القصة القصيرة جدا " دراسة نقدية لبعض النماذج " "لا يوجد شعب لا في الماضي ولا في الحاضر ولا في أي مکان من غير قصة" رولان بارت | ||||
مجلة کلية اللغة العربية بالمنصورة | ||||
Article 8, Volume 39, Issue 2, 2020, Page 805-832 PDF (915.84 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jflm.2020.138688 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
إيمان محمد إلياس | ||||
کلية الآداب بقنا.... جامعة جنوب الوادي | ||||
Abstract | ||||
ملخص للقصة حضور في واقع الإنسان الحي منذ وجوده ، ويبقى السؤال الذي يظل قائماً ويفرض نفسه: هل هذا الوجود لمجرد إدراک شخصية الشخص - الراوي ومن حوله؟ - وتسجيل أهم أخبارهم وحقائقهم ، أو مجرد کلام فارغ ، وتواصل ، وتسلية ، أم أنها رغبة ملحة في السرد والقيل والقال تشبعها وتفرغها بالسرد ، فيستمتع بالآخرين بالکلمات المنطوقة أو المرسومة على الجدران ، وقد تکون هناک أسباب متوقعة وأخرى غامضة لم تتحقق ، والقرار في الأمر هو التأکد من أن ما نعتبره فنًا سرديًا هو ما أودع بقصد فني ، وأنتج لنا قصة تهدف إلى نفسها والتي من خلالها تبلورت عقلية وثقافة وذوق وفکر أمة في عصر معين ، أصبحت کاشفة و غير متجانسة في الأداء والتسليم ، فقد تصل إلينا من خلال اللغة أو الصورة (الثابتة والمتحرکة) وهي موجودة في معظم القوالب ، على سبيل المثال ، الأسطورة ، الأسطورة ، الملحمة ، المأساة ، الکوميديا والصورة Summary The story has a presence in the reality of the living person since his existence, and the question that persists and imposes itself remains: Is this presence merely for the sake of realizing the personality of the person - the narrator and those around him - and recording their most important news and facts, or for mere idle talk, communication and amusement, or is it an urgent desire for narration and gossip that saturates it and deflates it with narration, so he enjoys Others enjoy words spoken or painted on the walls, and there may be expected reasons and other vague ones that are not realized, and the decision in the matter is to be certain that what we consider narrative art is what was deposited with an artistic intention, and produced for us a story intended for itself and through which the mentality, culture, taste and thought of a nation crystallized In a certain era, it became a revealing and heterogeneous in performance and delivery, it may reach us through language or image (fixed and moving) and it is present in most of the templates, for example, myth, myth, saga, tragedy, comedy and image | ||||
Keywords | ||||
القصة القصيرة; دراسة نقدية; شعب; رولان بارت The Short Story; Critical Study; People; Roland Barthes | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 786 PDF Download: 618 |
||||