التفاعل بين استراتيجيتى التعلم ( المشروعات – التعاوني ) وأسلوب التعلم (الکلي - التسلسلي) على تنمية مهارات تصميم المواقف التعليمية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Article 7, Volume 7, العدد الرابع والعشرون أکتوبر 2020 الجزء الاول - Serial Number 24, October 2020, Page 199-236 PDF (1.01 MB) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/molag.2020.152731 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
نهلة السيد عبد الحميد* 1; محمد زيدان عبد الحميد2; أحمد مصطفى کامل عصر3 | ||||
1اخصائى اول تکنولوجيا تعليم بوزارة التربية والتعليم | ||||
2استاذ تکنولوجيا التعليم ووکيل الکلية لشئون التعليم والطلاب بکليه التربية النوعية -جامعة المنوفية | ||||
3استاذ ورئيس قسم تکنولوجيا التعليم والحاسب الالي کليه التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الحالي الکشف عن أثر التفاعل بين استراتيجيتى التعلم ( المشروعات – التعاوني ) وأسلوب التعلم (الکلي - التسلسلي) على تنمية مهارات تصميم المواقف التعليمية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وقد استخدمت الباحثة المنهج القائم على التصميم، حيث أعدت الباحثة أربع معالجات تجريبية، وتمثلت أدوات البحث في اختبارا تحصيليا وبطاقة تقييم منتج، وتم تطبيق تجربة البحث من خلال منصة إليادمي Schoology على عينة من طلاب الفرقة الرابعة قسم تکنولوجيا التعليم بلغ عددهم (80) طالبا وطالبه تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات، وأثبتت النتائج اتجاه الفروق بين المجموعات لصالح المجموعة الثالثة (تسلسلي - مشروعات) ثم (کلي - مشروعات) ثم (تسلسلي - تعاوني) ثم المجموعة (کلي - تعاوني) Abstract The current research aims to uncovering the effect of the interaction between the two learning strategies (projects - cooperative) and the learning style (macro - sequential) on developing the skills of designing educational situations among students of educational technology. The researcher used the design-based approach, where the researcher prepared four experimental wizards. The tools of research are embodied on achievement test and score card. The research experiment was applied through the Schoology platform on a sample of students of the fourth year, Department of Educational Technology, totaling (60) students and their students were divided into four groups, and the results proved the direction of differences between groups in favor of the third group (serial - projects) then (holistic - projects) then (sequential - collaborative) then the group (holistic - cooperative) | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: التعلم التعاوني; التعلم التشارکي; - أسلوب التعلم; تصميم المواقف التعليمية. Keywords: Co-operative learning - Collaborative learning - Learning method - Designing educational situations | ||||
Statistics Article View: 216 PDF Download: 278 |
||||