- أحمد الشريفين،ومنار بنى مصطفى،ورامى طشطوش(2014).فاعلية خدمات الإرشاد المهنى وقلق المستقبل المهنى والعلاقة بينهما لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية فى الاردن،مجلة الدراسات التربوية والنفسية-سلطنة عمان،يوليو،8(3)،474-490.
- أحمد عيسى اللوغاني ، ودلال عبد الهادى الردعان(2018).أنماط التفکير وعلاقتها بالقلق من المستقبل لدى طلبة کلية التربية الأساسية، مجلة العلوم التربوية، 26 ( 4) ، أکتوبر، 427-463.
- أمال إبراهيم الفقى ،وسلوى محمد الهوساوى(2015).النرجسية وعلاقتها بقلق المستقبل لدى طلاب الدرا`سات العليا ،دراسات تربوية ونفسية،مجلة کلية التربية بالزقازيق،يناير،2(86).
- أمانى محمد النجار(2013).فعالية برنامج علاجي قائم على أنشطة اللعب لتخفيف قلق المستقبل وأثره في تحسين مستوى الطموح لدى المراهقات الصغار ضعاف السمع، مجلة کلية التربية ( جامعة بنها ) – مصر، أبريل،24(94)،159-209.
- جويدة باحمد،و مبدوعة زوليخة طوطاوي (2018 ). قلق المستقبل لدى تلاميذ التعليم عن بعد المتمدرسين بمرکزي تيزي وزو وبجاية، مجلة العلوم النفسية والتربوية، 7( 2) ، ديسمبر ،393-406.
- راجى الصرايرة(2008). القلق على المستقبل المهني وعلاقته بالرضا عن الدراسةوالمستوى الدراسي والمعدل التراکمي والنوع لدى طلبة کليةالعلوم التربوية في جامعة الطفيلة التقنية،مجلة کلية التربية - عين شمس –مصر،4(32)،613-646.
- رانيا حفنى(2014). لا مکان ولا مکانة التعليم الفنى فى مصر.مأساة - الأهرام اليومي. 9 fromمايو 2014 السنة 138 العدد 46540 Retrieved http://www.ahram.org.eg/NewsQ/284986.aspx
- ريم فهد الدويلة (2019).الملل الأکاديمي وعلاقته بالسلوک العدواني لدى طلبة المرحلة الثانوية بدولة الکويت، مجلة کلية التربية ،جامعة الأزهر، أکتوبر، العدد(184،الجزء الثانى)،191-216.
- سعيد بن أحمد آل شويل (2018).قلق المستقبل وعلاقته بالتننظيم الذاتي لدى طلاب وطالبات کلية التربية بجامعة الباحة، مجلة العلوم التربوية، 26(41)، أکتوبر،225-285.
- شاکر عقلة المحاميد،ومحمد إبراهيم السفاسفة(2007).قلق المستقبل المهنى لدى طلبة الجامعات الأردنية وعلاقته ببعض المتغيرات،مجلة العلوم التربوية والنفسية- البحرين،سبتمبر،8(3)،127-142.
- عائشة بنت فهد ابن يحيا(2015).قلق المستقبل وعلاقته بالمساندة الأجتماعية لدى طالبات المرحلة الجامعية فى مدينة الرياض،مجلة الإرشاد النفسى-مصر،أبريل،(42)،183-229.
- علي عليج الجميلي(2009).أثر التدريب على حل المشکلات فى خفض قلق المستقبل لدى طلاب کلية التربية، مجلة أبحاث کلية التربية الأساسية - کلية التربية الأساسية - جامعة الموصل –العراق،8(4)،37-36.
- عمرو رمضان أحمد(2013).قلق المستقبل وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلبة الجامعة،مجلة العلوم التربوية- مصر،أبريل،21(2)،507-528.
- محمود شمال حسن(1999). قلق المستقبل لدي الشباب المتخرجين من الجامعات،المستقبل العربى (لبنان)،22(249)،نوفمبر،70-85.
