التفاعل بين نمط عرض المحتوى في منصة تدريب رقمي ومستوى السعة العقلية وأثره على تنمية مهارات استخدام تطبيقات جوجل التعليمية والقابلية للاستخدام لدى معلمي المرحلة الإعدادية The Impact of the Interaction between the Style of Displaying Content on a Digital Training Platform and the Level of Mental Capacity on Developing the Skills of Using Google Educat | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 1, Volume 40, Issue 189, January 2021, Page 2-93 PDF (2.49 MB) | ||||
Document Type: بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2021.165751 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
ولاء أحمد عباس مرسي عباس | ||||
مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية- جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى تحديد نمط عرض المحتوى (الهرمي مقابل التوسعي) الأکثر أثراً في منصة تدريب رقمي في أطار تفاعله مع مستوى السعة العقلية (مرتفع مقابل منخفض) على تنمية مهارات استخدام تطبيقات جوجل التعليمية والقابلية للاستخدام لدى معلمي المرحلة الإعدادية، وقد استخدم في هذا البحث التصميم العاملي (2×2)، واشتمل البحث على متغير مستقل وله مستويان: نمط عرض المحتوى (الهرمي مقابل التوسعي) ومستوى السعة العقلية (مرتفع مقابل منخفض)، وتضمن البحث ثلاث متغيرات وهما: (التحصيل المعرفي- الأداء المهاري- القابلية للاستخدام) لدى معلمي المرحلة الإعدادية، وقد تکونت عينة البحث من (48) معلم ومعلمة من معلمين مدرسة الوايلي الإعدادية بنات، وقد أسفرت نتائج البحث عن: لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في اختبار التحصيل المعرفي يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف نمطي عرض المحتوى (هرمي- توسعي) في منصة تدريب رقمي، لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في اختبار التحصيل المعرفي يرجع للتأثير الأساسي لمستوى السعة العقلية (المنخفض مقابل المرتفع)، لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المعلمين في التطبيق البعدى لاختبار التحصيل المعرفي يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين نمط عرض المحتوي (الهرمي مقابل التوسعي) في منصة التدريب الرقمي ومستوي السعة العقلية (المنخفض مقابل المرتفع)، لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات معلمي المجموعتين التجريبيتين في القياس البعدي لبطاقة الملاحظة يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف نمطي عرض المحتوى (هرمي- توسعي) في منصة تدريب رقمي، لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في القياس البعدي لبطاقة الملاحظة يرجع للتأثير الأساسي لمستوي السعة العقلية (المنخفض مقابل المرتفع)، لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المعلمين في التطبيق البعدى لبطاقة الملاحظة يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين نمط عرض المحتوي (الهرمي مقابل التوسعي) في منصة التدريب الرقمي ومستوي السعة العقلية (المنخفض مقابل المرتفع)، لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات معلمي المجموعتين التجريبيتين في القياس البعدي لمقياس القابلية للاستخدام يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف نمطي عرض المحتوى (هرمي- توسعي)، لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في القياس البعدي لمقياس القابلية للاستخدام يرجع للتأثير الأساسي لمستوي السعة العقلية (المنخفض مقابل المرتفع)، توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المعلمين في التطبيق البعدى لمقياس القابلية للاستخدام يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين نمط عرض المحتوي (الهرمي مقابل التوسعي) في منصة التدريب الرقمي ومستوي السعة العقلية (المنخفض مقابل المرتفع) لصالح المجموعة الثانية والثالثة. The aim of this research is to determine the type of content presentation (hierarchical versus expansive) that has the most impact on a digital training platform in the light of the interaction with the level of mental capacity (high versus low) on developing the skills of using Google educational applications and usability among middle school teachers. This research has used factorial design (2 × 2), and it included an independent variable with two levels: the content display pattern (hierarchical versus expansionary) and the level of mental capacity (high versus low). The research included three dependent variables, namely: (cognitive achievement - skill performance - usability) among preparatory school teachers. The participants were (48) teachers from Al-WailiPreparatory School for Girls. The research reached a number of results as follows: There is no statistically significant difference between the mean scores of the two experimental groups in the cognitive achievement test due to the main effect of a typical difference in the presentation of content (hierarchical - expansive) in