فعالية خرائط التفکير في تنمية عادات العقل واتخاذ القرار لدى طلاب الاقتصاد المنزلي بکلية التربية النوعية The effectiveness of thinking maps in developing mind habits and decision making among home economics students at the Faculty of Specific Education | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Article 9, Volume 1, Issue 1, June 2015, Page 156-199 PDF (1.3 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2015.151368 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
وفاء محمد عبد المطلب جاد* 1; زينب عاطف خالد* 2; آيه فوزى لبشتين* 3; جيهان الحداد* 4 | ||||
1العلوم التربوية والنفسية مناهج وطرق تدريس اقتصاد منزلي كلية التربية النوعية جامعة طنطا | ||||
2كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الأزهر | ||||
3كلية التربية النوعية جامعة طنطا | ||||
4كلية التربية النوعية جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
ظهر فى نهاية العقد الأخير من القرن العشرين اتجاه جديد فى الفكر التربوي الحديث فى أمريكا يدعو المربين إلى التركيز على تحقيق عدد من النواتج التعليمية، وقد برز هذا الاتجاه فى غمرة الاهتمام بتنمية التفكير وبخاصة مشكلات تنمية مهارات التفكير الناقد، والتفكير الإبداعي، وحل المشكلات، وقد ركز أصحاب هذا الاتجاه على ضرورة تنمية عدد من الاستراتيجيات التفكيرية، فيما أصبح يعرف باتجاه العادات العقلية أو نظرية العادات العقلية . وفى ضوء ذلك تبرز أهمية تعليم مهارات التفكير فى تنمية العمليات الذهنية، ومن هنا جاءت مبررات تطبيق نظرية عادات العقل واستخدامها، تلك النظرية التى قام بتأليفها كلٌ من "آرثر كوستا وبينا كاليك" Arthur L. Costa &Bena Kallick وأطلقا عليها اسم عادات العقل (Habits of Mind) مشيرين بذلك إلى أن سلوك الأفراد يتطلب انضباطاً للعقل يجرى ممارسته بحيث يصبح طريقة اعتيادية من العمل نحو أفعال أكثر انتباهاً وذكاء . وتمثل عملية اتخاذ القرار دوراً مهماً في حياة الفرد والمجتمع، حيث تعد عملية اتخاذ القرار إحدى العمليات السلوكية التي يمارسها الفرد بصفة شبه دائمة في الحياة اليومية، فكثيراٌ ما يواجه الفرد موقفاً يتضمن عدة اختيارات (عدة بدائل). وتتطلب هذه المواقف اختيار عمل معين، وعلى الفرد اختيار أفضل البدائل للوصول إلى الهدف بحيث يحقق أكبر فائدة ممكنة بأقل جهد ممكن. ومن هذا المنطلق فإن خرائط التفكير بصورة خاصة تحسن من تعلم المواد النظرية التي تتضمن مفاهيم مجردة ، ومنها مقرر" مبادئ الإدارة" التي اقتصرت البحث الحالية على تدريسه، لأن مقرر" مبادئ الادارة" يشتمل على مفاهيم عالية التجريد، لذلك فإن الطرق التلقينية لا تساعد الطلاب على فهم موضوعاتها مما أدى إلى انخفاض تحصيلهم الدراسي، وظهر ذلك بوضوح للباحثة من خلال اطلاعها على نتائج التحصيل النهائي لطلاب الفرقة الأولى في مادة مبادئ الادارة، وبناء عليه كان لابد من استخدام استراتيجيات تدريسية حديثة مثل استراتيجية خرائط التفكير. At the end of the last decade of the twentieth century a new trend appeared in modern educational thought in America calling for educators to focus on achieving a number of educational outcomes, and this trend has emerged in the midst of interest in developing thinking, especially problems of developing critical thinking skills, creative thinking, and problem solving. The owners of this trend have focused on the necessity of developing a number of thinking strategies, in what has become known towards mental habits or the theory of mental habits. In light of this, it is important to teach thinking skills in developing mental processes, hence the justifications for applying the theory of mind habits and using them, that theory authored by Arthur L. Costa & Bena Kallick and called Habits of Mind. Mind), indicating that the behavior of individuals requires a discipline of the mind being practiced so that it becomes a regular way of working towards more attentive and intelligent actions. The decision-making process represents an important role in the life of the individual and society, as the decision-making process is one of the behavioral processes practiced by the individual almost always in daily life, so the individual often faces a situation that includes several choices (several alternatives). These situations require choosing a specific work, and the individual must choose the best alternatives to reach the goal so that it achieves the greatest possible benefit with minimal effort. In this sense, thinking maps in particular improve the learning of theoretical material that includes abstract concepts, among which is the "Principles of Management" course that the current research was limited to teaching, because the "Principles of Management" course includes highly abstract concepts, so the initiation methods do not help students. On understanding its subjects, which led to a decrease in their academic achievement, and this was clearly demonstrated by the researcher through her briefing on the results of the final achievement of students of the first year in the subject of management principles, and accordingly it was necessary to use modern teaching strategies such as thinking maps strategy. | ||||
Statistics Article View: 85 PDF Download: 158 |
||||