متطلبات تطبيق نظام التعليم المفتوح بجامعة تبوک في ضوء الخبرات الدولية بحث مستل من رسالة ماجستير بقسم الإدارة والتخطيط التربوي بکلية التربية جامعة تبوک Requirements of Application of Open Education System at Tabuk University in the Light of International Experiences | ||||
دراسات عربية في التربية وعلم النفس | ||||
Article 9, Volume 125, Issue 125, September 2020, Page 233-254 PDF (523.2 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/saep.2020.110396 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أ. عصام بن خليل عبد الستار الهندي1; أ.د. الحسن بن محمد المغيدي2; د. محمد عبد الوهاب إبراهيم رخا3 | ||||
1معلم بوزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية | ||||
2أستاذ بقسم التربية بکلية التربية جامعة الملک خالد بالمملکة العربية السعودية | ||||
3أستاذ مساعد بقسم الإدارة والتخطيط التربوي بکلية التربية جامعة تبوک بالمملکة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف علي الأسس النظرية لنظام التعليم المفتوح، والتعرف على خبرات بعض الدول في تطبيقها لنظام التعليم المفتوح، والتعرف على درجة أهمية متطلبات تطبيق نظام التعليم المفتوح بجامعة تبوک في ضوء خبرات بعض الدول عن طريق عينة الدراسة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، تمثل مجتمع الدراسة في أعضاء هيئة التدريس (الأکاديميين ، والأکاديميين الإداريين ) بجامعة تبوک وفروعها في ( تيماء ، حقل ، أملج ، ضباء الوجه ) والبالغ عددهم 466 عضو هيئة تدريس ، وقد تم أخذ عينة عشوائية تعدادها 211 من أعضاء هيئة التدريس يمثلون نسبة 45.3 % من مجتمع الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أن هناک اتفاق في استجابات أفراد عينة الدراسة في تقديرهم لدرجة أهمية متطلبات تطبيق نظام التعليم المفتوح بجامعة تبوک ، بدرجة أهمية عالية بمتوسط کلي (2.51 ) ، وبانحراف معياري ( 0.37 ) Abstract: The study aimed to Identify the theoretical foundations of the Open Education System. Identify the experiences of some countries in application of the Open Education System. Identify the degree of importance of requirements of application of Open Education System at Tabuk University in the light of international experiences by the study sample. The study used a descriptive survey approach. Community of the study represents teaching staff ( academics, academics administrators ) at Tabuk University and its branches in ( Taima ,Hagel , Omlej , Duba , Al-Wajh) and totaling 466 faculty member ,number of the random sample was 211 of teaching staff representing the proportion of 45.3% of the study community. The Most Important Findings Of the Study: There is an agreement in the responses of the members of study sample in their appreciation of the degree of importance of requirements of application of Open Education System at Tabuk University , in high degree of importance on total average ( 2.51 ) , and the standard deviation ( 0.37). | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: التعليم المفتوح – جامعة تبوک- الخبرات الدولية. Keywords: Open Education; Tabuk University; international experiences | ||||
Statistics Article View: 250 PDF Download: 305 |
||||