أثر التفاعل بين نمط المساعدة (المعلم) وأسلوب التعلم (المعتمد/ المستقل) في الرحلات المعرفية عبر الويب على تنمية التحصيل المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Article 5, Volume 7, Issue 21, January 2020, Page 127-150 PDF (627.54 K) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/molag.2020.156115 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أحمد مصطفي کامل عصر1; مصطفى سلامة عبد الباسط2; رحاب شعبان مشحوت غراب3 | ||||
1أستاذ ورئيس قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية- جامعـة المنوفية | ||||
2أستاذ مساعد بقسم تکنولوجيا التعليم والحاسب الآلي کلية التربية النوعية- جامعة المنوفية | ||||
3معلم حاسب آلي- إدارة منوف التعليمية | ||||
Abstract | ||||
هدف هذا البحث إلى الکشف عن أثر التفاعل بين نمط المساعدة (المعلم) وأسلوب التعلم (المعتمد/ المستقل) في الرحلات المعرفية عبر الويب على تنمية التحصيل المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. وتکونت عينة البحث من (30) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة سدود الإعدادية المشترکة، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين وهم معتمد يستخدم الرحلة المعرفية التي تحتوي على نمط مساعدة المعلم، والثانية مستقل يستخدم الرحلة المعرفية التي تحتوي على نمط مساعدة المعلم، وقد تمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي لدى التلاميذ. وقد قامت الباحثة بتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة باستخدام البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) وتمثلت في حساب معامل الثبات الداخلي (ألفا – کرونباخ)، ونسبة الفاعلية "لماک جوجيان"، وحساب حجم التأثير "مربع إيتا"، واتضح أن تأثير نمط مساعدة المعلم المصمم فى بيئة الرحلات المعرفية عبر الويب له تأثير على تنمية التحصيل المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. Research summary: This research aims to discover the effect of the interaction between the assistance style (teacher) and the learning style (dependent / independent) in web quests on the internet on the development of cognitive achievement of students in the preparatory school. The sample of the research consisted of (30) male and female students from the second year of middle school at the Sodoud Preparatory School. They were divided into two experimental groups, and they are certified using the web quest that contains the teacher's help pattern, and the second is independent that uses the web quest that contains the teacher's help pattern. The research tools are an achievement test to measure the cognitive side of the students. The researcher applied the appropriate statistical processing techniques using SPSS. The calculation of the coefficient of internal stability (alpha-cronbach), the efficiency ratio of "MacGujian" and the calculation of the effect size of the "ETA box", And it became clear that the effect of the designed teacher assistance style in the environment of web quests on the internet has an impact on the development of cognitive achievement of students in the preparatory school. Keywords: Help style, teacher assistance, learning style, web quests. | ||||
Keywords | ||||
نمط المساعدة; مساعدة المعلم; أسلوب التعلم; الرحلات المعرفية عبر الويب. Help style؛ teacher assistance؛ learning style؛ web quests | ||||
Statistics Article View: 145 PDF Download: 198 |
||||