الخصائص السيکومترية لمقياس الانتباه لدى طلاب المرحلة الثانوية الازهرية Psychometric properties of attention scale for Al-Azhar high school students | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 10, Volume 26, Issue 11.2, November 2020, Page 129-156 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.169912 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
سوزان عبد الفتاح ابراهيم* 1; محمد عبد القادر عبد الغفار 2; إيمان عبد الرؤوف عبد الحليم* 3 | ||||
1باحثة بقسم قسم النفس التربوى | ||||
2أستاذ علم النفس التربوى بکلية التربية- جامعة حلوان العميد المؤسس لکليةالتربية-جامعة 6 أکتوبر | ||||
3مدرس علم التفس التربوى کلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى محاولة التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس الانتباه الذي أعدته الباحثة، وتکونت عينة الدراسة من (250) من طلاب وطالبات الصف الثاني الثانوي الأزهري، وتوصلت نتائج الصدق المحسوبة باستخدام صدق التحليل العاملي لتشبع جميع فقرات المقياس على العامل وکانت نسبة الشيوع (11.88)، مما يدل على تمتع المقياس بصدق قوي, وحسبت الباحثة الاتساق الداخلي للمفردات ونتج عن ذلک ارتباط کل مفردة بالدرجة الکلية وکانت معاملات الارتباط موجبة ودالة إحصائيًا عند مستوى (0.01), وتم حساب الاتساق الداخلي للأبعاد مع الدرجة الکلية ونتج عن ذلک ارتباط کل بعد بالدرجة الکلية (0.596, 0.812, 0.827) وکانت جميع معاملات الارتباط دالة عند مستوى (0.01) مما يدل على تمتع المقياس بالاتساق الداخلي, کما أکدت نتائج معاملات الثبات المحسوبة عن طريق مقياس ألفا لکرونباخ (0.698) والتجزئة النصفية (0.815, 0.562) مما يدل على مدى ثبات نتائجه واستقرارها بمستوى عال. This study aimed to try to verify the psychometric properties of the attention scale prepared by the researcher, and the study sample consisted of (250) male and female students of the second grade of secondary Al-Azhar, and the results of validity calculated using the validity of the factor analysis to satisfy all the paragraphs of the scale on the factor and the comunalities was (11.88), This indicates that the scale has a strong validity, and the researcher calculated the internal consistency of the vocabulary, and as a result, the correlation coefficients of each item were positive and statistically significant at the level (0.01), and the internal consistency of the dimensions was calculated with the total score, and this resulted in the correlation of each dimension with the total degree ( 0.596, 0.812, 0.827) and all the correlation coefficients were significant at the level (0.01), which indicates that the scale has internal consistency, and confirmed the results of the stability coefficients calculated using the Kronbach alpha scale (0.698) and half-segmentation (0.815, 0.562), which indicates the extent of the stability and stability of its results at a high level. | ||||
Keywords | ||||
الخصائص السيکومترية; الانتباه; طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية.psychometric characteristics; Attention; Al-Azhar high school students | ||||
Statistics Article View: 213 |
||||