برنامج اثرائي مـقــتـرح فـي ضـوء الاتـجاهــات الحديثة لتنـمـية الإبداع الـريـاضـى للطلاب المتفوقين بالمرحلة الثانوية | ||||
مجلة البحث العلمى فى التربية | ||||
Article 15, Volume 16, الجزء الثانی - Serial Number 2, September 2015, Page 431-476 PDF (17.48 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsre.2015.14374 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
غادة شومان الشحات ابراهيـم شومان | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الحالي الي تقديم برنامج اثرائي مقترح في ضوء الاتجاهات الحديثة لتنمية بعض مهارات الابداع الرياضي (الأصالة – الطلاقة – المرونة – الحساسية للمشکلات ) للطلاب المتفوقين بالمرحلة الثانوية ، اشتمل البرنامج المقترح علي (5) وحدات في نظرية الرسومات ، وتکونت مجموعة الدراسة من ( 26 ) طالبة متفوقة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة سراي القبة الثانوية بنات ، واقتصرت أدوات الدراسة علي اختبار في الابداع الرياضي في نظرية الرسومات طبق قبل وبعد تطبيق وحدات البرنامج الاثرائي المقترح ، وتوصلت الدراسة الي فاعلية البرنامج الاثرائي المقترح الاثرائي في تنمية الابداع الرياضي لدي مجموعة البحث. Abstract : This research aims to present a proposed enrichment program in the light of the new trends in developing mathematical creativity ( originality – flexibility – fluency – problem sensitivity ) for the gifted students in the secondary stage . The proposed enrichment includes ( 5) units in graph theory . The research group formed of ( 26) gifted students which grouped in special class in the first year in the secondary stage I " Saray el Quba el thanayua " school in Cairo . Measurement tool is mathematical creativity test in graph theory which is applied pre and post teaching the proposed program to the research group. The data analysis reveals that the proposed enrichment program has the effectiveness of developing the mathematical creativity . | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية :الطلاب المتفوقون بالمرحلة الثانوية– نظرية الرسومات – الابداع الرياضي Keywords: gifted students in the secondary stage; graph theory; mathematical creativity | ||||
Statistics Article View: 174 PDF Download: 1,255 |
||||