واقع استخدام معلمات اللغة العربية في المرحلة الثانوية بمدينة جدة للمواد الأصيلة. The Status-Quo of Using Authentic Materials by the Secondary Stage Arabic Language Teachers in Jeddah | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 14, Volume 40, العدد 189ج1, January 2021, Page 624-659 PDF (1.06 MB) | ||||
Document Type: بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2021.154733 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
مشاعل بنت صالح بن سعد الدوسري | ||||
أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد بکلية التربية جامعة جدة | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام معلمات اللغة العربية في المرحلة الثانوية بمدينة جدة للمواد الأصيلة، ومعوقات استخدام هذه المواد من وجهة نظر المعلمات والمشرفات التربويات؛ ولتحقيق هذا الهدف اُستخدم المنهج الوصفي التحليلي، وطُبقت استبانة واقع استخدام المواد الأصيلة ومعوقاته على عينة مکونة من 302 معلمة في المدارس الثانوية الحکومية و42 مشرفة تربوية. ولمعالجة البيانات إحصائيًا استُخدِمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والوزن النسبي واختبار (ت) لعينتين مستقلتين وتحليل التباين أحادي الاتجاه. وأظهرت أهم نتائج الدراسة انخفاض درجة استخدام المواد الأصيلة على مستوي إجمالي العينة حيث بلغ نسبتها نحو (31٪)، کذلک انخفاضها من وجهة نظر المعلمات والمشرفات التربويات، حيث بلغت (31.32٪)، (28.24٪) لکل فئة على الترتيب، وارتفاع نسبة المعوقات على مستوي إجمالي العينة حيث بلغ متوسط المعوقات لإجمالي العينة (56.09) بنسبة (80.13٪)، وکان متوسط فئة معلمة مرتفع حيث بلغ (56.13) بنسبة (80.18٪)، بينما بلغ ذلک المتوسط لفئة مشرفة (55.83) بنسبة (97.76٪). وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بتشجيع معلمات اللغة العربية في المرحلة الثانوية في مدينة جدة على استخدام المواد الأصيلة أثناء تدريس مقررات اللغة العربية، وتدريبهن على ذلک، ولاستکمال نتائج الدراسة اقترحت الباحثة مجموعة من الدراسات المستقبلية. This study aimed to identify the status-quo of using authentic materials by the Arabic language secondary stage teachers in Jeddah, and the obstacles of using such materials from the viewpoint of teachers and educational supervisors. To meet this end, the descriptive and analytical method was used, and a questionnaire tackling the status-quo of using authentic materials and the obstacles encountered was administered to a sample consisting of 302 female teachers in the state secondary schools and 42 educational supervisors. The attained data were statistically processed using the following techniques: means, standard deviations, relative weight, t test for independent samples, and one-way analysis of variance were adopted. The most important attained results of the study showed a decrease in the degree of use of the authentic materials at the level of the total sample, as it reached (31%), as well as it decreased from the viewpoints of teachers and educational supervisors, totaling (31.32%) and (28.24%) for each category respectively. The high percentage of obstacles at the level of the total sample, where the average of handicaps for the total sample was (56.09) with a percentage of (80.13%), and the mean for the female teacher category was high as it reached (56.13) with a percentage of (80.18%). The average for the supervising group reached (55.83) with a percentage of (97.76%). In light of the results attained, the researcher recommended encouraging Arabic language teachers at the secondary stage in the city of Jeddah to adopt authentic materials while teaching Arabic language courses, and training them on that. The researcher also suggested a set of future studies | ||||
Keywords | ||||
واقع الاستخدام; المواد الأصيلة; تعليم اللغة العربية; المرحلة الثانوية. The Status-Quo of the Usage؛ Authentic Materials؛ Arabic Language Teaching؛ Secondary Stage | ||||
References | ||||
أولاً: المراجع العربية:
ثانيا: المراجع الأجنبية:Genhard, J.G. (1996). Teaching English as a foreign language: A teacher self-development and methodology. Ann arbor: the university of Michigan press. Lewis Lansford (2014): Authentic materials in the classroom: the advantages, https://www.cambridge.org/elt/blog/2014/05/16/authentic-materials-classroom-advantages/ Martinez, A. (2002). Authentic materials: An overview. Karen's linguistic Issues. Neufeldt, Victoria, Guralnik, David B.)1996(Webster’s new world college dictionary, Third College Edition. P. 92. Smith, T. (1992). A server of mathematics teacher needs. School Science and Mathematics, Vol. 92 (4), P.P. 212-219. Zazulak, Steffanie (2017): Using authentic material from the real world to teach English, https://www.english.com/blog/authentic-material/
Zazulak Steffanie (2017): Using authentic material from the real world to teach English, https://www.english.com/blog/authentic-material/ Smith, T. (1992). A server of mathematics teacher needs. School Science and Mathematics, Vol. 92 (4), P.P. 212-219. | ||||
Statistics Article View: 434 PDF Download: 556 |
||||