الخصائص السيکومترية لمقياس الذکاء الشخصى لدى تلاميذ التعليم الابتدائى Psychometric Properties of the personal intelligence standard of primary school students | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 10, Volume 26, Issue 1.4, January 2020, Page 155-180 PDF (1.71 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.164352 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
رجاء عبدة محمد* 1; محمد عبد الغفار العميرى* 2; محمد السيد عبد المعطى* 2 | ||||
1باحثة بقسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان | ||||
2أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث إلى إعداد مقياس الذکاء الشخصى لدى تلاميذ التعليم الابتدائى ، وتکون المقياس من خمس أبعاد وهى (يحدد أهدافه ، الاهتمامات والميول الخاصة ، نقاط القوة والضعف ، الثقة فى قدراتة ، الوعى بمشاعره والتحکم بها ) ، وقد تم التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس الذکاء الشخصى على عينة قوامها 100 تلميذ وتلميذة من التعليم الابتدائى ، وقد أظهرت النتائج أنه على درجة عالية من الثبات والصدق والأتساق الداخلى This research aims to prepare a measure of personal intelligence for primary education pupils, and the scale consists of five dimensions which (it determines its goals, special interests and tendencies, strengths and weaknesses, confidence in its capabilities, awareness of its feelings and control), and the psychometric properties of the scale of personal intelligence have been verified On a sample of 100 male and female students from primary education, the results have shown that it has a high degree of consistency, honesty and internal consistency. | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية : الخصائص السيکومترية; الذکاء الشخصى; تلاميذ التعليم الابتدائى | ||||
Statistics Article View: 73 PDF Download: 319 |
||||