a digital training platform. There was no statistically significant difference between the mean scores of the two experimental groups in the test of cognitive achievement due to the main effect of the level of mental capacity (low versus high). There was no statistically significant difference between the mean scores of teachers in the cognitive achievement posttest due to the main effect of the interaction between the type of content presentation (hierarchical versus expansionary) in the digital training platform and the level of mental capacity (low versus high). There was no statistically significant difference between the mean scores of the two experimental groups teachers in the post measurement of the observation checklist due to the main effect of the difference in the two types of content display (hierarchical - expansionary) in a digital training platform. There was no statistically significant difference between the mean scores of the two experimental groups in the post measurement of the observation checklist due to the main effect of the level of mental capacity (low versus high). There were no statistically significant differences between the mean scores of teachers in the post-application of the observation checklist due to the main effect of the interaction between the content presentation pattern (hierarchical versus expansionary) in the digital training platform and the level of mental capacity (low versus high). There was no statistically significant difference between the mean scores of the two experimental groups in the measurement the dimension of usability scale due to the effect of the difference in the two types of content presentation (hierarchical - expansive) in a digital training platform. There was no statistically significant difference between the mean scores of the two experimental groups in the post measurement of the usability scale due to the main effect of the level of mental capacity (low versus high). There werel statistically significant differences between the mean scores of teachers in the post application of the usability scale due to the main effect of the interaction between the content presentation pattern (hierarchical versus expansive) in a digital training platform and the mental capacity level (low versus high) in favor of the second and third groups. | ||||
Keywords | ||||
نمط عرض المحتوى (الهرمي، التوسعي)، منصة التدريب الرقمي، مستوى السعة العقلية، تنمية مهارات استخدام تطبيقات جوجل التعليمية، القابلية للاس; Expansionary); Digital Training Platform; Level of Mental Capacity; Developing the Skills of Using Educational Google Applications; Usability | ||||
References | ||||
المراجع أولا ً. المراجع باللغة العربية : إبراهيم، عبد العزيز البعلي (2001). فعالية تنظيم المحتوى منهج العلوم وفق نظريتي جانييه الهرمية ورايجلوث التوسعية في التحصيل والتفکير الناقد لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي) رسالة دکتوراه(. کلية التربية، جامعة بنها. إبراهيم، يوسف محمد؛ أسامة، سعيد علي هنداوي (2015). أثر التفاعل بين نوع التدريب الإلکتروني (المرکز- الموزع) عن بعد ونمط الأسلوب المعرفي للمتدرب (المعتمد- المستقل) في وحدة مقترحة لتنمية مهارات إنتاج الاختبارات لدى المعلمين أثناء الخدمة، مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر، 162(4). إبراهيم، يوسف محمد (2016). أثر التفاعل بين حجم محتويات التعلم المصغر "صغير- متوسط- کبير" ومستوى السعة العقلية "منخفض- مرتفع" على تنمية تحصيل طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم في التحصيل الفوري والمؤجل لمفاهيم تکنولوجيا المعلومات، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 70. احمد، السيد الکردي. (2010). التدريب الإلکتروني. https://kenanaonline.com/users/ahmedkordy/posts/528256 احمد، اللقاني؛ علي، الجمل (2003). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في مناهج وطرق التدريس، عالم الکتب. احمد، فهيم بدر (2014). أثر التفاعل بين أنماط دعم التعليم والأسلوب المعرفي على کل من التحصيل ومهارات التفکير العلمي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم، 24 (1).