الإسرائيليات في کتب الحديث | ||||
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق | ||||
Article 18, Volume 32, Issue 4, October 2020, Page 959-996 PDF (621.94 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/fraz.2020.126692 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أحمد محمود محمد حسنين ![]() | ||||
قسم الأديان - معهد الدراسات والبحوث الأسيوية – جامعة الزقازيق | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث للروايات الإسرائيلية التي جمعها المحدثون ثم دونوها بأسانيدها في مصنفات الأدب والرقائق وتاريخ المدن وتراجم الرواة 000 الخ ،وبدأت الدراسة بکتب أصول الحديث وأنها خلت من الإسرائيليات إلا في ستة مواضع لا تتعلق بالعقائد والأحکام وهي لا تخالف شريعة الإسلام ، ومما أجاز النبي روايتها ، ثم تناولت منهج أئمة المحدثين في غير کتب أصول الحديث ومنهجية اختيار المصنفات التي وضعت فيها ، وموضوعاتها ، ومنهج کل محدث في تناولها في کتابه وعددها ونسبة وجودا لبقية روايات الکتاب. وخلصت الدراسة إلى أن مصنفات المحثين هي المرجع الأساسي لمن أراد التعرف على الإسرائيليات وأنه يجب الرجوع إلى المحدثين لمعرفة صحيحها من سقيمها قبل الاستفادة منها. : Abstract This research deals with the Israeli narrations that the hadiths had collected and then recorded them with their chain of narrators in compilations of literature, al-Raqqa, the history of cities, and the narrators' biographies ... etc. Then I dealt with the methodology of the imams of hadiths in other than the books of fundamentals of hadith, the methodology of selecting the works in which they were placed, their topics, the methodology of each modernist in dealing with them in his book, their number, and the percentage of existence of the rest of the book's narrations. The study concluded that the compilations of the promoters are the main reference for those who want to get to know the Israeli women, and that it is necessary to refer to the modern scholars to find out the correctness of them from the poor before benefiting from them. Keywords: Modernists, Israelis, Hadiths, Works. | ||||
Keywords | ||||
المحدثون; الإسرائليات; الحديث; مصنفات | ||||
Statistics Article View: 225 PDF Download: 384 |
||||