تأثير استخدام المهارات اليدوية الزخرفية والبنائية علي الإمکانات الجمالية لتصميم ملابس الأطفال | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Article 10, Volume 6, العدد الثامن عشر ابريل 2019 الجزء الثانى - Serial Number 18, April 2019, Page 289-342 PDF (824.35 K) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/molag.2019.154224 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
سوزان على عبد الحميد علي* 1; وسام مصطفى عبد الموجود* 2 | ||||
1أستاذ مساعد الملابس والنسيج قسم الاقتصاد المنزلي کلية التربية النوعية - جامعة الفيوم | ||||
2أستاذ مساعد الملابس والنسيج قسم الاقتصاد المنزلي کلية التربية النوعية - جامعة المنيا | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث :- يهدف هذا البحث بصفة أساسية إلى التعرف على المهارات اليدوية المختلفة التي يمکن أن تُستخدم لزخرفة ملابس الأطفال في مرحلة الطفولة المبکرة (3-5)، وتوضيح تأثير استخدام المهارات اليدوية المنفذة فى التصميم البنائي والزخرفي على کل من الجانب الجمالي والجانب الوظيفي لملابس الأطفال.کذلک من ضمن أهدافه الوصول بالدراسة إلى الأسلوب الأمثل لملائمة الترکيب البنائي والزخرفي لملابس الأطفال باستخدام المهارات اليدوية، وإنتاج ملابس أطفال أقل تکلفة وأکثر تميزاً وقيمة جمالية عالية. وکانت أدوات البحث عبارة عن :- 1- استمارة استبيان لأراء المحکمين نحو ملابس الأطفال المنفذة ومزخرفة بالمهارات اليدوية المختلفة، من إعداد الباحثتان. 2- استمارة استبيان لأراء المستهلکات نحو ملابس الأطفال المنفذة ومزخرفة بالمهارات اليدوية المختلفة، من إعداد الباحثتان. واستخدمت البحث الحالي المنهج الوصفي التجريبي.فالمنهج الوصفي في وصف کل أسلوب من المهارات اليدوية التي تم استخدامها للتصميم البنائي أو الزخرفي لملابس أطفال المرحلة المبکرة. أما المنهج التجريبي فتمثل في اختيار المهارات اليدوية لإجراء تجارب لتنفيذ ملابس أطفال المرحلة المبکرة لتحديد إمکانية استخدامها فى رفع الجانب الجمالي والوظيفي للقطع المنفذة. وکان من نتائج البحث :- 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات الزخرفية للتصميمات الخمس في تحقيق القيم الجمالية وفقا لأراء المتخصصين. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات الزخرفية للتصميمات الخمس في تحقيق القيم الوظيفية وفقا لأراء المتخصصين. 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات الزخرفية للتصميمات الخمس في ملاءمة المنتج للمرحلة العمرية وفقا لأراء المتخصصين. 4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات الزخرفية للتصميمات الخمس وفقا لأراء المستهلکات. 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات البنائية للتصميمات الخمس في تحقيق القيم الجمالية وفقا لأراء المتخصصين. 6- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات البنائية للتصميمات الخمس في تحقيق القيم الوظيفية وفقا لأراء المتخصصين. 7- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات البنائية للتصميمات الخمس في ملاءمة المنتج للمرحلة العمرية وفقا لأراء المتخصصين. 8- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المهارات البنائية للتصميمات الخمس وفقا لأراء المستهلکات. 9- توجد جدوى اقتصادية من استخدام المهارات اليدوية فى تنفيذ ملابس أطفال المرحلة المبکرة. Research outline:- This research aims mainly at identifying the various handicraft skills that can be used to decorate children's clothing in early childhood (3-5), and to clarify the effect of the use of manual skills implemented in structural and decorative design on both aesthetic and functional aspects of children's clothing. The aim of this course is to study the best way to adapt the structural and decorative structure of children's clothing using manual skills, and to produce children's clothing that is less expensive, more distinguished and highly aesthetic. The search tools were: - 1- A questionnaire for the referees' opinions about the children's clothing executed and decorated with different manual skills, prepared by the researchers. 2- A questionnaire for the views of consumers towards children's clothing executed and decorated with different hand skills, prepared by the researchers. The current research used descriptive descriptive method. The descriptive approach in describing each style of manual skills used for the structural or decorative design of early stage clothes. The experimental approach is the selection of manual skills to conduct experiments for the implementation of early stage clothes to determine the possibility of using them in raising the aesthetic and functional aspect of the executed pieces. The results of the research include: 1- There are differences of statistical significance between the decorative skills of the five designs in the achievement of aesthetic values according to the views of specialists. 2- There are differences of statistical significance between the decorative skills of the five designs in the achievement of functional values according to the views of specialists. 3- There are differences of statistical significance between the decorative skills of the five designs in the suitability of the product for the age group according to the opinions of specialists. 4- There are differences of statistical significance between the decorative skills of the five designs according to the views of consumers. 5- There are differences of statistical significance between the structural skills of the five designs in the achievement of aesthetic values according to the views of specialists. 6- There are differences of statistical significance between the structural skills of the five designs in the achievement of functional values according to the views of specialists. 7- There are differences of statistical significance between the structural skills of the five designs in the suitability of the product for the age group according to the opinions of specialists. 8- There are differences of statistical significance between the structural skills of the five designs according to the views of consumers. 9- There is an economic feasibility of using manual skills in the implementation of early-stage clothing. | ||||
Keywords | ||||
المهارات اليدوية; الزخرفية والبنائية; الإمکانات الجمالية; تصميم ملابس الأطفال | ||||
Statistics Article View: 235 PDF Download: 457 |
||||