- مسعودة سالمي(2018). قلق المستقبل المهني لدى طلبة جامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي،مجلة العلوم النفسية والتربوية، 6(1)، مارس، 358-376.
- ميلاد عبد القادر فتنة(2017).العلاقة بين قلق المستقبل وتقدير الذات لدى عينة من طلاب جامعة المرقب،مجلة أبحاث- کلية الأداب-جامعة سرت-ليبيا،مارس،(9)،285-323.
- نادية الأمين الزبير،و مکي بابکر ديوا (2017).قلق المستقبل وعلاقته بالمستوى الطموح لدى طالبات کليات التربية في الجامعات السودانية ،مجلة کلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية / جامعة بابل،(36)،115-129.
- ناهد شريف سعود(2014).فاعلية برنامج إرشادى فى خفض قلق المستقبل والتشاؤم لدى عينة من طالبات کلية التربية جامعة القصيم،مجلة الإرشاد النفسى- مصر،أبريل،(38)،239-284.
- نبيلة بريک ،سلاف مشرى (2018).قلق المستقبل المهنى لدى المراهقين من ذوى الإعاقة البصرية فى ضوء بعض المتغيرات ،مجلة جامعة القدس المفتوحة للبحوث الإنسانية والإجتماعية،1(47)،85 – 100.
- نجاح عواد السميرى،وعايدة شعبان صالح(2013).فاعلية برنامج إرشادى بتقنيات العقل والجسم لخفض حدة قلق المستقبل لدى طالبات جامعة الأقصى بمحافظة غزة،مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،المجلد الحادى والعشرون،(2)،63-98.
- هذال بن عبداالله العتيبي(2016).أثر قلق المستقبل على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة کلية التربية بأسيوط –مصر،أکتوبر،32،(4)،426-457.
- ياسمينا محمد يونس(2018).قلق المستقبل المهنى وعلاقته بوجهة الضبط(الداخلى- الخارجى)وبعض المتغيرات الأخرى لدى عينة من طالبات معلمات رياض الأطفال،دراسات تربويه ونفسية : مجلة کلية التربية بالزقازيق – مصر،أبريل، (99)،183-262.
- يزيد عيسى السورطى(2008). درجة تعرض طلبة تخصص معلم صف فى الجامعة الهاشمية للملل الأکاديمى وعلاقتها ببعض المتغيرات،دراسات العلوم التربوية ،الأردن، 35 (1) ،57-66 .
- Al Matarneh, A.,& Altrawneh, A.( 2014). Constructing a scale of future anxiety for the students at public Jordanian universities. International Journal of Academic Research ,6(5), 180-188.
- Alqaisy, L.,& Thawabieh, A.( 2016). Personal Traits and their Relationship with Future Anxiety and Achievement, Journal of Psychology and Behavioral Science, 4(2), 122-130.
- Alshoraty, Y.( 2014). Sources and Consequences of Boredom in Arab Education, European Journal of Social Sciences, 42 ( 3), March, 420-426.
- Bai, H. (2010). Research on the characteristics of academic emotion of middle school students and its relationship with academic self-efficacy and academic achievement. Dissertation Abstracts International,75(2-C).
- Beal, S.(2011). "The Development of Future Orientation: Underpinnings and Related Constructs" (2011). Theses, Dissertations, and Student Research: Department of Psychology. 32, University of Nebraska - Lincoln.
- Belton, T. & Priyadharshini, E. (2007). Boredom and schooling: a cross-disciplinary exploration . Cambridge Journal of Education, 37(4), 579–595.
- Bench,` S.,& lend, H.(2013).On the function of boredom, Behavioral Sciences, 3, 459-472.
- Chapman, K. (2013). Boredom in the german foreign language classroom. Dissertation Abstracts International,74 (10-E).
- Danckert, J.(2017). Special topic introduction: understanding engagement: mind-wandering, boredom and attention , Experimental Brain Research , March, University of Waterloo, Canada.
- Danckert, J., & Merrifild, C.(2016). Boredom, sustained attention and the default mode network.Experimental Brain Research, March, University of Waterloo, Canada.