احمد، مظهر (2013). توظيف خدمة جوجل بلاس في عملية التعلم. مدونة احمد مظهر:https://google.arabaia.blogspot.com أشرف، عبد العزيز (2006). تأثير العلاقة بين تکامل زوايا التصوير ونمط عرض المحتوى في برامج الکمبيوتر القائمة على تتابعات الفيديو في تنمية المهارات اليدوية الفنية لدى طالبات رياض الأطفال. مجلة تکنولوجيا التعليم، 16(2). أشرف، عويس محمد عبد المجيد (2016). اختلاف نمط التدريب الإلکتروني (المساعد/ المدمج) في تنمية مهارات استخدام الفصول الافتراضية لدى طلبة الدراسات العليا بکلية التربية واتجاهاتهم نحوها، مجلة تکنولوجيا التربية دراسات وبحوث، 28. أمنية، حمد عبد الله المجيني (2011). فاعلية استراتيجية مقترحة للتعلم بالاکتشاف في تنمية التفکير الهندسي لدى طالبات الصف التاسع الاساسي ذوات السعات العقلية المختلفة (رسالة ماجستير). جامعة مؤته. آيات، أنور عبد المبدي (2019). نمط عرض المحتوى القائم على تقنية الهولوجرام والأسلوب المعرفى وأثرهما في تنمية مهارات التفکير البصري وحل مشکلات الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية. المجلة المصرية للدراسات المتخصصة،24. إيمان، صالح الضلعان) 2017). أثر استخدام تطبيقات جوجل التربوية في تنمية مهارات تصميم الاختبارات الإلکترونية لدى طالبات الدبلوم التربوي في مقرر الحاسب في التعليم، المجلةالتربويةالدوليةالمتخصصة، 2. إيمان، صلاح الدين حسين (2013). فعالية برنامج لتنمية مهارات الذکاء الوجدان وأثره في تحسين التحصيل الأکاديمي للتلاميذ الموهوبين منخفضي التحصيل (رسالة دکتوراه). کلية التربية، جامعة أسيوط. جمال، الهواري؛ منال، الخولي (2006). التعلم المنظم ذاتياً لدى مرتفعي ومنخفضي السعة العقلية من طلاب الجامعة من الجنسين. المجلة المصرية للدراسات النفسية، 16(53). حسن، فاروق محمود (2014). أثر التفاعل بين أسلوب التدريب ونمط التعلم في برامج التدريب من بعد في تنمية التحصيل والأداء المهاري والتفکير الإبداعي لجودة طباعة المنسوجات لدى طلاب شعبة التربية الفنية بکليات التربية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 56. حسني، عوض؛ شادية، مخلوف (2013). مستوى جودة التدريب الإلکتروني في ضوء معايير ومؤشرات التدريب الإلکتروني في جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر المتدربين. المجلة العربية الدولية المعلوماتية، المملکة العربية السعودية. حمادة، محمد مسعود (2020). فاعلية التفاعل الفردي والاجتماعي بمواقع التدريب الإلکتروني في تنمية المهارات المهنية لأخصائي المکتبات والمعلومات بالمعاهد الأزهرية. مجلة الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم، 20 (3). حمد، بن محيا المطيري (2012). متطلبات التدريب الإلکتروني ومعوقاته بمراکز التدريب التربوي بمدينة الرياض من وجهة نظر المدربين. جامعة الملک سعود، عمادة الدراسات العليا. حميد، محمود حميد (2016). اثر التفاعل بين نمط التدريب والأسلوب المعرفي في تنمية مهارات تصميم المقررات الإلکترونية لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية جامعة حلوان، مجلة تکنولوجيا التربية دراسات وبحوث، 29(1). خالد، محمود زغلول (2000). أثر العلاقات في برامج الکمبيوتر متعدد الوسائل على تحصيل مادة الکمبيوتر (رسالة دکتوراه). کلية التربية، جامعة حلوان. داليا، أحمد شوقي (2013). أثر اختلاف أداة الإبحار والتوجيه بالکتب الإلکترونية في التحصيل المعرفي وقابلية الاستخدام هذه الکتب لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر، 152(2). رجب، السيد الميهي (2000). فاعلية استخدام تکنولوجيا الوسائل المتعددة في تنمية مهارات الرسم العلمي لدى طلاب المعلمين، دراسات تربوية واجتماعية، ع1، 30. رضا، عبد المعبود (2019). التفاعل بين نمط التدريب الإلکتروني الموزع- المکثف في بيئة تعلم مقلوب وأسلوب التعلم التحليلي والشمولي وأثره على تنمية مهارات تصميم شبکات الحاسب الآلي والرضا عن بيئة التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر، 184(2). رضوان، عبد النعيم (2016). المنصات الإلکترونية المتاحة عبر الإنترنت. دار العلوم. رهام، حسن محمد (2016). تصميم برنامج تدريبي الکتروني قائم على الحوسبة السحابية لتنمية مهارات استخدام تطبيقات جوجل التعليمية والاتجاه نحوها لدى أعضاء هيئة التدريس بالکليات المفتوحة. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 96.زينب، محمد العربي (2019). اثر التفاعل بين أسلوب التقويم ونمط التغذية الراجعة التصحيحية عبر المنصات الرقمية في تنمية فاعلية الذات البحثية واتخاذ القرار المهني لدى طلاب الدراسات العليا. مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر. زينب، محمد خليفة (2016). أثر اختلاف حجم مجموعات التشارک في بيئة الحوسبة السحابية ومستوى القابلية للاستخدام على تنمية مهارات إنتاج ملفات الإنجاز الإلکترونية والتعلم المنظم ذاتياً لدى طلاب الدراسات العليا. دراسات عربية في التربية وعلم النفس،75.سامية، فاضل الغامدي (2017). فاعلية التدريب الإلکتروني القائم على الويب في تنمية مهارات إعداد الاختبارات الإلکترونية لدى معلمات المرحلة الثانوية بجدة. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية،7(4). سليمان، أحمد القادري (2006). التدريب الإلکتروني عبر الإنترنت. ورقة مقدمة إلى المؤتمر العربي الأول للتدريب وتنمية الموارد البشرية. رؤية مستقبلية. السيد، المراغي (1994 .