أثر وحدة مقترحة فى طرق تدريس الرياضيات فى ضوء معايير الجودة فى تنمية الأداء التدريسى للطالبات المعلمات شعبة التعليم الأساسى" | ||||
مجلة البحث العلمى فى التربية | ||||
Article 14, Volume 16, الجزء الأول - Serial Number 1, September 2015, Page 351-380 PDF (698.01 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsre.2015.13730 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
حميدة عبدالخالق حسن عبدالمجيد | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث إلى الکشف عن أثر وحدة مقترحة فى طرق تدريس الرياضيات فى ضوء معايير الجودة فى تنمية الأداء التدريسى للطالبات المعلمات شعبة التعليم الأساسى ، ويوضح البحث کيفية إعداد الوحدة المقترحة موضحاً "الأهداف ، المحتوى ، طرق التدريس ، المواد التعليمية ، أساليب التقويم" ، وکذلک إعداد بطاقة ملاحظة الأداء التدريسى ، ثم تدريس الوحدة المقترحة "مهنية معلم الرياضيات" ، ولقد استمر تطبيق بطاقة ملاحظة الأداء التدريسى طوال فترة التطبيق ، ثم معالجة البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة ، من أجل الوصول للنتائج وتفسيرها ومناقشتها ، ثم تقديم التوصيات والمقترحات فى ضوء نتائج البحث ، وقد أوضحت نتائج البحث أن لوحدة "مهنية معلم الرياضيات" المقترحة أثر کبير فى تنمية الأداء التدريسى للطالبات المعلمات شعبة التعليم الأساسى. Abstract: This research aims to study the impact of a proposed Unit in methods of teaching mathematics in the light of quality standards on developing teaching performance for student teachers of Basic Education department; To Achieve This Aim the Researcher followed the following Procedures: 1- Reviewing literatures, researches and previous studies, which include the following: Teacher education programs, National and international standard for the quality of the teacher, Teaching performance of teachers. 2- Preparing a list of standard for the quality of the teacher in the light of some of National and international standards for teacher quality, such as: NCTM Standards, New Jersey Standards, England Standards, and National Authority for quality Assurance and accreditation of education in Egypt. 3- The Construction of the proposed Unit in methods of teaching mathematics in the light of the pre-defined quality standards include the following: Objectives, The general framework of the content, Methods of teaching and training, Activities and teaching aids, Methods of the appropriate evaluation, for the Unit. 4- Preparing an observation card of teaching performance. 5- Teaching the proposed Unit, Applying of the observation card of teaching performance. 6- Analyzing the results, explaining and discussing them statistically. 7- Presenting the recommendations and Suggestions according to the results. The data analysis revealed that the proposed Unit has a big Size on developing teaching performance for student teachers of Basic Education department. | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية : معايير الجودة – الأداء التدريسى. Key Words: quality standards; teaching performance | ||||
Statistics Article View: 179 PDF Download: 263 |
||||