- Daniels, L. ,Tze, V., Goetz, T.(2015).Examining boredom: Different causes for different coping profiles. Learning and Individual Differences, 37, January, 255-261.
- Davies, J. ,& Fortney, M.(2012). The Menton Theory of Engagement and Boredom, First Annual Conference on Advances in Cognitive Systems.131-143.
- Dong He, X.,& Yu Zhou, X. (2012). Hope, Fear and Aspirations, conference participants at the Chinese University of Hong Kong, Columbia University,1-52.
- Eastwood, J., Frischen, A., Fenske, M., & Smilek, D.(2012).The Unengaged Mind: Defining Boredom in Terms of Attention, Perspectives on Psychological Science , September, 7(5) 482–495.
- Fahlman, S., Mercer, K., Gaskovski, P., Eastwood, A., & Eastwood, J. (2009). Does a Lack of Life Meaning Cause Boredom? Results from Psychometric, Longitudinal, and Experimental Analyses. Journal of Social and Clinical Psychology, 28( 3), 307-340.
- Fahlman,S.(2009).Development and validation of the Multidimensional State Boredom Scale.York University,Canada.
- Hammad, M.( 2016). Future Anxiety and its Relationship to Students' Attitude toward Academic Specialization, Journal of Education and Practice, 7 (15),54-65.
- Harrison, N.( 2018). Using the Lens of ‘Possible Selves’ to Explore Access to Higher Education: A New Conceptual Model for Practice, Policy, and Research, social sciences,1-21.
- Hawkins, W. , Heffernan, N. ,& Baker, R.(2013 ).Which Is More Responsible for Boredom inIntelligent Tutoring Systems: Students (Trait) or Problems (State)?, Humaine Interaction, 2-5 Sept.
- Hicks , D.( 1994).Tomorrow's world: Children's hopes and
fears for the future, Educational and Child Psychology , January ,11, 63-70 .
- Jennifer, J. , Walcutt, V., Fiorella, L., Carper, T.,& Schatz, S. (2012). The definition, assessment, and mitigation of state boredom within educational settings: A comprehensive review,Educational Psychology Review, 24(1), 89-111.
- Jeste,P.,Lieberman,J.,Fassler,D.,Peele,R.,Benson,S.,Young,M.,&et al (2013).Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. American Psychiatric Association,DSM-5. London, England.
- Kaboli, S.,& Tapio , P.(2018).How late-modern nomads imagine tomorrow? A Causal Layered Analysis practice to explore the images of the future of young adults, Futures ,96, February, 32-43.
- Kara, F.(2017). Examination of Relationship Between Leisure Boredom and Leisure Constraints, January ,Sport Sciences,12(3),24-36.
- Kenioua, M.,& Abd El-kadder , B.( 2018). Future anxiety and its relationship to level of aspiration among physical education students,Article, Physical Education and Sport Institute, Mostaganem University. 328-338.
- Kooij, D., Rudolph, C., Kanfer, R.,& Betts , M.( 2018). Future Time Perspective: A Systematic Review and Meta-Analysis, Journal of Applied Psychology , April, 1-27.
- Krannich, M. , Goetz, T. , Lipnevich, A., Bieg, M.,
Roos, A. , Becker, E., & Morger, V.(2019). Being over- or underchallenged in class: Effcts on students' career aspirations via academic self-concept and boredom ,Learning and Individual Differences, Volume 69, January, 206-218.
- Larroa,L.(2013).What Do I Want To Do And How Do I Get There?A possible selves approach to motivation in education,Athesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of doctor of clinical psychology at Massey University,Wellington,New Zealand.
- Larson, R. ,& Richards, M. (1991). Boredom in the middle school years: blaming schools versus blaming students. American Journal of Education, 99(4), 418–443.
- Le Pera, N.( 2011). Relationships Between Boredom PronenessMindfulness,Anxiety, Depression, and Substance Use, The New School Psychology Bulletin, Vol. 8, No.2, 1931-7948
- Lee, S.,& Oyserman, D.( 2006). Possible Selves Theory, The Gale Group.