(فعالیة المنظمات المتقدمة في تدریس وحدة مقترحة بنمطي التنظیم الجزئي والکلي على تحصیل المفاهیم العلمیة لدى طلاب کلیة التربیة تخصص العلوم الطبیعیة، مجلةکلیةالتربیةبأسیوط،2(10). طارق، عبد الودود علي (2017). نمطان للقطات الفيديو بنموذج الفصل المقلوب وأثرهما على تنمية الانتباه لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي. مجلة البحث العلمي في التربية،18 (11). طارق، عبيد المسعود (2018). أثر استخدام تطبيقات جوجل التربوية في تنمية الأداء لبعض المهارات لدى طلاب تکنولوجيا التعليم في کلية التربية الأساسية بالکويت وتنمية الاتجاه نحوها. مجلة کلية التربية، جامعة أسيوط، 34 (8). عادل، عبد الحليم مصطفى (2003). فاعلية استخدام کل من البرمجيات والإنترنت في تدريس مادة الميکانيکا لطلاب الصف الثالث الثانوي (رسالة دکتوراه). کلية التربية، جامعة الأزهر. عبد العال، عبد الله السيد (2016). المنصات التعليمية الإلکترونية رؤية مستقبلية لبيئات التعلم الإلکترونية الاجتماعية. مجلة التعليم الإالکتروني بجامعة المنصورة. على، اشرف الموسوي (2010). التدريب الإلکتروني وتطبيقاته في تطوير الموارد البشرية في قطاع التعليم بدول الخليج. ورقةعملمقدمةفيالندوةالأولىفيتطبيقاتتقنيةالمعلوماتوالاتصالاتفيالتعليموالتدريب، کلية التربية، جامعة الملک سعود. ماريان، ميلاد منصور (2017). أثر نمط عرض المحتوى کلي/ جزئي قائم على تقنية الواقع المعزز على تنمية التنظيم الذاتي وکفاءة التعلم لدى طلاب الصف الأول الإعدادي، مجلة تکنولوجيا التربية دراسات وبحوث،30. ماهر، إسماعيل صبري (2019). اثر اختلاف تطبيقي جوجل (محرر مستندات جوجل- عروض جوجل التقديمية) في تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. مجلة بحوث عربية في مجالات التربية النوعية، 14. محمد، السيد النجار (2017). اثر التفاعل بين استراتيجيات التدريب التعاوني ونمط تقديم محتوى التدريب الإلکتروني في تنمية مهارات إنتاج المقررات الالکترونية لدى معلمي الحلقة الإعدادية. الجمعية العربية لتکنولوجيا التربية، 32. محمد، بن سعد بن علي (2019). اثر اختلاف نمط التدريب الإلکتروني (المتزامن- غير المتزامن) على تنمية بعض مهارات تصميم الاختبارات الإلکترونية لدى معلمي المرحلة الإعدادية. مجلة القراءة والمعرفة، 209. محمد، زيدان عبد الحميد (2017). اثر التفاعل بين نمط عرض المحتوى تدريجي/ کلي وبنية الإبحار للکتاب الإلکتروني التفاعلي في تنمية التحصيل والدافعية للانجاز في العلوم. دراسات عربية في التربية وعلم النفس،83. محمد، عبد الرازق عوض (2016). والتي هدفت إلى التعرف على العلاقة بين نمطي للمساعدة (المدرب/ الأقران) والأسلوب المعرفي (التصلب/ المرونة) ببيئة تدريب الکتروني وأثرها على عمليات التطوير التعليمي ومستوى الرضا لدى مديري وحدات التدريب بمدارس التعليم العام. مجلة کلية التربية، جامعة طنطا، 64(4). محمد، عبد السميع رزق (2004). فعالية برنامج لاستراتيجيات تجهيز المعلومات في تعديل الاتجاه نحو المواد التربوية وزيادة مهارات الاستذکار والانجاز الأکاديمي في ضوء السعة العقلية. مجلة کلية التربية، جامعة المنصورة (56). محمد، عطية خميس (2013). النظريات والبحث التربوي في تکنولوجيا التعليم، دار السحاب للنشر والتوزيع. محمد، عطية خميس (2006). تکنولوجيا إنتاج مصادر التعلم. دار السحاب. محمد، على محمد وحيد (2011). تطوير إستراتيجية تعلم تشارکي قائمة تطبيقات جوجل التربوية وأثرها في تنمية مهارات تصميم المقررات الإلکترونية والاتجاه نحوها لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة. دراساتعربيةفيالتربيةوعلمالنفس-السعودية،71. محمد، محمد عبد الهادي (2008). فاعلية الوسائل المتعددة الکمبيوترية ومستويات للسعة العقلية في تنمية مهارات التعلم الذاتي والتحصيل لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم (رسالة ماجستير). کلية التربية، جامعة بنها. محمد، محمود الحيلة (2003). طرق التدريس واستراتيجياته، دار المسيرة. محمد، مختار المرادني، نجلاء قدري مختار (2017). أنماط أنشطة التعلم التفاعلیة (المتزامنة، غیر المتزامنة، والدمج بینهما) ببیئات التعلم الإلکترونى وأثرها فى تنمیة التحصیل ومهارات التنظیم الذاتي لدى طلاب کلیة التربیة واتجاهاتهم نحوها. مجلة تکنولوجيا التعليم، 1(4). محمد، مصطفي الديب (2003). علم النفس التربوي والاجتماعي أساليب تعلم معاصرة. عالم الکتب. محمود، محمد علي عتاقي (2017). أثر التفاعل بين مستوى السعة العقلية ونمط عرض الخرائط الذهنية التفاعلية في شبکات التعلم الاجتماعية على تنمية مهارات استخدامها والتعلم المنظم ذاتياً لدى طلاب الدراسات العليا. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 91. مروة، عبد العظيم عبد الحميد (2018). اثر استخدام أدوات جوجل في تنمية مهارات تصميم بيئة تعلم تشارکية لدى الطالب المعلم بقسم تکنولوجيا التعليم. مجلة التربية النوعية والتکنولوجيا، جامعة کفر الشيخ، 3. منجي، عومي محمود (2016). اثر استخدام تطبيقات جوجل في تنمية اکتساب طلبة الصف السادس في المدارس الحکومية في محافظة طولکوم للمفاهيم العلمية واتجاهاتهم نحو تقبل التکنولوجيا. رسالة ماجستير المناهج وطرق التدريس. منى، محمد الصفي؛ احمد، مصطفي کامل (2009). تصميم بيئة تعليمية قائمة على نمط التدريب المدمج لتنمية مهارات استخدام نظم إدارة بيئات التعلم الإلکترونية لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونتيهم، المرکز العربي للتعليم والتنمية، 16(60). نادية، حسين العفون؛ حسن، ماهر الخليل (2013). التعلم المعرفي واستراتيجيات معالجة المعلومات. دار المناهج والنشر والتوزيع.
