إشکالية دراسة الطبقات فى التراث البحثى | ||||
هرمس | ||||
Article 13, Volume 9, (31، 32، 33، 34), March 2020, Page 397-431 PDF (616.83 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/herms.2020.155416 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أحمد عبدالله زايد1; محمد کمال التابعى2; نورا سعيد عبد الفتاح3 | ||||
1أستاذ علم الاجتماع - کلية الآداب - جامعة القاهرة | ||||
2أستاذ علم الاجتماع المساعد - کلية الآداب - جامعة القاهرة | ||||
3مدرس مساعد بقسم علم الاجتماع - کلية الآداب - جامعة القاهرة | ||||
Abstract | ||||
يعتبر مِوضوع دِراسة اِلطبقة اِلاجتماعية إِحدى اِلموضوعات اِلبحثية اِلمهمة اِلتىِ تثير جِدلاّ وِاسعًا؛ نِظرًا لِلتداخل وِالخلط اِلنظرى وِالمنهجى, اِلذى يِعکس إِشکالياتِ عديدة لِدراستها وِقياسها وِتحديد حِدودها, نِتيجة اِلتباينات وِالاختلافات اِلأيديولوجيةِ والفکرية, بِاعتبار أِنها تِعکس طِبيعة اِلبنية اِلاجتماعية وِالتکوين اِلاجتماعى لِلمجتمع.ِ وتشير دِراسة اِلطبقة اِلاجتماعية إِلى اِلعديد مِن اِلإشکاليات؛ أِهمها: صِعوبة تِحليل اِلبناءِ الطبقى, وِالترکيب اِلطبقى لِهذه اِلمجتمعات؛ لِذلک يِناقش هِذا اِلمقال قِضية اِلطبقةِ الاجتماعية کِما تِناولها اِلتراثاِلبحثى بِمستوياته وِتياراته اِلنظرية. The study of the social class is considered one of the most important research topics, which is highly controversial due to the overlap and confusion of the theoretical and methodological, which reflects many problems to study, measure and determine its boundaries due to differences and ideological and intellectual differences. The study of social class refers to many problems, the most important of which are: the difficulty of analyzing the class structure and the class structure of these societies. Therefore, this article discusses the issue of the social class as well as the research heritage in its theoretical levels and streams. | ||||
Keywords | ||||
الطبقة اِلاجتماعية; اِلبنية اِلاجتماعية; اِلترکيب اِلطبقى; اِلمداخل اِلنظرية لِلطبقة; ِ إشکالية دِراسة اِلطبقة. Social class; Social structure; Class composition; Theoretical approaches of the class; Problematic class study | ||||
Statistics Article View: 451 PDF Download: 89 |
||||