أثر توظيف استراتيجية الرحلات المعرفية في تنمية مهارات إنتاج البرامج التعليمية والقدرة على التفکير الابداعي لطلاب تکنولوجيا التعليم بکليات التربية النوعية | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Article 5, Volume 7, العدد الثالث والعشرون يوليو 2020 الجزء الاول - Serial Number 3, July 2020, Page 123-160 PDF (386.96 K) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/molag.2020.152851 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
علاء محمد عمر إبراهيم* 1; أماني عبد المقصـود عبد الوهاب2; هيـــــام مصــطـفى عبــــد الله3 | ||||
1أخصائي خبير تکنولوجيا التعليم رئيس قسم التدريب بمديرية التربية والتعليم بمحافظة المنوفية | ||||
2أستاذ العلوم التربوية والنفسية- وکيل کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية (سابقاً) | ||||
3أستاذ المناهج وطرق التدريس - وکيل کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث إلى الکشف عن أثر توظيف إستراتيجية الرحلات المعرفية في تنمية مهارات إنتاج البرامج التعليمية والقدرة على التفکير الإبداعي لطلاب تکنولوجيا التعليم بکليات التربية النوعية، من خلال استخدام نموذج محمد عطية خميس (2015). وذلک على عينة قوامها (50) طالب وطالبة مقسمة على مجموعتين تجريبية(25) طالبا وطالبة وضابطة (25) طالبا وطالبة، ومستخدما عدة أدوات تضمنت: اختبار التحصيل واختبار التفکير الإبداعى وبطاقة ملاحظة منتج بالإضافة الى نموذج الرحلات المعرفية. وتوصلت النتائج إلى: وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح طلاب المجموعة التجريبية. وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للتفکير الإبداعي لصالح طلاب المجموعة التجريبية. وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي. وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار التفکير الإبداعي لصالح التطبيق البعدي. وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية التي طبق عليها إستراتيجية الرحلات المعرفية وطلاب المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية لبطاقة تقييم المنتج لصالح طلاب المجموعة التجريبية. وقد أوضحت النتائج فاعلية توظيف إستراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب في تنمية مهارات إنتاج البرامج التعليمية وتنمية القدرة على التفکير الإبداعي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم والحاسب الآلي أفراد المجموعة التجريبية. Abstract The research aims to reveal the impact of using the knowledge journey strategy in developing educational program production skills and creative thinking for students of education technology in quality education colleges, using the Mohammed Attia Khamis model (2015). This is based on a sample of 50 students divided into two experimental groups(25) students and officers (25) students and officers(25) students, and using several tools, including: achievement test, creative thinking test, product observation card and knowledge flight model. The results of the research found: 1. There are statistically significant differences between the average grades of the experimental group students and the students of the control group in the after-application of the achievement test for the students of the experimental group. 2. There are statistically significant differences between the average grades of the experimental group students and the students of the control group in the dimension application of creative thinking in favor of the students of the experimental group. 3. There are statistically significant differences between the average grades of the experimental group students in the tribal application and the dimensional application of the achievement test in favor of the dimensional application. 4. There are statistically significant differences between the average grades of the experimental group students in the tribal application and the dimension application of the creative thinking test in favor of the dimensional application. 5. There are statistically significant differences between the average grades of the students of the experimental group, which applied the knowledge flight strategy and the students of the control group, which studied the traditional method of the product evaluation card for the students of the pilot group. The results demonstrated the effectiveness of employing a web-based knowledge flight strategy to develop educational program production skills and the ability to think creatively among students of education and computer technology in the pilot group. | ||||
Keywords | ||||
التعليم الإلکتروني، إنتاج البرامج التعليمية، إستراتيجية الرحلات المعرفية، التفکير الإبداعي، الکتاب المدرسي الإلکتروني، تکنولوجيا الت; Production of educational programs; Knowledge travel strategy; Creative thinking; e-book; Education technology; Model Mohammed Attia Khamis 2015; Faculties of specific education | ||||
Statistics Article View: 268 PDF Download: 258 |
||||