نبيل، السيد محمد حسن (2013). اثر استخدام التعلم التشارکي القائم على تطبيقات جوجل التربوية في تنمية مهارات تصميم المقررات الإلکترونية والاتجاه نحوه لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة أم القرى. مجلة کلية التربية، مجلة الإسکندرية، 23(4). نبيل، جاد عزمي (2008). تکنولوجيا التعليم الإلکتروني. دار الفکر العربي. نجلاء، محمد فارس (2011). الاختلاف في مستوى القابلية للاستخدام في منصة عمل المقررات الإلکترونية الجامعية على ضوء توظيف وحدات التعلم. الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم، 21(4). نجلاء، محمد فارس (2019). فاعلية منصة تعليمية الکترونية قائمة على القصص التشارکية الرقمية لتنمية التنظيم التعاوني والانتماء إلى الوطن لدى طلاب جامعة جنوب الوادي. المجلة التربوية، 68. هبه الله، نصر محمد (2017). فاعلية نمط التدريب الإلکتروني في تنمية مهارات إدارة بيئة الفصل الافتراضي لدى معلمي الحاسب الآلي. مجلة کلية التربية، جامعة بورسعيد، 22. هناء، عبد الرحيم يماني (2007). التعليم الإلکتروني لمواجهة التحديات التي تواجه التعليم العالي في ضوء متطلبات عصر الثقافة المعلومات (رسالة ماجستير). جامعة أم القري، مکة. هيا، المرزوع (2007). إستراتيجية شکل البيت الدائري وفاعليتها في تنمية مهارات ما وراء المعرفة وتحصيل العلوم لدى طالبات المرحلة الثانوية ذوات السعات العقلية المنخفضة، مجلة رسالة الخليج العربي، 96، 102-184. هيثم، عاطف حسن (2017). التعلم المعکوس. دار السحاب للنشر. هيفاء، عبد الله محمد (2019). فاعلية نمط الدعم الإلکتروني الفوري عبر المنصات التعليمية الإلکترونية في تنمية مهارات إنتاج عناصر التعلم الرقمي، مجلة کلية التربية، جامعة أسيوط، 35(6). وائل، سماح محمد إبراهيم (2019). فاعلية تطبيقات جوجل التعليمية على تنمية المهارات الرقمية والکفاءة الذاتية لدى الطلاب المعلمين. المجلة العربية للتربية النوعية، 7. وليد، سالم الحلفاوي (2018). العلاقة بين نمط عرض طبقات المعلومات بالواقع المعزز ومستوى الحاجة إلى المعرفة عبر بيئات التعلم القائم على المهام في تنمية مهارات الاستشهاد المرجعي والقابلية للاستخدام لدى طالبات کلية التربية. تکنولوجيا التربية دراسات وبحوث،36.وليد، يوسف محمد (2014). التفاعل بين أنماط عرض المحتوى في بيئات التعلم الإلکترونية على کائنات التعلم وأدوات الإبحار وأثره على تنمية مهارات إدارة قواعد البيانات وقابلية الاستخدام هذه البيئات لدى طلاب المرحلة الثانوية، الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم، 24(1).
مراجع اللغة العربية مترجمة: Ibrahim, A. A. (2001). The effectiveness of organizing the content of the science curriculum according to the hierarchical theories of Gagnie and Raigloth expansionist in achievement and critical thinking among fifth-grade students (PhD dissertation).College of Education, BenhaUniversity. Ibrahim, Y. M.; & Osama, S. A. H. (2015). The effect of the interaction between the type of distance electronic training (Centered - Distributed) the cognitive style of the trainee (Certified - Independent) in a proposed unit for developing test-production skills for teachers, Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 162 (4). Ibrahim, Y. M. (2016). The effect of the interaction between the volume of mini-learning contents "small - medium - large" and the level of mental capacity "low - high" on the development of students of the Education Technology Division in the immediate and delayed achievement of information technology concepts, Arab Studies in Education and Psychology, 70. Ahmed, Mr. Kurd. (2010). Electronic training. https://kenanaonline.com/users/ahmedkordy/posts/528256 Ahmed, Al-Laqani; Ali, Al-Jamal (2003). Glossary of educational terms, knowledge in curriculum and teaching methods. The World of Books.
