الخصائص السيکومترية لمقياسي صعوبات التعبير الکتابي الوظيفي( للتلخيص)، وصعوبات التعبير الإبداعي( للمقالة) لدى المراهقين | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 9, Volume 26, Issue 7.2, July 2020, Page 131-198 PDF (956.44 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.160548 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
آية جابر عبد العزيز* 1; نادية عبده أبو دنيا* 2; وفاء محمد عبد الجواد* 3 | ||||
1باحثة کلية التربية جامعة حلوان | ||||
2أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياسي صعوبات التعبير الکتابي الوظيفي (للتلخيص)، وصعوبات التعبير الکتابي الإبداعي (للمقالة)؛ حيث تکونت العينة من (81) طالبا وطالبة من مدرسة رواد المستقبل الخاصة، ومدرسة عثمان بن عفان (ذکور فقط)، ومدرسة (15) مايو(إناث فقط) بمدينة (15) مايو بمحافظة القاهرة، (47 ) من الذکور، ( 34) من الإناث، ولقد تراوحت أعمار العينة من(14 عام إلى 16 عام)، ( من الصف الثاني الإعدادي إلى الصف الأول الثانوي)، وتم عرض المقياسين علي بعض السادة المحکمين بالمجال التربوي و النفسي، وتم حساب التحليل العاملي والتجانس الداخلي، ولقد توصلت نتائج الدراسة الحالية إلى صلاحية استخدام کل منهما؛ حيث أن المقياسين( مقياس صعوبات التعبير الکتابي الوظيفي، ومقياس صعوبات التعبير الکتابي الإبداعي) لديهما مؤشرات ملائمة للصدق و الثبات، وکانت معاملات ثبات کل منهما مرتفعة. The present study aimed to investigate the psychometric characteristics of the two scales: Difficulty in Functional Written Expression (for summary) and Difficulty in Creative Writing (for Essay). The sample consisted of (81) male and female students from Rowad Al-Mostaqbal Private School, Othman bin Affan School (males only), May 15 School (females only) in (15) May city in Cairo, (47) males, (34) Of the females, and the sample ages ranged from (14 years to 16 years), (from the second year of middle school to the first grade of secondary school), and the two measures were presented to some of the referees in the educational and psychological field, and the factor analysis and Internal consistency were calculated. The results of the current study reached the validity of using both of them. Whereas, the two scales (the Functional Writing Difficulties Scale and the Creative Writing Difficulty Scale) have appropriate indicators of validity and consistency, and the reliability coefficients for each of them are high. | ||||
Keywords | ||||
صعوبات التعلم; صعوبات التعبير الکتابي; صعوبات التعبير الکتابي الوظيفي; صعوبات التعبير الکتابي الإبداعي Learning Disability; Disability with written expression; Disability in Functional Written Expression; Disability in Creative Writing Expression | ||||
Statistics Article View: 106 PDF Download: 217 |
||||