الأسباب المعرفية للانحرافات الفکرية ومنهج السنة النبوية في معالجتها | ||||
مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||||
Article 8, Volume 5, Issue 6, December 2020, Page 393-442 PDF (7.46 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jcia.2020.133872 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
يحيى بن محمد أحمد آل حنش | ||||
بکلية الشريعة وأصول الدين جامعة الملک خالد | ||||
Abstract | ||||
يتحدث هذا البحث عن الأسباب المعرفية المؤثرة في الانحراف الفکري تحت عنوان: (الأسباب المعرفية للانحرافات الفکرية ومنهج السنة النبوية في معالجتها). وهو متعلق بمسألة مهمة، وهي مسألة الأمن الفکري وحفظ عقول أفراد المجتمع من الانحراف الفکري ولا شک أن حماية العقول من التطرف والانحراف الفکري من أهم المقاصد الشرعية، وتکمن أهمية هذا البحث کذلک في البيان المنهج النبوي في حماية العقول من الانحراف الفکري، وأصبح حفظ العقل فکرياً أهم ما يبحث في هذا العصر الذي ظهرت فيه أفکار کثيرة تخالف المنهج الصحيح في الدين، وظهر أدعياء العلم، وأصحاب الأفکار المتطرفة الذين يروجون لأفکارهم ويجندون لها الشباب وغيرهم. وفي هذا البحث يلقى الباحث الضوء على الأسباب المعرفية المؤثرة في وجود الانحراف الفکري والتطرف القولي والعملي. ويتعرض البحث لبيان المنهج النبوي في مواجهة التطرف والانحراف المتحقق من الأسباب المعرفية. وقد استعمل الباحث المنهج التحليلي فيما يتعلق بالأسباب المعرفية الذاتية والخارجية للانحراف الفکري ثم المنهج التحليلي للنصوص ففيما يتعلق ببيان منهج السنة النبوية في معالجة الانحراف الفکري. وتوصل الباحث إلى عدة نتائج لعل أهمها: أن هناک الکثير الوسائل المعرفية المؤدية إلى الانحراف الفکري والعقدي، وأن الجمود والتعصب والجهل بالشرع الحنيف ومقاصده واتباع الهوى أهم الوسائل الذاتية المؤدية إلى الانحراف الفکري، وأن وسائل الأعلام ووسائل التواصل الاجتماعي وقلة بروز القدوات المؤثرة وضعف دور المؤسسات الدعوية أهم الوسائل الخارجية المؤدية إلى الانحراف الفکري. والله أعلم This research talks about the cognitive causes affecting intellectual deviation under the title: (the cognitive causes of intellectual deviations and the methodology of the Prophet’s Sunnah in dealing with them). It is related to an important issue, which is the issue of intellectual security and preserving the minds of members of society from intellectual deviation, and there is no doubt that protecting minds from extremism and intellectual deviation is one of the most important legitimate aims, and the importance of this research also lies in the statement of the prophetic approach in protecting minds from intellectual deviation, and the preservation of the mind has become intellectual The most important thing is discussed in this era in which many ideas emerged that contradict the correct approach in religion, and the pretenders of knowledge and extremist ideas who promoted their ideas and recruited youth and others for them appeared. In this research, the researcher sheds light on the cognitive causes affecting the existence of intellectual deviation and extremism in verbal and practical. The research presents an explanation of the prophetic approach in the face of extremism and the deviation that is realized from the cognitive causes. The researcher used the analytical method with regard to the subjective and external cognitive causes of intellectual deviation, and then the analytical method for the texts, with regard to the statement of the Sunnah approach in dealing with intellectual deviation. The researcher reached several results, perhaps the most important of which are: that there are many cognitive means leading to intellectual and doctrinal deviation, and that stagnation, intolerance, and ignorance of the righteous law and its purposes and following whims are the most important subjective means leading to intellectual deviation, and that the media and social media outlets and the lack of prominence of influential role models and the weak role of advocacy institutions The most important external means leading to intellectual deviation. God knows | ||||
Keywords | ||||
الأسباب; المعرفية; للانحرافات; الفکرية; منهج السنة النبوية The Cognitive Causes Of Deviations; The Intellectual; The Approach Of The Prophet’s Sunnah | ||||
Statistics Article View: 342 PDF Download: 363 |
||||