Ahmed, F. B. (2014). The effect of interaction between patterns of educational support and cognitive style on both achievement and scientific thinking skills of primary school students. Egyptian Association for Educational Technology, 24 (1). Ahmed, M. (2013). Employing Google Plus service in the learning process. Ahmed Mazhar's Blog: https://google.arabaia.blogspot.com Ashraf, A. (2006). The effect of the relationship between the integration of photographic angles and the pattern of displaying content in computer programs based on video sequences on developing the technical manual skills of kindergarten students. Journal of Educational Technology, 16 (2). Ashraf, O. M. A. (2016). The difference in the pattern of electronic training (Assistant / Integrated) in developing the skills of using the virtual classroom among postgraduate students at the Faculty of Education and their attitudes towards it, Journal of Educational Technology Studies and Research, 28. Umniah, H. A. A. (2011). The effectiveness of a suggested strategy for learning by discovery in developing engineering thinking among ninth grade female students of different mental capacities (Master Thesis).MutahUniversity. Ayat, A. A. (2019). The content display pattern based on hologram technology and the cognitive style and their impact on developing visual thinking skills and solving mathematics problems for high school students. Egyptian Journal of Specialized Studies, 24. Eman, S. A. (2017). The effect of using Google's educational applications in developing the skills of designing electronic tests for female students of the educational diploma in the Computer Course in Education. The Specialized International Educational Journal, 2. Iman, S. H. (2013). The effectiveness of a program to develop emotional intelligence skills and its impact on improving the academic achievement of gifted low-achieving students (PhD dissertation). Faculty of Education, AssiutUniversity. Jamal, A.; Manal, A. (2006). Self-organized learning for high and low mental capacity university students of both sexes. The Egyptian Journal of Psychological Studies, 16 (53). Hassan, F. M. (2014). The effect of the interaction between the training method and the learning style in the distance training programs on the development of achievement, skill performance and creative thinking for the quality of textile printing among students of the Art Education Division of the Faculties of Education. Arab Studies in Education and Psychology, 56. Hosni A.; Shadia, M. (2013). The level of quality of e-training in light of the standards and indicators of e-training at Al-Quds Open University from the trainees’ viewpoint. The Arab International Journal of Informatics, Kingdom of Saudi Arabia. Hamada, M. M. (2020). The effectiveness of individual and social interaction on electronic training sites in developing the professional skills of library and information specialists at Al-Azhar institutes. Journal of the Egyptian Association for Educational Technology, 20 (3). Hamad, Bin M. A. (2012). E-training requirements and obstacles in the educational training centers in Riyadh from the trainers' point of view. KingSaudUniversity, Deanship of Graduate Studies. Hamid, M. H. (2016). The effect of interaction between the training style and the cognitive style in developing the skills of designing e-courses for postgraduate students at the Faculty of Education, Helwan University, Journal of Educational Technology Studies and Research, 29 (1). Khaled, M. Z. (2000). The impact of relationships in multimedia computer programs on achieving computer subject (PhD dissertation). Faculty of Education, HelwanUniversity. Dalia, A. S. (2013). The effect of the different tool for navigation and guidance in electronic books on the cognitive achievement and usability of these books for middle school students. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 152 (2). Rajab, E. A. (2000). The effectiveness of using multimedia technology in developing scientific drawing skills for teachers' students, Educational and Social Studies, P1, 30. Reda, A. (2019). The interaction between the intense and distributed electronic training style in a flipped learning environment and the analytical and holistic learning method and its impact on developing computer network design skills and satisfaction with the learning environment among educational technology students. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 184 (2). Radwan, A. (2016). Online platforms available. Science House. Riham, H. M. (2016). Designing an electronic training program based on cloud computing to develop the skills of using educational Google applications and the attitudes towards them among faculty members in open Faculties. Arab Studies in Education and Psychology, 96. Zainab, M. A. (2019). The effect of the interaction between the evaluation method and the corrective feedback pattern via digital platforms on the development of research self-efficacy and professional decision-making among graduate students. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University. Zainab, M. K. (2016). The effect of the difference in the size of the participatory groups in the cloud computing environment and the level of usability on the development of the skills of producing electronic achievement files and self-organized learning among postgraduate students. Arab Studies in Education and Psychology, 75. Samia, F. A. (2017). The effectiveness of electronic training based on the web in developing the skills of preparing electronic exams for secondary school teachers in Jeddah. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, 7(4). Suleiman, A. A. (2006). Online e-training. Paper presented on the first Arab conference for training and human resource development. vision. Al-Sayed, A. (1994). The effectiveness of advanced organizations in teaching a proposed unit of two types of micro - and macro -organization on the attainment of scientific concepts among students of the Faculty of Education, majoring in the natural sciences, Journal of the Faculty of Education of Assiut, 2 (10). Tariq, A. A. (2017). Two types of video clips in the flipped classroom model and their impact on the development of attention of students in industrial secondary education. Journal of Scientific Research in Education, 18 (11). Tariq, O. A. (2018). The effect of using Google educational applications in developing the performance of some skills among students of educational technology in the Faculty of Basic Education in Kuwait and developing the trend towards them. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 34 (8). Adel, A. M. (2003). The effectiveness of using both software and the Internet in teaching mechanics to third-grade secondary students (PhD dissertation).College of Education, Al-AzharUniversity. Abdel-Aal, A. A. (2016). E-learning platforms are a future vision for social e-learning environments. E-learning magazine at MansouraUniversity. Ali, A. A. (2010). E-training and its applications in developing human resources in the education sector in Gulf countries. A working paper presented at the first symposium on applications of information and communication technology in education and training. Faculty of Education, KingSaudUniversity. Marian, M. M. (2017). The effect of a complete / partial content presentation pattern based on augmented reality technology on the development of self-organization and learning efficiency among first-grade middle school students, Journal of Educational Technology Studies and Research, 30. Maher, I. S. (2019). The effect of the difference of two Google applications (Google Docs - Google Presentations) on developing computer maintenance skills among educational technology students. Arab Research Journal in the Fields of Specific Education, 14. Muhammad, A. A. (2017). The effect of the interaction between the cooperative training strategies and the e-training content delivery pattern on developing the e-course production skills of the preparatory circle teachers. Arab Society for Educational Technology, 32. Muhammad, S. A. (2019). The effect of the different pattern of electronic training (simultaneous - asynchronous) on the development of some electronic test design skills among middle school teachers. Reading and Knowledge Journal, 209. Muhammad, Z. A. (2017). The effect of the interaction between the progressive / holistic content presentation pattern and the navigation structure of the interactive e-book on the development of achievement and motivation for achievement in science. Arab Studies in Education and Psychology, 83.
