الاستفادة من الحرف اليدوية المعدنية في تعزيز المواطنة والهوية الوطنية | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Article 7, Volume 1, العدد الثاني يونية 2014 الجزء الرابع, June 2014, Page 253-280 PDF (1.18 MB) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/molag.2014.155662 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
بيسة عبد الله حامد رحمة | ||||
مدرس أشغال المعادن-قسم التربية الفنية کلية التربية النوعية | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث يرجع اندثار الحرف اليدوية والحرف المعدنية خاصتا بشکل واضح في العصر الحالي، الي التطورات الاجتماعية والاقتصادية التي نتج عنها استخدام الماکينات لتحقيق الوفرة في الإنتاج وخفض التکلفة الامر الذي يهدد الابداع لکل قطعة على حدة (الابداع اليدوي)، والاعتماد على ما هو مصنع اليا وحتى البدائل (مستورة) کان له اثار سلبية على معظم منتجاتنا التي فقدت هويتها الوطنية. ومن ناحية اخري فان اختفاء نشاط الحرف اليدوية لأي سبب من الأسباب سواء کان السبب هو الاعتماد على ما هو مصنع اليا (محلي او مستورد) او ان السبب هو نزوع الأشخاص أنفسهم عن هذه الحرف، کل هذا ادي الي انتشار البطالة بين شباب الوطن سالبةً إياهم روح المواطنة والانتماء. لذا علي معلم التربية الفنية الا يغفل أهمية التدريبات العملية التي يقدمها للطلاب وتشجيعهم على العمل بالحرفة اليدوية، کي يستطيع التفاعل المثمر مع مجتمعة وتوفير فرص عمل محلية، والعمل على إحياء الحرفة التراثية لما لها من أصول قومية نابعة من الهوية الوطنية، وتأکيدا على حب الوطن والعمل لأجل الارتقاء به، من خلال اخراج منتجات (محليه) بدلا من منتجات (مستوردة) التي غزت العالم. وفي هذا البحث تم الاستلهام من الزخارف الهندسية والنباتية، کأحد الفنون الزخرفية والإسلامية باعتبارها منطلقا تشکيليا يمکن من خلاله التوصل الي العديد من الحلول التشکيلية والابعاد الجمالية للمشکلات التي تواجه الطلاب في مجال التشکيل المعدني. Research Summary Utilize of metal handicrafts in promoting citizenship and national identity Dr/ Beesa Abduallah Rahma Lecturer of Metalworks – Department of art education Faculty of Specific Education The disappearance of the handicrafts and metal crafts, especially in the present era, to the social and economic developments that resulted in the use of machines to achieve the abundance in production and reduce the cost, which threatens the creativity of each piece individually (manual creativity), and rely on what is a factory and even alternatives Disguised) has had negative effects on most of our products that have lost their national identity. On the other hand, the disappearance of handicraft activity for any reason, whether the reason is to rely on what is a factory (local or imported) or that the reason is the tendency of the people themselves on this character, all this led to the spread of unemployment among the youth of the homeland negative soul Citizenship and belonging. Therefore, the teacher of art education should not neglect the importance of the practical exercises offered to students and encourage them to work handicrafts, so that the fruitful interaction with the community and the provision of local jobs, and work to revive the heritage craft because of its national origins stemming from national identity, In order to upgrade it, by producing products (local) rather than products (imported) that invaded the world. In this research inspired by the geometric and vegetative decoration, as one of the decorative arts and Islamic as a starting point through which to reach many of the plastic solutions and aesthetic dimensions of the problems facing students in the field of metal formation. | ||||
Keywords | ||||
الهوية الوطنية | ||||
Statistics Article View: 314 PDF Download: 300 |
||||