واقع تمکين المرأة السعودية في مؤسسات التعليم العالي | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Article 5, Volume 2, العدد الرابع يونية 2015 الجزء الثالث - Serial Number 4, June 2015, Page 129-166 PDF (423.53 K) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/molag.2015.155715 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
بتلة صفوق العنزي | ||||
أستاذ الإدارة التربوية المساعد کلية العلوم والآداب جامعة الدمام – المملکة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى الوقوف على واقع تمکين المرأة السعودية ومشارکتها في بعض القطاعات المختلفة في سوق العمل السعودي وبالتحديد مؤسسات التعليم العالي . واعتمدت الدراسة بالدرجة الأولى على المنهجين الوصفي والتحليلي لملائمتها لطبيعة الدراسة وأهدافها، ولتأصيل المفاهيم المتصلة بموضوع تمکين المرأة السعودية في العديد من مؤسسات الدولة ومنها مؤسسات التعليم العالي، معتمدا على أحدث الأدبيات في هذا المجال، من خلال الإطلاع على الإحصائيات الحکومية والکتب والدوريات العلمية ذات الاهتمام. وقد تطرقت الدراسة إلى تحليل بعض القطاعات التي تعمل بها المرأة السعودية، مثل: القطاع الحکومي، وقطاع التعليم العام وقطاع التعليم العالي والقطاع الصحي وبعض القطاعات الاقتصادية الأخرى. وقد توصلت الدراسة إلى عدة توصيات ومقترحات من أهمها: إن مشارکة المرأة السعودية في سوق العمل قد أثبت وجوده في قطاع التعليم العام الذي يعتبر القطاع الأول الذي توليه المرأة أهمية کبرى، کما أن التخصصات الموجودة والمتاحة للمرأة محدودة وغير کافية رغم تنوعها، کما لوحظ أن الأعداد الهائلة من الخريجات من المراحل الثانوية ومعاهد ما بعد الثانوية لا تلتحق بسوق العمل، ويغلب على مخرجات التعليم العالي التخصصات النظرية والتربوية مع تدني في مستوى الکفاءة، حيث أن المخرجات التعليمية لا تسير متوازية مع احتياجات السوق لأن التدريب العملي لم يؤخذ في الاعتبار في المناهج. وينطبق هذا بصورة متساوية على کل من الرجال والنساء. Reality of empowerment of Saudi women in higher education institutions Dr.: Batla Safuq Al-Anizi Assistant professor of educational administration college of Sciences and Arts University of Dammam - Saudi Arabia This study aimed to stand on the empowerment of Saudi women and their participation in some of the different sectors in the Saudi labor market and specifically higher education institutions. The study depended primarily on descriptive and analytical approaches due to the appropriateness to the nature of the study and its objectives, mainstreaming concepts related to the subject of empowerment of Saudi women in various state institutions, including institutions of higher education, depending on recent literature in this area, by reading government statistics, books and journals of interest. The study dealt with the analysis of some sectors in which they operate Saudi women, such as: the government sector, the sector of public education and higher education sector and the health sector and some other economic sectors. The study found several recommendations and proposals including: the participation of Saudi women in the labor market has proved itself in the public education sector as it considers of great importance for women, and the disciplines available to women are limited and inadequate, despite their diversity. It was also noted that the huge numbers of graduates from secondary schools and institutes do not join the labor market, predominantly on the output of higher education disciplines, and educational theory with the decline in the level of efficiency, as the learning outcomes do not run parallel with the needs of the market because the practice was not taken into account in the curricula. This applies equally to both men and women. ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى الوقوف على واقع تمکين المرأة السعودية ومشارکتها في بعض القطاعات المختلفة في سوق العمل السعودي وبالتحديد مؤسسات التعليم العالي . واعتمدت الدراسة بالدرجة الأولى على المنهجين الوصفي والتحليلي لملائمتها لطبيعة الدراسة وأهدافها، ولتأصيل المفاهيم المتصلة بموضوع تمکين المرأة السعودية في العديد من مؤسسات الدولة ومنها مؤسسات التعليم العالي، معتمدا على أحدث الأدبيات في هذا المجال، من خلال الإطلاع على الإحصائيات الحکومية والکتب والدوريات العلمية ذات الاهتمام. وقد تطرقت الدراسة إلى تحليل بعض القطاعات التي تعمل بها المرأة السعودية، مثل: القطاع الحکومي، وقطاع التعليم العام وقطاع التعليم العالي والقطاع الصحي وبعض القطاعات الاقتصادية الأخرى. وقد توصلت الدراسة إلى عدة توصيات ومقترحات من أهمها: إن مشارکة المرأة السعودية في سوق العمل قد أثبت وجوده في قطاع التعليم العام الذي يعتبر القطاع الأول الذي توليه المرأة أهمية کبرى، کما أن التخصصات الموجودة والمتاحة للمرأة محدودة وغير کافية رغم تنوعها، کما لوحظ أن الأعداد الهائلة من الخريجات من المراحل الثانوية ومعاهد ما بعد الثانوية لا تلتحق بسوق العمل، ويغلب على مخرجات التعليم العالي التخصصات النظرية والتربوية مع تدني في مستوى الکفاءة، حيث أن المخرجات التعليمية لا تسير متوازية مع احتياجات السوق لأن التدريب العملي لم يؤخذ في الاعتبار في المناهج. وينطبق هذا بصورة متساوية على کل من الرجال والنساء. Reality of empowerment of Saudi women in higher education institutions Dr.: Batla Safuq Al-Anizi Assistant professor of educational administration college of Sciences and Arts University of Dammam - Saudi Arabia This study aimed to stand on the empowerment of Saudi women and their participation in some of the different sectors in the Saudi labor market and specifically higher education institutions. The study depended primarily on descriptive and analytical approaches due to the appropriateness to the nature of the study and its objectives, mainstreaming concepts related to the subject of empowerment of Saudi women in various state institutions, including institutions of higher education, depending on recent literature in this area, by reading government statistics, books and journals of interest. The study dealt with the analysis of some sectors in which they operate Saudi women, such as: the government sector, the sector of public education and higher education sector and the health sector and some other economic sectors. The study found several recommendations and proposals including: the participation of Saudi women in the labor market has proved itself in the public education sector as it considers of great importance for women, and the disciplines available to women are limited and inadequate, despite their diversity. It was also noted that the huge numbers of graduates from secondary schools and institutes do not join the labor market, predominantly on the output of higher education disciplines, and educational theory with the decline in the level of efficiency, as the learning outcomes do not run parallel with the needs of the market because the practice was not taken into account in the curricula. This applies equally to both men and women. | ||||
Keywords | ||||
مؤسسات التعليم العالي | ||||
Statistics Article View: 93 PDF Download: 2,109 |
||||