة بإعداد استبيان للاتجاهات تکون من ٣٠ مفردة بعد تحکيمه وثلاث مکونات (المکون الأکاديمي والاجتماعي والنفسي) وأجري البحث على عينه قوامها ( ٢٠٠ ) طالبة من طالبات قسم المناهج وطرق التدريس وقسم علم النفس وقسم الطفولة المبکرة وللتحقق من فروض البحث استخدمت الأساليب الإحصائية: اختبار تحليل التباين و المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وأظهرت النتائج: عدم وجود فروق دالة إحصائيا في اتجاهات الطالبة بکلية التربية نحو الدمج ترجع إلى تخصص المناهج وطرق التدريس أو تخصص علم النفس أو تخصص الطفولة المبکرة – کذلک وجود اتجاهات سلبية نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة مع الطلاب العاديين في المدارس العامة لدى الطالبات بقسم : (مناهج وطرق تدريس- علم النفس- الطفولة المبکرة). Attitudes of female students in the Faculty of Education (Princess Nora bint Abdel Rahman University) towards the Inclusion of students with special needs in public schools Abstract: The idea of the current research on the Attitudes of Students of the Faculty of Education towards the Inclusion of pupils with special needs into public schools, has come to be imperative of the knowledge economy, the information and communication technology revolution had the leading role and leadership of the tremendous transformation of recent times in All aspects of life and its various facets, especially in the field of special education and the global trend towards Inclusion, where the human knowledge economy has enabled it to dominate and which derives its strength from the power of information as it has become an essential resource of economic resources, in terms of the production of education and training activities Learning as well as the development of practical and technical tools, that can be applied directly to groups of learners with special needs, during their Inclusion into public schools, in a way that gives life easier and more flexible. The aim of the research is to know the Attitudes of the student in the Faculty of Education , Princess Nora University , towards the Inclusion of students with special needs in public schools and follow research descriptive approach to measuring Attitudes where a researcher has prepared a trend questionnaire of 30 individual arbitrations and three components (component Academic, social and psychological), research was carried out on a sample of (200) female students from the curricula and teaching methods section, the Psychology section and the Early Childhood section and to verify the research assumptions used statistical methods: analysis of variances, arithmetic averages and standard deviations showed Results: No statistically significant differences in student Attitudes in the Faculty of education towards Inclusion due to the specialization of curriculum and teaching methods or specialization of psychology or childhood specialization early-also there are negative Attitudes towards integrating students with special needs with ordinary students in the student public schools Section: (Curricula and teaching methods-psychology-Early childhood). | ||||
Keywords | ||||
کلية التربية (جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن; دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة; المدارس العامة | ||||
Statistics Article View: 177 PDF Download: 485 |
||||