STUDENTS' PERCEPTIONS OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE FACULTIES OF NURSING AT ASSIUT, SOHAG AND SOUTH VALLEY UNIVERSITIES إدراک طلاب کليات التمريض للبيئة التعليمية بجامعات أسيوط وسوهاج وجنوب الوادي | ||||
Assiut University Bulletin for Environmental Researches | ||||
Article 10, Volume 16.2, Issue 16.2, October 2013, Page 167-196 PDF (1.28 MB) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/auber.2013.148506 | ||||
![]() | ||||
Abstract | ||||
ABSTRACT: Learning environment is an important stone for the success of learning processes. This study aimed to assess the student perception of educational environment in the Faculties of Nursing at Assiut, Sohag and South Vally Universities. Using a descriptive research design and convenient sample technique. The total number of the studied sample was 328. A self-administered questionnaire was adopted to collect the needed data. The questionnaire contains the following two main parts: socio-demographic and data related to educational environment which include physical environment and non physical environment. The mean age was 21.1 year, and the vast majority of students were females. 66.8%, 19.8% and 13.4% respectively were from Assiut, Sohag and Qena City. Their is a statistically significant relation between the three faculties about classroom size, suitability between number of students and the size of classroom, the availability of modern technology in teaching and noise level. According to the total score of perception about educational environment it was found that more than two thirds of nursing students at Assiut, Sohag, and Qena had poor level of perception, nearly one third had satisfactory level and only (1.5%) of the students perceive their educational environment is good. The present study concluded that all groups of the studied nursing students perceived the learning environment negatively. The study also indicated a widespread and large defects in the educational environment in these faculties as perceived by students, so; we recommends that encourage administrative staff of the studied faculties to analyze the source of poor perception, then develop, implement and evaluate suitable plane for improve and correct weak areas. الملخص العربي : تعتبر البيئة التعليمية حجر الأساس لنجاح العملية التعليمية. ومن ثم فقد استهدفت هذه الدراسة إلى تقييم مدى إدراک طلاب کليات التمريض للبيئة التعليمية بجامعات أسيوط وسوهاج و جنوب الوادي. وتم استخدام النمط الوصفي للبحث، والعينة المتاحة أثناء تجميع البيانات، وکان العدد الإجمالي للعينة ٣٢٨ طالب، وقد تم جمع البيانات عن طريق استخدام استبيان تم ملئه بواسطة الطلاب أنفسهم، ولقد احتوى الاستبيان على النقاط التالية: بيانات شخصية و بيانات حول البيئة المادية والغير مادية. حيث وجد أن متوسط أعمار الطلاب ٢١,١ سنة و کان الغالبية العظمى إناث و ٦٦,٨% کانوا من أسيـوط و ١٩,٨% من سوهـاج و ١٣,٤% من قـنا. ووجدت علاقة قوية الارتباط بين الثلاث کليات و حجم المدرج، ومدى تناسب عـدد الطلاب مع جـحم المدرج، وکذلک مدى توافر الداتاشو، ومستوى الضوضاء. حيث وجد أکثر من ثلثي طلاب التمريض في أسيوط و سوهاج وقنا لديهم إدراک ضعيف عن البيئة التعليمية وتقريباً کان ثلث الطلاب مستوى الإدراک مرضى، وفقط ١,٥% کان مستوى الإدراک لديهم جيد. واستخلصنا من هذه الدراسة أن هناک عيوب کبيرة في البيئة التعليمية في هذه الکليات من وجهة نظر الطلاب. من ثم أوصت هذه الدراسة على تشجيع المسئولين الإداريين للکـليات لـدراسة وتحليل مصادر الضعف في إدراک الطلاب، ثم تطوير وتنفيذ وتقييم خطط مناسبة لتحسين وتصحيح مواطن الضعف. | ||||
Keywords | ||||
Keywords: Educational environment; Learning environment, Perceptions, Nursing students; Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM) | ||||
Statistics Article View: 141 PDF Download: 181 |
||||