Muhammad, A. A. (2016). Which aimed to identify the relationship between the two types of assistance (Trainer / Peer) and the cognitive style (Rigidity / Flexibility) in an electronic training environment and its impact on educational development processes and the level of satisfaction of managers of training units in general education schools. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 64(4). Muhammad, A. R. (2004). The effectiveness of a program for information processing strategies in modifying the trend towards educational materials and increasing recall skills and academic achievement in light of mental capacity. Journal of the College of Education, Mansoura University (56). Muhammad, A. K. (2013). Educational theories and research in educational technology. Dar Al-Sahab for Publishing and Distribution. Muhammad, A. K. (2006). Learning resource production technology. Dar Al-Sahab. Mohammad, A. M. W. (2011). Developing a learning strategy that shares the Google educational apps list and its impact on developing the skills of designing electronic courses and the attitudes towards them among the faculty members at the University of Bisha. Arab Studies in Education and Psychology-Saudi Arabia, 71. Mohammad, M. A. (2008). The effectiveness of multiple computer means and levels of mental capacity in developing self-learning skills and achievement for middle school students in the science subject (master's thesis). Faculty of Education, BenhaUniversity. Mohammad, M. A. (2003). Teaching methods and strategies. Dar Al-Masiara. Muhammad, M. A.; & Najla Q. M. (2017). Patterns of interactive learning activities (simultaneous, asynchronous, and merging between them) in e-learning environments and their impact on the development of achievement and self-regulatory skills of College of Education students and their attitudes towards them. Educational Technology Journal, 1 (4). Mohammad, M. A. (2003). Educational and social psychology contemporary learning methods. The world of books.
Mahmoud, M. A. A. (2017). The effect of the interaction between the level of mental capacity and the pattern of displaying interactive mind maps in social learning networks on developing the skills of their use and self-organized learning among graduate students. Arab Studies in Education and Psychology, 91. Marwa, A. A. (2018). The effect of using Google tools in developing the skills of designing a participatory learning environment among the student teacher in the Department of Educational Technology. Journal of Specific Education and Technology, Kafr El Sheikh University, 3. Monji, O. M. (2016). The effect of using Google applications in developing the acquisition by sixth graders in public schools in Tulkum governorate of scientific concepts and their attitudes towards technology acceptance, Master Thesis. Curriculum and Teaching Methods. Mona, M. A.; Ahmed, M. K. (2009). Designing an educational environment based on the blended training pattern to develop the skills of using learning environment management systems of faculty members and their assistants. The Arab Center for Education and Development, 16(60). Nadia, H. A.; Hassan, M. A. (2013). Cognitive learning and information processing strategies. Curriculum, Publishing and Distribution House. Nabil, E. M. H. (2013). The effect of using participatory learning based on Google's educational applications in developing the skills of designing electronic courses and the direction towards it among faculty members at UmmAl-QuraUniversity. Journal of the Faculty of Education, Journal of Alexandria, 23 (4). Nabil, G. A. (2008). E-learning technology. Dar Al-Fikr Al-Arabi. Naglaa, M. F. (2011). The difference in the level of usability in the university e-courses platform in light of the employment of the learning modules. Egyptian Society for Educational Technology, 21 (4).
Naglaa, M. F. (2019). The effectiveness of an electronic educational platform based on participatory digital stories to develop cooperative organization and belonging to the homeland among South Valley University Students. The Educational Journal, 68. Heba-Allah, N. M. (2017). The effectiveness of the electronic training style in developing the skills of managing the virtual classroom environment among computer teachers. Journal of the College of Education, Port Said University, 22. Hana, A. Y. (2007). E-learning to meet the challenges facing higher education in light of the requirements of the information culture era (Master Thesis). Umm Al-QuraUniversity, Makkah. Haya, A. (2007). The strategy of the circular house shape and its effectiveness in developing metacognitive skills and science achievement among high school students with low mental capacities. Arab Gulf Resalat Magazine, 96, 102-184. Haitham, A. H. (2017). Flipped learning. Cloud Publishing House. Haifa, A. M. (2019). The Effectiveness of the Instant Electronic Support Pattern through the Electronic Educational Platforms in Developing the Skills of Production of Digital Learning Elements. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 35(6). Wael, S. M. I. (2019). The effectiveness of educational Google applications on developing digital skills and self-efficacy of student teachers. Arab Journal of Specific Education,7. Walid, S. A. (2018). The relationship between the pattern of presentation of information layers in augmented reality and the level of need for knowledge across task-based learning environments in developing reference citation skills and usability of female students of the College of Education. Educational Technology Studies and Research, 36. Walid, Y. M. (2014). The interaction between patterns of displaying content in electronic learning environments on learning objects and navigation tools and its impact on developing database management skills and usability in these environments among secondary school students. The Egyptian Association for Educational Technology, 24(1).