- Lee , S.& Oyserman,D.(2017).Possible selves theory: Key terms and processes, The Gale Group.
- Lehr, E. ,& Todman, M.(2009).Boredom and Boredom Proneness in Children: Implications for Academic and Social Adjustment, Self-Regulation and Social Competence: Psychological Studies in Identity, Achievement and Work-Family Dynamics. Athens: Atiner Press.
- Lens, W., Palxao , M., Herrera , D.,& Grobler , A.(2012).Future time perspective as a motivational variable: Content and extension of future goals affect the quantity and quality of motivation, Japanese Psychological Research, 54( 3), 321–333.
- Macklem, G.(2015).Boredom in the chassroom:Addressing Student Motivation,Self-Regulation,and Engagement in learning.New York:Library of congress.
- Mora, R.(2011). "School is So Boring": High-Stakes Testing and Boredom at an Urban Middle School, Perspectives on Urban Education, 9 ( 1) ,Fall ,1-9.
- Ostler, M.(2017).a cognitive architecture for menten theory, A thesis submitted to the Faculty of Cognitive Science in partial fulfillment of the Undergraduate requirements for the degree of Bachelor of Cognitive Science, Carleton University.
- Oyserman, D., Bybee, D.,& Terry, K.( 2006). Possible Selves and Academic Outcomes: How and When Possible Selves Impel Action, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 91, No. 1, 188–204.
- Oyserman,D.Terry,K.,&Bybee,D.(2002).A possible selves intervention to enhance school involvement, Journal of Adolescence, 25, 313–326.
- Schutz, P., Pekrun, R.)2007(.The control-value theory of achievement emotions:An integrative approach to emotions in education.Amsterdam:Accademic press,13-36.
- Sharp, J., Hemmings, B., Kay, R. & Atkin, C.(2017).Academic boredom, approaches to learning and the final-year degree outcomes of undergraduate students, Journal of Further and Higher Education,1-23.Published Online: 02 Aug 2017
- Sharp, J., Hemmings, B., Kay, R., Murphy, B. & Elliott, S.(2016). Academic boredom among students in higher education: A mixed-methods exploration of characteristics, contributors and consequences. Journal of Further and Higher Education,657-677.Published Online: 17 May 2016
- Sharp, J., Hemmings, B., Kay, R., & Sharp, Jane C. (2017). Academic boredom and the perceived course experiences of final year Education Studies students at university. Journal of Further and Higher Education,1-27.Published Online: 20 Nov 2017
- Shepard, B.,& Quressette, S. (2010). Possible Selves Mapping Intervention: Rural Women and Beyond , Paper based on a program presented at the 2008 Career Development Association of Alberta Conference, April 30-May 2, 2008, Edmonton, Alberta.
- Simons,J.,Vansteenkiste,M.,Lens,W.,&Lacante,M. (2004). Placing Motivation and Future Time Perspective Theory in a Temporal Perspective, Effects of Time Perspective on Student Motivation. Part (2), 16( 2),121-139.
- Simonton, K., Garn, A.(2017). Class-Related Emotions in Secondary Physical Education: A Control-Value
Theory Approach , Journal of Teaching in Physical Education , May , 36, 409-418.
- Tze, M. (2011). Investigating academic boredom in canadian and chinese students. A thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies and Research in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education .University of Alberta.
- Tze, V., Daniels, L., & Klassen, R.(2015). Evaluating the Relationship Between Boredom and Academic Outcomes: A Meta-Analysis, Educational Psychology Review,October.
- Tze, V., Klassen, R.,& Daniels, L.( 2014). patterns of boredom and its relationship with perceived autonomy support and engagement. Contemporary Educational Psychology,39(3),July,175-187.
- Wasson, A. (1981). Susceptibility to boredom and deviant behavior at school. Psychological Reports, 48, 901-902.
- Zaleski, Z.(1996). Future Anxiety: concept, measurement, and preliminary research, Personality and Individual Differences, 2 (2), August, 165-174.
|