بناء مقياس للعوامل الخمسة الکبرى في الشخصية لمرحلة المراهقة بمدينة الرياض | ||||
مجلة القراءة والمعرفة | ||||
Article 6, Volume 21, الجزء الأول 231 يناير, January 2021, Page 185-213 PDF (613.11 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mrk.2021.140293 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
ماجدة بنت عبدالله الشهرى* | ||||
مدينة الرياض - السعودية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية لبناء مقياس للعوامل الخمسة الکبرى للشخصية لمرحلة المراهقة (المبکرة – المتوسطة ) وتکونت الأداة من (55) بندًا ،أمام کل بند أربعة بدائل للإجابة (لاينطبق –غير متأکد- ينطبق أحيانًا– ينطبق دائمًا)، وتکونت عينه الدراسة من (1025) طالبًا وطالبة، تتراوح أعمارهم من (13-17) سنة، من طلاب المدارس المتوسطة والثانوية بمدينة الرياض . وللتحقق من الخصائص السيکومترية للمقياس تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: صدق الأداة: صدق المحکمين – صدق التحليل العاملى بطريقته (الاستکشافى – التوکيدى) – حساب الصدق البنائى للمقياس ،أما الثبات تم حسابه عن طريق الاتساق الداخلي وحساب معامل ألفا کرونباخ ،وإعادة الاختبار وحساب معامل الاستقرار عبر الزمن Study summary: The current study aims at constructing a new scale for the Big Five personality factors for the teenage stage (the early and middle stages). The scale consists of (55) items, before each one of them, there are four alternatives to answer (not applied – not sure – sometimes applied – always applied). The sample of study has consisted of (1052) students whose ages ranged between ( 13 to 17) years old. They have been chosen from the prep < /p> and high school. In order to verify the psychometric characteristics of this scale, the following statistical methods have been used: Scale validity: measuring the variety of the judges – the method of (factor analysis: exploratory - assertive) – measuring the constructive validity of the scale. As for the stability, it has been measured by the internal consistency and through measuring Alpha Cranach coefficient and the method of retesting and measuring the stability coefficient over time | ||||
Statistics Article View: 118 PDF Download: 292 |
||||