مراجع باللغة الإنجليزية: Alessandro, B. (2018). Senior specialist in digital skills and learning, european training foundation. Retrieved from: https://unevoc.unesco.org/pub/etf_digital_competencies_english.pdf Chen, Y. F., & Lever, K. M. (2005). Relationships among mobile phones, social networks, and academic achievement: A comparison of US and Taiwanese college students. In meeting of the Hungarian Academy of Sciences Conference. Budapest, Hungary. Charnitski, C. W. (2002). Gauging the readiness of an institution of higher education to implement change in its distance education program in ways that are consistent with the paradigm of organizational agility. Retrieved from: www.core.ac.uk/download/pdf/190333574.pdf Conner, M. (2008). Usability, user centered design& learnability. Available at: www.ageless leaner.com Dick, W & Carey, L & Carey, J. (2005). The systematic design of instruction, (6th Ed.). Pearson Allyn and Bacon. El-Omda, A. A. (2012). The effect of different types of interactions in social networks (Face book–Twitter) in E-learning platform on developing E-Learning and some of social communications skills. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, 27(3), 339-369. Gruszczynska, A., Merchant, G., & Pountney, R. (2013). " Digital Futures in Teacher Education": Exploring Open Approaches towards Digital Literacy. Electronic Journal of e-Learning, 11(3), 193-206. Horton, W., & Horton, K. (2003). E-learning Tools and Technologies: A consumer's guide for trainers, teachers, educators, and instructional designers. John Wiley & Sons. Penner, I. K., Vogt, A., Stöcklin, M., Gschwind, L., Opwis, K., & Calabrese, P. (2012). Computerised working memory training in healthy adults: A comparison of two different training schedules. Neuropsychological rehabilitation, 22(5), 716-733. Lengyel, P & Herdon, M & Szilágyi, R.(2006). Comparison of Moodle and Tutor LMs. Retrieved from: www.core.ac.uk Lin, C. H., Lin, I. C., & Roan, J. (2011). To evaluate interface usability of an e-course platform: User perspective. African Journal of Business Management, 5(1), 196-202. Landoni, M., Wilson, R., & Gibb, F. (2001). Looking for guidelines for the production of electronic textbooks. Online information review.25(1), 181–195. McDaniel, M. A., Fadler, C. L., & Pashler, H. (2013). Effects of spaced versus massed training in function learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 39(5), 1417. Niaz, M. (1991). Correlates of formal operational reasoning: A neo‐Piagetian analysis. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 19-40. Niaz, M., DE NÚÑEZ, G. S., & DE PINEDA, I. R. (2000). Academic performance of high school students as a function of mental capacity, cognitive style, mobility‐fixity dimension, and creativity. The Journal of Creative Behavior, 34(1), 18-29. Pascal Martino. (2018). Blended learning, combining digital and classroom training to achieve maximum results, Inside magazine. Retrieved from: Mayer, R. E., & Chandler, P. (2001). When learning is just a click away: Does simple user interaction foster deeper understanding of multimedia messages?. Journal of educational psychology, 93(2), 390. Robert Samules & James kirl. (2006). Cost-benefit analysis of training using computer networks, Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10, (1). Smith. R (2004). Guidelines for authors of learning objects. Available at: www.archive.org. Studer, B., Koeneke, S., Blum, J., & Jäncke, L. (2010). The effects of practice distribution upon the regional oscillatory activity in visuomotor learning. Behavioral and Brain Functions, 6(1), 1-10. Sviridova, T., Sviridova, L., & Tymoshenko, B. (2011, May). Google Apps as solution of communication issues in educational process. In Perspective Technologies and Methods in MEMS Design (pp. 183-184). IEEE. Verdaasdonk, E. G. G., Stassen, L. P. S., Van Wijk, R. P. J., & Dankelman, J. (2007). The influence of different training schedules on the learning of psychomotor skills for endoscopic surgery. Surgical endoscopy, 21(2), 214-219. Wang, S., & Zhan, H. (2010). Enhancing teaching and learning with digital storytelling. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 6(2), 76-87. Wang, J., & Senecal, S. (2007). Measuring perceived website usability. Journal of Internet Commerce, 6(4), 97-112. Welsh, G. (2016). Digital Competence Framework guidance. Available at: www.learning.gov
| ||||
Statistics Article View: 2,124 PDF Download: 1,583 |
||||