تصور مقترح للإستفادة من بعض الأغانى الشعبية المصرية فى مجال التدريب الميدانى | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
Article 11, Volume 4, العدد العاشر ابريل 2017 الجزء الثاني - Serial Number 10, April 2017, Page 311-336 PDF (824.58 K) | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/molag.2017.158627 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
سعاد عبد العزيز إبراهيم1; سحر عبد المنعم حنفى2; فاطمة محمد رمضان محمد3 | ||||
1استاذ الصولفيج والإيقاع الحرکى والارتجالى بقسم العلوم الاساسية – کلية رياض الاطفال جامعة القاهرة | ||||
2استاذ البيانو – قسم التربية الموسيقية کلية التربية النوعية - جامعة المنوفية | ||||
3معيدة بقسم التربية الموسيقية تخصص صولفيج وايقاع حرکى وارتجال کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث إلى أن يتعرف الطالب المعلم على بعض أساليب التنويع على ألحان بعض الأغانى الشعبية المصرية , وأن يتمکن من ابتکار تنويعات مبنية على ألحان بعض الأغانى الشعبية للإستفادة منها فى مجال التدريب الميدانى . وتکمن أهميته فى خدمة مجال التدرب الميدانى باستخدام بعض الأغانى الشعبية المصرية , وعرض أفکار وتنويعات جديدة ومتنوعة تساعد فى تنمية قدرة الطالب المعلم على الإبتکار فى مجال التدريب الميدانى . ويتبع هذا البحث المنهج الوصفى التحليلى . واعتمد فى اطاره التطبيقى على عينة مکونة من خمس أغانى شعبية مصرية والتنويع عليها فيما يخدم الطالب المعلم وطالب المدرسة فى مجال التدريب الميدانى . وأسفرت نتائجه عن امکانية الإستفادة من الأغنية الشعبية فى تنمية قدرة الطالب المعلم على الإبتکار فى مجال التدريب الميدانى , وامکانية الإستفادة من الأغنية الشعبية فى تحسين قدرة طالب المدرسة على الغناء والأداء الحرکى . Summary The aim of this research is to introduce the teacher to some methods of diversification to the melodies of some Egyptian folk songs , and to be able to create variations based on the melodies of some folk songs for use in the field of field training . Its importance lies in serving the field of field training usng some Egyptian folk songs and presenting new and varied ideas and diversions that help in developing the students ability to innovate in field training. This research is followed by analytical descriptive method. And adopted in its framework a simple of five popular Egyptian songs and diversify them in the service of the student teacher and the student in the field of field training. The results resulted in the possibility of benefiting from the popular song in developing the students ability to innovate in field training , and the possibility of benefiting from the popular song in improving the students ability to sing and perform the movement. | ||||
Keywords | ||||
الأغانى الشعبية المصرية; التدريب الميدانى | ||||
Statistics Article View: 107 PDF Download: 168 |
||||