طبيعة اتجاهات المعلمات نحو استراتيجية التنافس برياض الأطفال بالمملکة العربية السعودية في ضوء بعض المتغيرات The Status-quo of Kindergarten Teachers Attiudes towards the Strategy of Competition in the Light of some Variables in the Kingdom of Saudi Arabia | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 12, Volume 39, 187ج1, July 2020, Page 481-530 PDF (1.71 MB) | ||||
Document Type: بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2020.109965 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
هيا بنت ناصر بن عايض القحطاني1; نجلاء بنت عيسى بن عبدالرحمن البيز2 | ||||
1معلمة رياض أطفال بالمملکة العربية السعودية، ماجستير طفولة مبکرة | ||||
2أستاذ الطفولة المبکرة المساعد بکلية التربية، جامعة الملک سعود، المملکة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة التعرف على طبيعة اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو استراتيجية التنافس التدريسية في رياض الأطفال بمدينة بيشة بالمملکة العربية السعودية وکذلک إلى تباين الاتجاهات بفعل اختلاف المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة التدريسية، والتدريب. ولتحقق الهدف تم استخدام مقياس الاتجاهات وتکونت عينة الدراسة من )122( معلمة رياض أطفال. توصلت الدراسة إلى أن طبيعة اتجاهات المعلمات نحو استراتيجية التنافس في تدرس الأطفال متوسطة بين الإيجابية والسلبية. حيث وافقت المعلمات ولکن إلى حد ما بأن للاستراتيجية آثار إيجابية على تعلم الأطفال وفي الوقت ذاته توافق المعلمات إلى حد ما على وجود آثار سلبية للاستراتيجية التنافسية. وکذلک لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تعود لمتغير المؤهل العلمي. ولکن يوجد فروق لصالح المعلمات ذوات سنوات الخبرة الأطول في مقترحات البدائل للاستراتيجية التنافسية. ويوجد فروق لصالح المعلمات اللواتي تلقين دورات تدريبية أکثر. The study aimed to identify the nature of teachers' attitudes toward competition teaching strategy in kindergarten in Bisha, Saudi Arabia, as well as to vary the nature of teachers' attitudes due to the different educational qualifications, years of teaching experience, and training. To achieve the goal, an attitude scale was used. The study sample consisted of (122) kindergarten teachers. The study found that the nature of teachers' attitudes toward competition teaching strategy was moderate between positive and negative. The teachers agreed, but to some extent, that the strategy had positive effects on children's learning, and at the same time the teachers agreed to some extent on the negative effects of the competitive strategy. Also, there were no statistically significant differences due to the variable of the educational qualification. However, there were differences because of teachers with more years of experience in proposals for alternatives to competitive teaching strategy. Also, there were differences because of teachers who received more training sessions. | ||||
Keywords | ||||
طبيعة اتجاهات المعلمات; استراتيجية التنافس; رياض الأطفال; الآثار السلبية; الدورات التدريبية. status-quo of kindergarten teachers attiudes; strategy of competition; kindergarten; training courses | ||||
References | ||||
المراجع العربيةإبراهیم، بثینة (2012). تأثیر أسلوب التعلم التنافسی فی التحصیل المعرفی والأداء المهاری والانجاز لفعالیة رمی القرص، بحث تجریبی على طلبة المرحة الثانیة، قسم التربیة الریاضیة، کلیة التربیة الأساسیة، جامعة دیالى. مجلة الفتح، 50، 134- 160. الربیعی، محمود (2011). استراتیجیات التعلم التعاونی. عالم الکتب الحدیث للنشر والتوزيع. حریری، هاشم بکر (2001). إدارة الفصل بأسلوب التعلم التعاونی وأثره على التحصیل الدراسی. وزارة التربیة والتعلیم، المملکة العربية السعودية. الحناوی، أشرف أکرم (2013). فاعلیة استراتیجیات التعلم التعاونی والتنافسی والتولیفی عبر الویب على تنمیة التحصیل والتفکیر الناقد ومهارات التعلم الاجتماعی لدى طلبة جامعة غزة. کلیة البنات للآداب والعلوم والتربية، جامعة عین شمس. الخفاف، إیمان عباس (2016). التعلم التعاونی. دار المناهج للنشر والتوزیع. سلطانی، لویزة (2012). إثراء بیئة التعلم الصفی من خلال تطبیق نماذج لاستراتیجیات تعلیم التفکیر، نموذج التعلیم التعاونی. مجلة عالم التربیة، المؤسسة العربیة للاستشارات العلمیة وتنمیة الموارد البشریة، 13(39)، 163-188. شاهین، عبدالحمید حسن (2010). استراتیجیات التدریس المتقدمة واستراتیجیات التعلم وأنماط التعلم. أطفال الخلیج ذوی الإحتیاجات الخاصة. شنجار، احمد على (2018). أثر استراتیجیة التعلم التنافسی فی تحصیل مادة الجغرافیة واتجاهاتهن العلمیة. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانیات والاجتماع، 24، 290- 309. صدیق، حسن ( 2012). الاتجاهات من منظور علم الاجتماع. مجلة جامعة دمشق، 28(3-4)، 209-322. عبدالخالق، سامح إبراهیم (2019). برنامج قائم على التعلم التنافسی لتنمیة مهارات إدارة المعرفة والتفکیر المتشعب لدى طلاب المرحلة الثانویة فی مادة المنطق. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، 110، 38-109. العساف، صالح (2012). المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکیة. مکتبة العبیکان. علام، صلاح الدین محمود ( 2002 ). القیاس والتقویم التربوی والنفسی أساسیاته وتطبیقاته وتوجهاته المعاصرة. دار الفکر العربی للنشر. فاید، محمد خلیل (2008). التعلم بطریقتی التعاون والتنافس وأثرهما على تحصیل الطلبة فی مادة الریاضیات فی الصفین الخامس الأساسی والأول الثانوی واتجاهاتهم نحو کل من الطریقتین (رسالة ماجستیر). جامعة النجاح الوطنیة، فلسطین. وزارة التعلیم (2014). منهج التعلم الذاتی. مطبوعات وزارة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة. وزارة التعلیم (2017). الدلیل التنظیمی للحضانة وریاض الأطفال. مطبوعات وزارة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة. العزاوی، محمد عدنان (2019). اتجاهات طلبة کلیة التربیة الأساسیة نحو مادة علم النفس التربوی. مجلة دیالى للبحوث الانسانیة, 79(2), 652-675. العنبکی،حیدر(2014). بناء وتطبيق مقیاس اتجاهات طلبة کلیة التربیة الأساسیة نحو مادة الإحصاء التربوی. مجلة العلوم التربویة النفسیة، 106، 615-567. هیئة التقویم التعلیم والتدریب (٢٠١٧). معاییر معلمات ریاض الأطفال. مشروع المعاییر المهنیة للمعلمین وأدوات التقویم. وزارة التعلیم (2020). التطویر المهنی. المملکة العربیة السعودیة.
2)المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic ReferencesIbrahim, B. (2012). The effect of the competitive learning style on cognitive achievement, skill performance and achievement related to the effectiveness of discus throw, an experimental research on the second year students, Department of physical Education, Faculty of Basic Education, Diyala University. Al-Fath Journal, 50, 134-160.
Al-Rabie, M. (2011). Collaborative learning strategies. Modern world book for Publication and distribution.
Hariri, H. B. (2001). Classroom Management using the cooperative learning style and its impact on academic achievement. Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Hennawi, A. A. (2013). The effectiveness of cooperative, competitive and synthesized learning strategies via the web in developing achievement, critical thinking and social learning skills of Gaza University students. Faculty of Arts, Science and Education for Women, Ain-Shams University.
Al-Khafaf, I. A. (2016). Collaborative learning. Al-Manahej House for Publication and Distribution.
Sultani, L. (2012). Enriching the classroom learning environment through the application of models of strategies for teaching thinking, the cooperative learning model. Journal of World of Education, The Arab Foundation for Scientific Consultation and Human Resources Development, 13(39), 163-188.
Shaheen, A. H. (2010). Advanced teaching strategies, learning strategies and styles. Gulf children with special needs.
Shingar, A. A. (2018).The impact of the competitive learning strategy on geography achievement and scientific trends. Journal of Arts, Literature, Anthropology and Sociology, Emirates College for Educational Sciences, 24, -290-309.
Seddiq, H. (2012). Attitudes from a sociological perspective. Journal of Damascus University, 28(3-4), 209-322.
Abdul-Khaliq, S. I. (2019). A program based on competitive learning to develop knowledge management skills and divergent thinking for secondary school students in logic. Journal of the Educational Association for Social Studies, 110, 38-109.
Al-Assaf, S. (2012). Introduction to research in behavioural sciences (4th ed.). Obeikan Library.
Allam, S. M. (2002). Educational and psychological assessment and evaluation, fundamentals, applications and contemporary trends. Al-Fikr Al-Arabi House for Publication
Fayed, M. K. (2008). Learning through both methods of cooperation and competition and their impact on the 5th basic and 1st secondary grades students' mathematics achievement attitudes towards each of the two methods (Master dissertation).An-Najah National University, Palestine.
Ministry of Education (2014). Self-learning curriculum. Publications of the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia.
Ministry of Education (2017).The organizational manual for nursery and kindergarten. Publications of the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Ezzawi, M. A. (2019). Attitudes of the students at the Faculty of Basic Education towards the subject of educational psychology. Diyala Journal of Humanitarian Research, 79(2), 652-675.
Al-Anbaki, H. (2014). Building and administration of the scale of Faculty of Basic Education students' attitudes towards the subject of educational statistics. Journal of Educational Psychology, 106, 615-567.
