ادراک طفل الروضة للعدالة الشاعرية في نهايات القصص الخيالية في ضوء نظرية التلقي "دراسة تحليلية في أدب الأطفال العالمي" Awareness of kindergartener romance justice in the ends of Fantastic Stories in view of theory of receiving. "Analytical study of international children's literature" | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 1, Volume 6, Issue 3, January 2020, Page 1-62 PDF (646.63 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maml.2020.147059 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
نادية يسن رجب محمد | ||||
جامعة بورسعيد - کلية التربية للطفولة المبکرة - قسم العلوم الاساسية | ||||
Abstract | ||||
استهدف البحث الحاليالوقوف علي مستوي إدراک طفل الروضة للعدالة الشاعرية في نهايات القصص الخيالية المقدمة له. تحليل محتوي القصص الخيالية في ضوء نظرية التلقي. التعرف علي إلي أي مدي تسهم نهايات القصص الخيالية المقدمة للطفل الروضة في ضوء نظرية التلقي في إدراک طفل الروضة للعدالة الشاعرية. وتوصل البحث إلي إدراک عدد کبير للعدالة الشاعرية المتضمنة في نهايات القصص الخيالية( المعنية بالبحث) لدي أطفال العينة، إلا أن هناک فروقاً ذات دلالة احصائية، والتى أظهرتها النتائج کانت في ادراک الأطفال للعدالة الشاعرية في نهايات المتضمنة بالقصص الخيالية وليست کلها.وکانت نتائج الجزء الميداني هي:1. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين المستوي الأول والثاني KG1,KG2،أى المستويات العمرية المختلفة لعينة الأطفال في إدراکهم للعدالة الشاعرية المتضمنة في نهايات القصص الخيالية موضوع البحث. :2. لا توجد فروق ذات الدلالة الاحصائية بين الجنسين(ذکور- إناث) في إدراکهم للعدالة الشاعرية المتضمنة في نهايات القصص الخيالية. Abstract: The current research aimed to stand at the level of the kindergarten child’s awareness of romance justice at the end of the fairy tales presented to him. Analyzing the content of fairy tales in the light of receiving theory Knowing to what extent the ends of the fairy tales presented to the kindergarten child in the light of the receiving theory contribute to the kindergarten’s awareness of romance justice. The research reached the awareness of a large number of romance justice included in the ends of fairy tales (concerned with research) among the children of the sample, but there are statistically significant differences, which the results showed were in children's awareness of romance justice at the ends included in fairy tales, not all of them. Results of the field segment: 1. There are statistically significant differences between the first and second levels KG1 and KG2, that is, the different age levels of the sample of children in their awareness of romance justice included in the ends of the fairy tales under discussion. 2. There are no statistically significant differences between the sexes (males and females) in their awareness of romance justice that is included at the end of fairy tales. | ||||
Keywords | ||||
romance justice; Fantastic Stories; theory of receiving; kindergartener | ||||
Supplementary Files
|
||||
References | ||||
1. الطيب ،الفصايلي(1993).الوجيز في المدخل لدراسة القانون، نظرية الحق ج2،الدار البيضاء: د.ن.ج. 2. الهاشيمي ،عبد الرحمان عبد وأخرون(2009). أدب الأطفال، فلسفة –أنواعه-تدريسه، عمان :دار زهران للنشر والتوزيع. 3. البقاعي ،ايمان(د.ت) .المتقن في آداب الأطفال والشباب؛ الطلاب التربية ودور المعلمين، بيروت : دار الراتب الجامعية. 4. المبارک ،محمد (1999).استقبال النص عند العرب،بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر. 5. السالم، عبد الله بن عبد الکريم بن أحمد (2009). القصة رؤية جديدة لتوظيفها لدي المدراء کوسيلة لنقل المعرفة والتعلم من التجارب، کلية الاقتصاد والادارة ،جامعة الملک عبدالعزيز،جده. 6. الهيتي ،هادي نعمان (2002). القصة وإثارة تفکير، الطفل المجلس العربي للطفولة والتنمية مجلةخطوة ع5. 7. أبوطعمة، دلال يوسف أحمد (2010). أثر قراءة القصص في تنمية مهارات القراءة المبکرة لدى أطفال الروضة ، ماجستير الجامعة الهاشمية الاردن
41.Granelli, S., & Zenor, J. (2016). Decoding “The Code”: Reception theory and moral judgment of Dexter. International Journal of Communication, 10, 23.
42.Jones, O. M., Rodes, C., & Out, E. G. F. N. B. (1924). The Nation's Teachers. The Virginia Teacher, 5(8), 3.
43.Frank, Gose ITL (...): your child reading today, Doubleday and company Inc,Gardan city,Newyouk.
44.Howes,virgilM.and Darro Helen is her(..):Reading and the Elementary School child,The Mac millan company,New youk.
45.The johns Hopkins university press is collaborating with Jstor to digitize,pre serve and extend accessto the Sewanee review. This content downloaded from 195.43.22.1400 on fris.05 jul 2019 09:46.49 UTC.
46.Huber, M. B. (1928). The influence of intelligence upon children's reading interests (No. 312). Teachers college, Columbia university.
47.Kosut, M. (2012). Encyclopedia of gender in media. Sage.
48.Martin, T. L. (2011). Merlin, Magic, and the Meta-fantastic: The Matter of That Hideous Strength. Arthuriana, 21(1), 66-84.
49.Schiltz, K., Blackburn, B. J., & Blackburn, B. J. (Eds.). (2007). Canons and Canonic Techniques, 14th-16th Centuries: Theory, Practice, and Reception History; Proceedings of the International Conference, Leuven, 4-6 October 2005 (Vol. 1). Peeters Publishers.
50.Speaker, K. M., Taylor, D., & Kamen, R. (2004). Storytelling: Enhancing Language Acquisition in Young Children. Education, 125(1).
51.Phillips,L.story telling:the seeds of children creativity.Australian:journal of Early childhood,vol.23,N.3,2000,1-5.
52.Poe, Calvino,(2011) Fantastic Desire and the Dying Woman Author(s): JE
NNY WEBB Source: The Comparatist , Vol. 35 (MAY 2011), pp. 211-220 Published by: University of North Carolina Press Stable URL: https://www.jstor.org/stable/10.2307/26237272
54.Warner, M. (2014). Once upon a time: A short history of fairy tale. OUP Oxford | ||||
Statistics Article View: 243 PDF Download: 230 |
||||