التناص الصوت والصدى | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Article 32, Volume 62, Issue 62, January 2018, Page 63-126 PDF (13.73 MB) | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2018.148988 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
احمد السيد البدوي الدسوقي صقر | ||||
کلية الآداب - جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
إن التناص يلعب دورًا مهمًا في فهم النص وتفسيره، فليس التناص مجرد نقل لنصوص سابقة وتضمينها في النص الجديد، بل إنه تفاعل بين النصوص، وذلک التفاعل لابد وأن يکون له تفسير، وهو ما يتخطى بالناقد أو الباحث الوقوف على تعيين مواضع التناص إلى القيام بمحاولة تفسيرها وتأويلها بما يتناسب ويتوافق مع النص المُبدَع، مع مراعاة الظلال والأضواء التي قد تظهر وتختفي في شخصية المبدع؛ لأنها لاشک تؤثر في عملية الإبداع وفي عملية الأخذ المقصود (الواعي)، أو غير المقصود (اللاواعي)، وهذا ما يعطي لدراسة التناص في شعر شاعر ما قيمة ودلالة. The Intertextuality plays an important role in the understanding of the text and its interpretation. It is not merely a transfer of previous texts and their inclusion in the new text. It is an interaction between the texts. This interaction must be interpreted, which transcends the critic or the researcher from assigning placements of the Intertextuality to interpret them in proportion to the creative text, taking into account the shadows and lights that may appear and disappear in the personality of the creator; because they undoubtedly affect the process of creativity and in the process of intentionally taking (or conscious), or unintentional (unconscious), and this gives the study of Intertextuality in the poetry of a poet Value and significance. | ||||
Keywords | ||||
التناص; الصوت; الصدى | ||||
Statistics Article View: 159 PDF Download: 437 |
||||