Education and Training Evaluation Authority (2017). Standards for female kindergarten teachers. Professional standards project for teachers and assessment tools.
Ministry of Education (2020).Occupational development. Kingdom of Saudi Arabia.
3)المراجع الأجنبية:Bakken, L., Brown, N., & Downing, B. (2017). Early childhood education: The long-term benefits. Journal of research in Childhood Education, 31(2), 255-269.
Bedir, H. (2010). Teachers’ beliefs on strategies based instruction in EFL classes of young learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5208-5211
Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational Psychology Review, 21(2), 141-170.
Goh, C. M., Zhang, L. J., Hong, N. C., & Hua, K. G (2005). Knowledge, beliefs and syllabus implementation: A study of English language teachers in Singapore. Singapore: Graduate Programs and Research Office, National Institute of Education, Nanyan Technological University.
Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American psychologist, 32(7), 513-531.
Harwood, W. S. Hansen, J., & Lotter, C (2006). Measuring teacher beliefs about inquiry: The development of a blended qualitative/quantitative instrument. Journal of Science Education and Technology, 15(1), 69-79.
Kennedy, J. H., & Kennedy, C. E (2004). Attachment theory: Implications for school psychology. Psychology in the Schools, 41(2), 247-259.
Kolawole, E. B (2008). Effects of competitive and cooperative learning strategies on academic performance of Nigerian students in mathematics. Educational Research and Reviews, 3(1), 33.
Piaget, J. (Producer) (1977). Piaget on Piaget: The epistemology of Jean Piaget [Film]. Yale University.
Skinner, B. F (1938). The behavior of organism: An experimental analysis. Appleton-Century- Crofts.
Vandercruysse, S., Vandewaetere, M., Cornillie, F., & Clarebout, G (2011). Game-based language learning: The impact of competition on students’ perceptions and performances. Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 1480-1485.
Yelverton, Rita McLeod, (2014). Motivation and engagement across the kindergarten transition: A self-determination perspective (Master thesis). Portland State University, USA.
Fasli, M., Michalakopoulos, M. (2005). Supporting Active Learning through Game-like Exercises. In Proceedings of the 5th IEEE International Conference of Advanced Learning Technologies (ICALT 2005), 730-734.
Cerny T, Mannova B. (2011). Competitive and Collaborative Approach Towards a More Effective Education in Computer Science. Contemporary Educational Technology.2(2):163-173
Lee, J. (2005). Correlations between kindergarten teachers’ attitudes toward mathematics and teaching practice. Journal of Early Childhood Teacher Education, 25(2), 173-184.
Bohner, G., & Dickel, N. (2011). Attitudes and attitude change. Annual review of psychology, 62, 391-417.
Glasman, L. R., & Albarracin, D. (2006). Forming attitudes that predict future behavior: A meta-analysis of the attitude-behavior relation. Psychological bulletin, 132(5), 778.
Yu, F. Y., Chang, L. J., Liu, Y. H., Chan, T. W. (2002). Learning Preferences towards Computerised Competitive Modes. Journal of Computer-Assisted Learning, 18(3), 341-350.
Altundas, M., & Yuce, Z. (2019). Teacher Attitude and Self-Efficacy in Science Education for Mainstreamed Students. International Online Journal of Educational Sciences, 11(2), 165–187.
Simonson, M., & Maushak, N. (2001). Instructional technology and attitude Change. In Handbook of Research on Educational Communications and Technology. Ed. David H. Jonaseen, 984-1016. Lawrence Erlbaum Associates.
Albarracín, D., Zanna, M. P., Johnson, B. T., & Kumkale, G. T. (2005). Attitudes: Introduction and scope. The handbook of attitudes, 2005, 3-19.
Albarracin, D., & Shavitt, S. (2018). Attitudes and attitude change. Annual review of psychology, 69, 299-327.
ÖRNEK, F. (2019, August). Investigating pre-service teachers’ attitudes towards science in Bahrain: Positive or negative?. In Asia-Pacific Forum on Science Learning & Teaching (Vol. 20, No. 1).
Eagly, A. H., & Chaiken, S. (2007). The advantages of an inclusive definition of attitude. Social cognition, 25(5), 582-602.
Schwarz, N. (2008). Attitude measurement. (W D. Crano & R. Prislin Ed.) Attitudes and attitude change, 3, 41-60.
Joshi, A., Kale, S., Chandel, S., & Pal, D. K. (2015). Likert scale: Explored and explained. British Journal of Applied Science & Technology, 7(4), 396.
Özcan, M. (2020). Investigation of the Relationship between Teacher Candidates' Attitude and Readiness Levels towards Teaching Profession. International Journal of Progressive Education, 16(1), 100-110.
Silva, B., & Madeira, R. N. (2010, April). A study and a proposal of a collaborative and competitive learning methodology. In IEEE EDUCON 2010 Conference (pp. 1011-1018). IEEE.
| ||||
Statistics Article View: 340 PDF Download: 333 |
||||