Social Activity and Social Responsibility among students in the preparatory stage | ||||
مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية | ||||
Article 2, Volume 23, Issue 23.2, April 2021, Page 33-60 PDF (1.01 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfss.2021.158119 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
Salah Abdel Hakiem Ahmed; Khairat Sayed Abdel Hakim | ||||
Faculty of Social Work – Assiut University | ||||
Abstract | ||||
Abstract: The study aimed to determine the level of social activity and the degree of social responsibility among students in the preparatory stage. It also aimed to identify the social activity most linked with social responsibility among students and to determine the relation between practicing social activity and the level of social responsibility. The study is descriptive research that applied the sample social survey methodology. The study used a social responsibility and social activity practice scale. The scale was applied to (170) individual. The study found that the level of social activity was as follows: awareness and public service, educational meetings, trips and visits, social exhibitions, activities and improvements works, and social competitions. The level of social responsibility among students in the preparatory stage was as follows: ability to solve problems, sense of cooperation, and ethical aspects. The study also found a statistically significant positive correlation the practice of social activity and the level of social responsibility among students in the preparatory stage. Key words: Social activity - Social responsibility- students in the preparatory stage الملخص: تعتبر جماعات النشاط المدرسي من الأدوات التي يکتسب الطلاب من خلالها المهارات الاجتماعية التي تؤهلهم لتحقيق الأهداف الاجتماعية التي تساهم في تکوين الشخصية البشرية بشکل متوازي، وتساعد على تنمية قيم المسئولية الاجتماعية من خلال الممارسة الفعلية خلال حياتهم الجماعية بمساعدة الأخصائي الاجتماعي، حيث هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مستوى النشاط الاجتماعي ودرجة المسئولية الاجتماعية لدى طلبة المرحلة الإعدادية، کما هدفت إلى التعرف على النشاط الاجتماعي الأکثر ارتباطًا بالمسئولية الاجتماعية لدى الطلاب وتحديد العلاقة بين ممارسة النشاط الاجتماعي ومستوى المسئولية الاجتماعية، وکانت نوع الدراسة دراسة وصفية تحليلية أعتمدت علي منهج المسح الاجتماعي بالعينة للطلاب المرحلة الاعدادية، استخدمت الدراسة مقياس المسئولية الاجتماعية وممارسة النشاط الاجتماعي، تم تطبيق المقياس على (170) طالب، وتوصلت الدراسة أن مستوى النشاط الاجتماعي کان کالتالي: التوعية والخدمة العامة، اللقاءات التثقيفية، الرحلات والزيارات، المعارض الاجتماعية ، أعمال الأنشطة والتحسينات، والمسابقات الاجتماعية، وکان مستوى المسئولية الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الإعدادية کما يلي: القدرة على حل المشکلات، والشعور بالتعاون، والجوانب الأخلاقية، کما توصلت الدراسة علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة إحصائية بين ممارسة النشاط الاجتماعي ومستوى المسئولية الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الإعدادية. الکلمات المفتاحية: النشاط الاجتماعي - المسئولية الاجتماعية-طلاب المرحلة الإعدادية | ||||
Statistics Article View: 153 PDF Download: 862 |
||||