الفروق في الصمود النفسي لطلاب المرحلة الثانوية وفقاً لبعض المتغيرات الديمغرافية Differences in Psychological Resilience of Secondary School Students According to some Demographic Variables | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 13, Volume 26, Issue 1.3, January 2020, Page 175-218 PDF (3.5 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.164343 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
سيد فرج الله محمد* 1; سهام علي سهام علي* 2; عزة خضري عبد الحميد* 3 | ||||
1باحث بقسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان | ||||
2أستاذ الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن الفروق في الصمود النفسي لطلاب المرحلة الثانوية وفقاً لبعض المتغيرات الديمغرافية کالنوع (الذکور والإناث)، والتخصص (علمي، أدبي)، والصف الدراسي (أولى ثانوي، ثانية ثانوي ، ثالثة ثانوي). تکونت عينة البحث الأساسية من (100) طالباً وطالبة من طلاب المدارس الثانوية بنطاق محافظة الجيزة. أعد الباحث مقياسًا للصمود النفسي، وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الجنسين الذکور والإناث من طلاب المرحلة الثانوية في الصمود النفسي لصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التخصصين العلمي والأدبي في الصمود النفسي لصالح التخصص العلمي، ووجود فروق أيضاً دالة إحصائياً بين متوسطات رتب الصف الدراسي (أولى ثانوي، ثانية ثانوي، ثالثة ثانوي). لصالح طلاب الصف الثالث الثانوي. The present research aims to reveal the differences in psychological resilience of secondary school students according to some demographic variables such as gender (male and female), specialization (scientific, literary), and grade (first secondary, second secondary, third secondary). The basic research sample consisted of (100) high school students in Giza Governorate. The researcher prepared a measure of psychological resilience, and the results indicated There were statistically significant differences between the mean scores of male and female students of secondary school in psychological resilience in favor of females, and There were statistically significant differences between the mean scores of specialization scientific and literary in psychological resilience in favor of scientific specialization, and There were statistically significant differences also between the mean rank of school years (first, second, third), in favor of third grade secondary students. | ||||
Keywords | ||||
الصمود النفسي; طلاب المرحلة الثانوية.Psychological Resilience; Secondary School Students | ||||
Statistics Article View: 167 PDF Download: 501 |
||||