المراقب المحايد: "بحث في منطق الحکم الأخلاقي" | ||||
مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه | ||||
Article 1, Volume 28, 28 - الجزء الثانى, October 2020, Page 131-178 PDF (1.26 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jwadi.2020.136118 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
مصطفى عبد الرؤف راشد | ||||
مدرس القيم وفلسفة الأخلاق، کلية الآداب، جامعة سوهاج. | ||||
Abstract | ||||
انبثق مفهوم المراقب المحايد في تاريخ الفکر الفلسفي بوصفه مصدرًا للحکم الأخلاقي لدى الفيلسوف الأسکتلندي "فرانسيس هاتشيسون"(1694-1746م) من خلال فکرته عن الاستحسان والاستهجان؛ فالموافقة على أفعال الآخرين أو رفضها تتوقف على استحساننا أو استهجاننا إياها، ثم تبعه بعد ذلک "ديفيد هيوم" (1711-1776م) بفکرته عن التعاطف. غير أن هذا المفهوم لم ينضج بشکل دقيق، إلا على يد الفيلسوف الأسکتلندي وعالم الاقتصاد المشهور "آدم سميث"، حيث أعطى هذا المفهوم بعدًا آخر، وذلک بإضافته ثلاثة عناصر أساسية؛ هي: التعاطف، والخيال، والتماثل، ونص عليه بشکل صريح في کتابه "نظرية العواطف الأخلاقية" (1759م)؛ بأکثر من صيغة، مثل: المشاهد المحايد، والمراقب غير المتدخل بشيء، والمشاهد المنتبه، والمراقب عديم الاهتمام. ثم بدأ فلاسفة القرن العشرين الاهتمام بهذا المفهوم اهتمامًا واسعًا؛ ففي خمسينيات القرن العشرين نشر "رودريک فيرث" (1917-1987م) مقالة مهمة جدًّا بعنوان: "مذهب الإطلاق الأخلاقي والمراقب المثالي" (1952م)، بيَّن فيها دور المراقب المثالي في تحديد الأحکام الأخلاقية وخصائصه، وبعد نشر هذه المقالة، عکف الفلاسفة على تحليلها تحليلًا دقيقًا، ثم تلاها سيل من التعليقات النقدية للرد على أفکار "فيرث"، وقد ظهر هذا بشکل خاص عند "توماس کارسون" (1950م-) في کتابه "الحالة الأخلاقية" (1984م). يتميز المراقب المحايد "المثالي" بعدة خصائص، من أهمها إنه: أ. کلي العلم. ب. کلي الإدراک. ج. عديم الاهتمام "اللامبالاة". د. متسق مع نفسه. هـ. عديم التأثر بالانفعالات والعواطف. و. حيادي. ز. إنسان طبيعي. وغيرها من الخصائص. The concept of neutral observer in the history of philosophical thought emerged as a source of moral judgment in the philosophy of the Scottish philosopher Francis Hutcheson (1694-1746) through his idea of approbation and disapproval. For him, approving or disapproving people's actions depends on our approbation or disapproval of these actions. David Hume (1711-1776), following Hutcheson, introduced his idea of Sympathy. Moreover, this concept developed particularly in the philosophy of the Scottish philosopher Adam Smith and it was explicitly stated in his book "Theory of Moral Sentiments" (1759). Furthermore, he added three basic elements to the neutral observer: sentiment, imagination and similarity. Many contemporary philosophers began to pay attention to this concept in the fifties of the twentieth century. In 1952, Roderick Firth (1917-1987) published a very important article entitled "The Ethical Absolutism and the Ideal Observer", in which he talked about the roles and characteristics of the ideal observer. After the publication of this article, philosophers thoroughly analyzed the article in addition to a series of commentaries, articles and writings that were introduced to respond to this article. Additionally, this was particularly evident in Thomas Carson's book "The Status of Morality". The "ideal" neutral observer has several important characteristics: omniscient, omni-percipient, disinterested, consistent, dispassionate, ...etc. | ||||
Statistics Article View: 338 PDF Download: 355 |
||||