الخــبرات التــدريبيــــة لمعلمــات الطــالبــــات ذوات صعـــوبــات التعلــم بالمــرحلــة الثــانــويــة Training Experiences for Teachers of Students with Learning Disabilities in Secondary School | ||||
مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||||
Article 6, Volume 10, 34 الجزء الأول, January 2020, Page 141-172 PDF (821.02 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/sero.2020.91250 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
نســريـن الضبيـب1; جـوخـة الکلبـانـي1; ضحى القحطاني2; حنـان القـرنـي2 | ||||
1باحثة دکتوراه بقسم التربية الخاصة جامعة الملک سعود | ||||
2باحثة دکتوراه بقسم التربية الخاصة- جامعة الملک سعود | ||||
Abstract | ||||
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الخبرة التدريبية لمعلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم في المرحلة الثانوية، وقد اتبعت هذه الدراسة النوعية تصميم التجربة الشخصية للأفراد، وشارک في هذه الدراسة معلمتان تم اختيارهن قصداً باعتبارهن من المعلمات ذوات الخبرة لفترة لا تقل عن خمس سنوات في تدريس الطالبات ذوات صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية، وقد تمثلت أدوات جمع البيانات في المقابلة شبه المنظمة، بالإضافة إلى تحليل بعض الوثائق الخاصة بالبرامج التدريبية التابعة للإدارة العامة للتدريب والابتعاث بمنطقة الرياض. وتوصلت النتائج إلى أن الخبرة التدريبية لمعلمات طالبات ذوات صعوبات التعلم کانت سلبية في مجملها. کما تشکلت هذه الخبرة من أربعة محاور وهي: ردود أفعال المعلمات حول خبراتهن التدريبية، والإجراءات التنظيمية والإدارية للبرامج التدريبية، ومحدودية فعالية الدورات التدريبية في برامج صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية، ومقترحاتهن في تطوير البرامج التدريبية. The present study aims to identify the training experience of female students with learning disability in the secondary stage. This qualitative study was followed by the design of the personal experience of the individuals. The study included two teachers who were chosen intentionally as experienced teachers for at least five years in teaching students with disability. The data collection tools in the semi-structured interview were in addition to the analysis of some documents related to the training programs of the General Administration for Training and Scholarship in Riyadh. The results showed that the training experience of female students with learning disabilities was negative in its entirety. This experience was formed from four themes: teachers' reactions to their training experiences, organizational and administrative procedures for training programs, limited effectiveness of training courses in secondary learning difficulties programs, and their suggestions in the development of training programs. | ||||
Keywords | ||||
صعوبات التعلم; الخبرات التدريبية; التربية الخاصة; التدريب أثناء الخدمة; التطوير المهني; المرحلة الثانوية | ||||
Statistics Article View: 467 PDF Download: 461 |
||||